Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny skoter till skogsbruket ?

35 inlägg 36522 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147914
Jerrka skrev:Jag är sugen på en yamaha viking 3:a ! typ -07

Provkör en Polaris Widetrak LX av liknande årsmodell så blir du mer sugen på en sån.
Vikingen känns klumpig i jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

storån  
#148408
storån skrev:Flera commander -11 lider av vibrerande fotsteg, kan vara åtgärdat till -12.
Kolla upp det.
Samt att på den skulle jag rekomendera hasplåtar (plast) på de nedra a-armarna.


Tyvärr verkar vibrationerna finnas kvar även på -12.
Värst när man smyger omkring i krypfart...

Avatar Fallback

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

axwell  
#148425
Slurfi skrev:Vikingen känns klumpig i jämförelse.


Inte så överraskande att du tyckte det, den är väl inte från Nordamerika?

Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148428
axwell skrev:
Slurfi skrev:Vikingen känns klumpig i jämförelse.


Inte så överraskande att du tyckte det, den är väl inte från Nordamerika?

Hur upplever du Vikingen jmfr Widetrak LX ? Oavsett land.

Avatar Fallback

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

BM 35  
#148430
Slurfi skrev:
Bild

Bild

Bild


Om man ska använda skotern till seriöst skogsarbete så föreslår jag Widetrak LX
den översta av dessa tre.
Men det är ju en smaksak förstås.


Lynx 59a då är väll den bästa skogsskotern bra och stryktålig framvagn,,men den finns kanske inte ny den jag menar

Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148482
BM 35 skrev:
Bild


Lynx 59a då är väll den bästa skogsskotern bra och stryktålig framvagn,,men den finns kanske inte ny den jag menar

Jag har bara lyckats knäcka trailingarmen en enda gång trots många år och många mil
och det var alldeles i början av säsongen när jag misstog en skarp sten för att vara en mjuk
mosskulle, jag fick räta ut den och loppa ihop sprickan, sen funka den fint igen.
Hörde av en att han kört in i en sten på liknande vis med sin Lynx 5900 och det kostade 4000:-
att fixa, så jag vet inte om det kan kallas bättre på nåt vis?
Men ska man bara köra med vedkälke efter, så kanske en dubbelbandare vore nåt?

Avatar Fallback

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

BM 35  
#148953 Ja man kan säkert kröka en teleskop framvagn men jag har inte lyckas än,,,

Dubbelbandare är ju rejäla saker finns säkert dom som knäckt en sådan åxå,,,men kör du fast så sitter du=)Blir ju breda och fina vägar efter ,,men dom är klumpig att köra tänker mest på Grissly det är bara den jag kört,,men det är väll ingen skillnad

Avatar Fallback

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Gurra_Gbg  
#154188 Här är lite bilder på henne ! Har kört 10 mil i helgen, både med pulka med hela familjen samt själv ! Kan bara säga att jag är sjukt nöjd, vilken skoter ! Den passar till det mesta ..

Gustav

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154253
BM 35 skrev:Ja man kan säkert kröka en teleskop framvagn men jag har inte lyckas än,,,

Dubbelbandare är ju rejäla saker finns säkert dom som knäckt en sådan åxå,,,men kör du fast så sitter du=)Blir ju breda och fina vägar efter ,,men dom är klumpig att köra tänker mest på Grissly det är bara den jag kört,,men det är väll ingen skillnad

Jodå dubbelbandare är bra på det de är till för men inget annat.
WideTraken är en bra kombimaskin som både går att dra ved och cruisa med.
Iofs borde man kanske spana efter nån Grizzly för de är lite fräna och då skulle jag ha
ägt hela kedjan: Teddy, Nalle & Grizzly.

Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154255
Gurra_Gbg skrev:Här är lite bilder på henne ! Har kört 10 mil i helgen, både med pulka med hela familjen samt själv ! Kan bara säga att jag är sjukt nöjd, vilken skoter ! Den passar till det mesta ..

Ja man blir lite skotersjuk. Tur att den står beredd därute.

Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Jerrka  
#156829 Finns väl ingen bildtråd för vedkörning med skoter, så det får bli en bild här ist...Och jag måste få bort fyrhjulingen först innan jag kan köpa mig en viking III...Så för att stilla abstinensen så hjälper jag svärfar utanför ö-vik att köra lite ved med hans -91 widetrack som gör ett otroligt jobb i förhållande till prisklass/värde :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Jerrka  
#156830 Och på tal om widetrack...Vilka årsmodeller gjorde polaris om boggien i dessa(från -00 och senare) ? Minns jag rätt om de hade ganska dålig styring när man körde med lass i början på -90 talet??

Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Kse  
#156839
Gurra_Gbg skrev:Här är lite bilder på henne ! Har kört 10 mil i helgen, både med pulka med hela familjen samt själv ! Kan bara säga att jag är sjukt nöjd, vilken skoter ! Den passar till det mesta ..

Gustav

Vilken skönhet! Den gör sig så mycket bättre i vitt.
Bokade en sån förra året men då sålde dom slut så jag blev utan.
Kanske blir att köpa en till firman längre fram.

Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157002
Jerrka skrev:Finns väl ingen bildtråd för vedkörning med skoter,

Jvisst finns det, posta gärna en dublett här åxå: viewtopic.php?f=21&t=12604

Användarvisningsbild

Re: Ny skoter till skogsbruket ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157004
Jerrka skrev:Och på tal om widetrack...Vilka årsmodeller gjorde polaris om boggien i dessa(från -00 och senare) ? Minns jag rätt om de hade ganska dålig styring när man körde med lass i början på -90 talet??

Jag tror en förbättring är de nya plastskidorna med bättre styrstål som kom då nångång.
Men 93 eller så de kom det en bättre stötdämpare/fjäder som ordnade till styrningen på
min 91;a som jag hade en gång i tiden, den blev nämligen ngt mjuk bak och satte sig
så styrstålen var knappt i backen, ÅF vet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).