Gallring

Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

51 inlägg 27129 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

macke  
#154107 En mycket bra metod vid :-bd lite grövre gallring

Malwa
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154372 viewtopic.php?f=9&t=1095

Lite om hur man kör traktorn.

Om man får en outbildad och ej stark och vältränad kompis med sig ut i skogen, var gör han/hon störst nytta? Förutom att fixa mackor? :D

Vid lunning/vinschning kanske? Vågar man sätta honom/henne på vajerspelet, så går jag själv och snarar och styr och flyttar vid lastning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154462 Jag brukar låta min sambo sköta vinschen, medans jag kutar med vajer och kopplar virket..
Vi provade med att hon drog vajer och kopplade, men det blev ändå så att man fick springa och hjälpa till när det blev för tungt för henne
Hon fegade lite i början och tyckte det var lite otäckt när vagnen och traktorn gungar till vid invinschning.
Numera är det inga skuggor, hon har bra koll på hur mycket grejerna tål...
Ett gott råd är att skaffa ett bra teckenspråk så det inte uppstår en massa missförstånd vilket kan innebära att man kan få sköta vinschen själv i fortsättningen.
Samt även få fixa mackorna själv, oxå.. :mrgreen:
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154503 Funderade på det också, undrar om jag vågar fråga...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155951 Jag fick igår tag i "Virkestransport med jordbruksteraktorn" som någon tipsade om här tidigare. En bra bok, för oss som gillar böcker om praktiska saker.

Hursom, där i står att det är farligt att vara två vid vinschning, och att man bör vara ensam vid det arbetet.

Det står också andra saker som jag aldrig tänkt på, tex tippbanke och bindsle för lasset. De kör även med pulka.

Bra bok, rekommenderas. Fråga på om ni undrar något som står i den.

Det vore olagligt att skanna boken ens för privat bruk, men man får skanna delar av den (se http://www.regeringen.se/sb/d/6143).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

rokon  
#156010 Vid grövre stockar så föredrar jag att dem kommer vinkelrätt mot körvägen då jag lastar med wirekranen, fäster nära änden och sedan winschar upp den så den stöder mot lasset, sedan omtag med wiren (vid den punkt där stockens främre ände når frampå lasset dit den ska, när wiren är inwinschad och stocken nedsänkt där den skall ligga, lite hjälp att styra den på plats bara,)

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

rokon  
#156011 för om grövre stockar ligger parallellt med vagnen så vill de rulla av när man tar omtag med wiren, men handlastning går ju fortast, när det är klent

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Midgård  
#156024 En fördel med STAR-kranen som jag har på Bustern är att med 1,5 m snöra kan hålla i och styra stocken när den efter omtag ska dras upp på lasset så man har full (ja nästan i alla fall) kontroll.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156026 En sådan snörfjärrstyrning tror jag är bra, skall försöka fixa en till min Rottne Junior. Vete tusa om det går, det krävs lite mer kraft. Hur slår man om mellan att dra ut, vinscha in och låsa linan på star-kranen? Går det med snöret?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

rokon  
#156029 det är rena trolleriet med snöret, och allt vad man kan göra med det på starkranen.

1 Jag börjar med att dra ut wiren då är spaken som snöret är fäst vid i friläge, spaken vid ett hack.
2 när jag winscar in drar jag i snöret, släpper jag lite så slirar det, men jag winschar in.
3 släpper jag efter snabbt på snöret så passerar spaken hacket och stocken spärras och blir hängandes. (spaken längs ned)
4 drar jag åter försiktigt i snöret så börjar stocken att firas ned, känslan sitter i snörets manövrering.
4 när stocken är nere så för jag åter upp spaken med hjälp av att dra i snöret tills spaken fäster vid hacket, då är jag vid utgångsläget, winschen är frikopplad.

För att mekanismen skall fungera enligt ovan, så skall winchen vara sjusterad, mindre än ett halft varv på muttern är skillnaden mellan full funktion eller ej. Var dock flera år sedan jag justerade spelet, det har stått ute i ur och skur, men fungerade utan sjustering i höst. Mitt spel är från 60-talet.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Midgård  
#156046 Mitt STAR-spel fungerar på exakt samma sätt. Kör inte så våldsamt mycket med det, men har inte justerat det under de senaste 300 m3èn. Har dock en känsla av att det börjar bli dags... Har STAR-spelet med vinschtrumman direkt bultad på PTO´n. Finns inga, och behövs inga stödben. Fungerar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Månskensbonnen  
#156053 En annan fördel med snöret är att i tveksamma fall, när det är riktigt tungt, så kan man stå en bit ifrån traktorn på den säkra sidan så att säga. Har hänt ett par gånger att jag vänt mej om å traktorn har balanserat på ett bakhjul trots stödben.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Midgård  
#156063
Månskensbonnen skrev:En annan fördel med snöret är att i tveksamma fall, när det är riktigt tungt, så kan man stå en bit ifrån traktorn på den säkra sidan så att säga. Har hänt ett par gånger att jag vänt mej om å traktorn har balanserat på ett bakhjul trots stödben.


En annan fördel är att man kan stå "i skydd" när man lastar av. Har man vinklat trakorn så att bomnocken lutar över timmerlagan och man fäst saxen i en stock på lasset, kan det i vissa lägen bli våldsamma kast på stocken när man lyfter och bommen ska svänga över mot lagan.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

rokon  
#156070 Jag tycker oxå att starkranen fungerar bra utan hydralik till bommen, den vill ju av sig själv svänga in mot mitten. Använder ju inte kranen vid lossning.
Man får dock se till till att ej wincha upp stocken ända upp till kranen, då låser sig spelet och man kan ej fira ned.
Om winschen har låst sig så lyfter jag jordbrukslyften med den hängande stocken, pallar upp under stocken på lasset, sänker lyften varvid wiren brukar släppa.
Ja visst skall man nyttja snöret till att stå säkert ifall traktorn skulle välta, man har ju blicken mot stocken mest hela tiden. men har ej vält vare sig med tidigare traktor BM 400 eller Zetorn

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156075 Lastning och lossning med vajerkran bör nog utföras av ensam person..
Men däremot ren lunning/invinschning av virke tycker jag nog underlättar om man är två..En vid vinschen och en som kopplar och stöttar när du lunnar fram virket till kärran.
Är du själv och skall styra virket utan att skada några träd eller att det skall fastna någonstans, så kommer du att få springa fram och tillbaka så många gånger att du får vredesutbrott/slaganfall efter ett tag.. :mrgreen:
Äger själv ett STAR-spel och har vinschat en hel del och föredrar att vara två vid just lunning...
Använder det rätt sällan nu mera då huggarvagnen med hydraulkran och vinsch nästan alltid följer med ut i skogen, då just lastning och lossning är så mycket bekvämare..Senast STAR-vinschen kom till heders igen var efter stormen Per.
Då var det bra att ha två traktorer med vinschmöjligheter på bägge..
Mvh. Ulf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).