Bioenergi

hur går det med vedförsäljningen

164 inlägg 61441 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur går det med vedförsäljningen

80-90  
#153850 hej allihop ville bara höra hur det går med försäljningen av ved denna vintern ?? själv har fått sålt allt,men vet att en del har det lite trögt med å få sålt . hur går det för er??



   TS
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

svenolof56  
#153854 Hej!
Jag hade räknat med att det skulle gå bra att sälja ved i år, efersom det var så kallt senaste vinter och det var slut överallt här på Åland. Under tidiga hösten gick det bra, men från och med november har det varit riktigt dåligt faktiskt. Delvis kan det bero på att det är många som säljer och en del har sänkt priserna långt under vad jag vill sälja för. Nu är dock den största delen såld, men normalt har vi inte brukat ha kvar någon ved alls i januari.
Vi borde kanske minska till nästa säsong, men en stor del av rundvirket finns redan hugget och hemkört så det blir väl att starta upp i normal ordning i början på mars tror jag. :smile:

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogshasse  
#153857
80-90 skrev:hej allihop ville bara höra hur det går med försäljningen av ved denna vintern ?? själv har fått sålt allt,men vet att en del har det lite trögt med å få sålt . hur går det för er??

hej var bor du i sverige och vad har ni för pris på 30,40 och 50 centimeters ved hos er

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Alano  
#153860 Känner igen mig i Svenolof56´s erfarenhet.

Priserna som jag säljer för är; torr björk 30cm är 535kr/m3s samt 950kr för 1,5m3s säck.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

80-90  
#153865
skogshasse skrev:
80-90 skrev:hej allihop ville bara höra hur det går med försäljningen av ved denna vintern ?? själv har fått sålt allt,men vet att en del har det lite trögt med å få sålt . hur går det för er??

hej var bor du i sverige och vad har ni för pris på 30,40 och 50 centimeters ved hos er

hej jag håller till i västra värmland . Jag säljer mest 30 cm björk den tar jag 500 kr plus frakt för blandved 50 cm ha jag tagit 400 för . har mest fasta kunder hälften av dom e norrmän ..

   TS
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogshasse  
#153867
80-90 skrev:
skogshasse skrev:
80-90 skrev:hej allihop ville bara höra hur det går med försäljningen av ved denna vintern ?? själv har fått sålt allt,men vet att en del har det lite trögt med å få sålt . hur går det för er??

hej var bor du i sverige och vad har ni för pris på 30,40 och 50 centimeters ved hos er

hej jag håller till i västra värmland . Jag säljer mest 30 cm björk den tar jag 500 kr plus frakt för blandved 50 cm ha jag tagit 400 för . har mest fasta kunder hälften av dom e norrmän ..

hej igen hur funkar det med tullen när man ska in i norge vilka olika avgifter är det skogshasse

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Valmet6400  
#153869 De två senaste vintrarna har gjort att många i mina trakter satsat på att tillverka ved, men många har sålt för fantasipriser (ca 35€ klabbat och klart) så de har gjort av med sitt tidigt under säsongen. Så var det ifjol 2010-2011, hade då inte nästan sålt något utöver till stammisarna innan slutet av december, men då gick det undan, blev av med allt inom någon vecka. Brukar ta 65 € för en korg på fin-pall ca 1,2 m3.

Hittills i år har det varit så mild vinter att de med elvärme och vedspis inte känt sig nödgade att elda i spisen :)

Får hoppas kylan som anlände senaste natt håller i sig :D

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skog+ terri  
#153872 ja har bara gran veden kvar o ja bor i sundsvall

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

marcus_ford 3600  
#153992 Jag har sålt alt nästan har nåra småsäckar kvar. I början av septemper till slutet av oktober ringde det som fan men sedan efter en varm november och december är det dött.
Jag tar 40 kronor/40 liter björk 30 cm och 500 kronor kubiken löst. Lustigt nog gick lövved åt fortast då jag tog 2200 för en tippkärra(5,5 m3)

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153993 Hej!

Björkveden tog slut för nån månad sen. Det finns lite blandved kvar. Hade det varigt kallare så hade det varigt slut med den också. Håller till utanför Växjö.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

80-90  
#154016 hej veden som jag säljer till norge hämtas av kunden till 70% resten kör jag ut det e inga problem med tullen man får föra in varor till ett värde av 5000 nok utan några speciella tillstånd mm

   TS
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsrisen  
#154037 Hur många kubik har ni sålt iväg ca?

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

marcus_ford 3600  
#154044 det är ju bara cirka 65 m3 :sad:

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

80-90  
#154058 ca 250 lös kubik

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#154070 Björkved 30 cm var slut i september. Blandved 30 cm slut i december. Har ytterst lite pannved kvar. Sen har jag lite björk 30 cm som det har regnat på. Tänkte låta det stå till hösten men det är en del som vill ha den med. 550 kr för björk eller 600 kr för en 1000 literspall. Sålt cirka 3000 m3.

En fråga om norgeleveranser var det. Jo dom som hämtar får köra in för 3000 nok eller om dom är utomlands i 24 timmar 6000 nok. Det är då per person som du är i bilen.

Du får dock egentligen inte köra in det själv då det blir i kommersiellt syfte. Nu är det ingen som bryr sig om det tror jag. Jag har i alla fall kört förbi kameran 110 gånger i höst och kört förbi tullen flera gånger samt blivit stoppad i poliskontroll och av den svenska tullen 6 gånger. Norgeleveranser tar jag 700 nok/m3 fritt levererat i Halden (45 km) eller då 3500 nok för en släpvagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).