Bioenergi

Flis Ekonomi

22 inlägg 34804 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis Ekonomi

nallen  
#153816 har lit e undringar ang flisning har ca 200 m3 bland ved dvs stock,gren från mestadels ek o björk.då vi eldar med ved och processar upp "det bästa o rakaste virket för eget bruk" funderar jag på att flisa upp det krokiga virket.Vad kostar det att flisa? vad får jag betalt för färdig flis?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153919 Efter som du inte uppger i vilken landsdel du har virket så skiljer det en del.
Ca 175-200:-Mwh till värmeverk. Det är svårt att uppskatta en virkestrave i Mwh, egentligen omöjligt.

Mitt förslag är att du säljer det som är hanterbart till andra vedeldare (långved) 250:-M3t

Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

nallen  
#154029 jag bor i halland, har läst andra liknande inlägg här på forumet och det här med Mwh e rena grekiskan för mig kan ingen förklara enkelt för en som räknar i "kubik och kronor"

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

foton  
#154039 För att klara av att lura skogsägare på värden måste det hittas på olika måttslag som ingen säkert förstår, sedan fyller man på med olika avdrag för än de ena och andra.

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

finskpinne  
#154041 Jag bor i Finland men kan ju komma med ett lite mer konkret exempel från denna sidan viken.

Hugger du 100 m3fpb (fast kubik på bark är det sätt vi mäter på här) och kör ut detta till vägen och täcker över traven och låter detta torka över en sommar, så kan du få ungefär 10 €/fliskubik. Mera om det är torrt och bra flis, och förståss mindre om det är fuktigt och dåligt flis. Detta är då om köparen själv kommer och flisar veden, det enda du behöver göra är hugga och köra ut till väg och se till att virket är hyffsat torrt. Det blir ungefär 22-25 €/m3fpb om man räknar vad du får för rundvirket. Detta gäller för slarvkvistad stamved. Hur det är med helträd vet jag inte för det sysslar jag inte med.

Priset som Famag uppger (175-200 kronor/Mwh) är det du får om du för färdigt flis till ett värmeverk. Till en Mwh går det väl åt ungefär en fliskubik, helt och håller beroende på fukthalten. Andra saker som inverkar på värmevärdet är ju om det är flisat av stamved eller grot och skit.

Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

nallen  
#154063 hmm verkar aningens snurrit detta!! lönar sig nog att göra som man alltid gjort plocka fram klyven o göra det till ved,eller några andra förslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

finskpinne  
#154078 Inte snurrigt alls!! :lol:

1 m3fpb virke = 2,2-2,5 m3 flis

säg att du får 200 kr/Mwh, och det går åt t.ex. 1,2 m3 flis på en Mwh. Då får du ju alltså 167 kr/fliskubik. Dessa 167 kronor får du när du kippar av flisen hos värmeverket.

Men har du ingen flishugg eller möjlighet att transportera flisen på vägen så måste du ju sälja veden vid bilväg. Då får du t.ex. 100 kronor/fliskubik. Och eftersom du får ungefär 2,2-2,5 fliskubik av en fast kubik virke så får du ju ett pris på 220-250 kr/m3 rundvirke vid bilväg.

Blev det överhuvudtaget lättare eller blev du bara mer snurrig i skallen!??

Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154114 Jag tillägger att 1m3fpb = ca 2m3t (travat i välta)
Det är som finskpinne skriver, 100:- flism3 för virket vid väg, är nog vad du får i betalning.
Med reservation för fukthalten.

Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

nallen  
#154125 läste den här artikeln då klarnade det lite,tack för hjälpen grabbar:-))
Så mycket kan du tjäna:

Att omvandla mellan olika måttenheter är inte helt lätt och kan vara något som ställer till det när man skall göra affärer i energibranschen. Skogsbrukare handlar oftast med kubikmetermått av olika slag. I energibranschen däremot, handlar man med megawattimmar (MWh). De flesta som tar emot flis har möjlighet att mäta energiinnehållet i megawattimmar.

Jordbruksaktuellt har bett Tomas Hammar att exemplifiera prisbilden och hur man kan räkna sig fram till ett pris som är ganska nära vad E.ON är beredda att betala:

Vi utgår från att 1 m³f bränsleved ger 2,5 MWh.

Intäkter:
Generellt betalas det fritt värmeverk cirka 158 kronor per MWh flis.

Kostnader:
Att flisa kostar ungefär 20 kronor per MWh.
Transport av flis en sträcka om 8-10 mil kostar ungefär 48 kronor per MWh.

Resultat:
I exemplet blir resultatet 90:- per levererad MWh.
Omräknat till m³f blir resultatet 90 kronor x 2,5=225 kronor per m³f.

Mer fakta om skogsbränsle hittar du på http://www.novator.se/bioenergy/facts/fakta-1.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

Konsult  
#210820 Blir det alltså 225 kr m3fub netto?

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

finskpinne  
#210860 Från det ska du dra bort drivningskostnaderna...

Men åtminstone här i Finland har priserna på värmeflis stigit MYCKET under det senaste året. Här i området betalas nu upp till 22 euro/MWh. Alltså då levererat till värmeverket färdigt flisat.

Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

Crisse  
#210891
nallen skrev:läste den här artikeln då klarnade det lite,tack för hjälpen grabbar:-))
Så mycket kan du tjäna:

Att omvandla mellan olika måttenheter är inte helt lätt och kan vara något som ställer till det när man skall göra affärer i energibranschen. Skogsbrukare handlar oftast med kubikmetermått av olika slag. I energibranschen däremot, handlar man med megawattimmar (MWh). De flesta som tar emot flis har möjlighet att mäta energiinnehållet i megawattimmar.

Jordbruksaktuellt har bett Tomas Hammar att exemplifiera prisbilden och hur man kan räkna sig fram till ett pris som är ganska nära vad E.ON är beredda att betala:

Vi utgår från att 1 m³f bränsleved ger 2,5 MWh.

Intäkter:
Generellt betalas det fritt värmeverk cirka 158 kronor per MWh flis.

Kostnader:
Att flisa kostar ungefär 20 kronor per MWh.
Transport av flis en sträcka om 8-10 mil kostar ungefär 48 kronor per MWh.

Resultat:
I exemplet blir resultatet 90:- per levererad MWh.
Omräknat till m³f blir resultatet 90 kronor x 2,5=225 kronor per m³f.

Mer fakta om skogsbränsle hittar du på http://www.novator.se/bioenergy/facts/fakta-1.html


Jag skulle inte ens tänka på att starta flistuggen om man skulle flisa för 20:-/mwh.

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

finskpinne  
#210900 Beror ju förståss hurudan flistugg man har. Stora terminalflistuggar kör nog för ca 2,5 €.

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

finskpinne  
#210905 Dom som har en kapacitet på ca 200ton/timme har ju en timersättning på 1250 euro/timme. Då bränner dom ca 130 liter bränsle/timme. Men en sån flistugg kostar ju ca 800 000 euro. En liten flistugg behöver ju naturligtvis en helt annan ersättning för att gå runt.

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

T Landström  
#210916
finskpinne skrev:Dom som har en kapacitet på ca 200ton/timme har ju en timersättning på 1250 euro/timme. Då bränner dom ca 130 liter bränsle/timme. Men en sån flistugg kostar ju ca 800 000 euro. En liten flistugg behöver ju naturligtvis en helt annan ersättning för att gå runt.


Stämmer dom siffrorna? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).