Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bigfootdäck o driven vagn?

10 inlägg 5589 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bigfootdäck o driven vagn?

henrik_1  
#153771 Tjena!

Jag har en griplastarvagn med drivning efter fyrhjulingen i skogen. Kör på orginaldäcken på fyrhjulingen men har även en uppsättning bigfoot däck liggandes sen jag körde vanlig vagn utan drivning o behövde bättre grepp.

Återförsäljaren av avestavagnen rekomenderade att inte köra med bigfoot däck när man har drivning på vagnen, det skulle förkorta livslängden på växellådan eftersom de är någon tum större o det blir större utväxling.

Innan körde jag rätt tunga lass med fyrhjuling o vanlig enkel vagn med bigfoot och hade aldrig några problem fast de gick tungt ibland.

Sliter det inte minst lika mycket?


Tänkte höra hur ni gör som har vagn med drift, vad har ni för däck på fyrhjulingen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

Qkeeper  
#153821 Det jag ha hört från de flesta inkl yamahacenter här i krokarna så sliter det mer p g a att de går tyngre. Och ja det går tyngre skillnad på att backa med big foot och original är ganska stor enligt mig framåt är de också viss skillnad men det känns av mindre p g a oftast bättre fäste.. Om däck till drift vet jag inte men antar att dom flesta skippar big foot för man kommer fram ändå med drift?

Avatar Fallback

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

Hema  
#153838 Jag har svårt o se att bigfoot som iaf säljs till suzuki i skogspaketet, skulle vara skadande för maskinen om de rekommenderas av tillverkaren. Då kan det ju inte vara någon fara på taket.

Samt, såfår jag instämma med henrik_1, drivning på vagn eller inte kan väl inte spela någon roll? Överdriven hjulstorlek kanske är dumt, men sålänge man håller sig till vad tillverkaren har i sitt programutbud, så är det nog lugnt. Original är lite smala för att köra i våtmarker enligt många.

Användarvisningsbild

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153925 Men Hallå....

Fysikens lagar här lite...
Om jag tänker rätt.
Hjulens diameter har ingen betydelse alls mot växellådan å drivningen.
Det har ju ingen betydelse hur höga hjul du har.

Det är drivrullens diameter som bestämmer hastigheten inte hjulen.
Hjulets ytterbana rör sig lika fort som innan även med olika hjuldiametrar. Centrum på hjulen snurrar saktare men det är ju av ingen betydelse.

Avatar Fallback

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

axwell  
#153944
Henrik K skrev:Det har ju ingen betydelse hur höga hjul du har.


Ok, ny insikt.
Funderar på att byta till dubbelt så stora hjul på min bil, topphastigheten blir då 444 km/h med samma motor och kraftöverföring.

Avatar Fallback

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

nokkajoker  
#153955 Du har nog säkert rätt Axwell om du gör så på din bil men om du har drivrullar fungerar det som Henrik K säger... Eller har du drivrullar på din bil?? Isåfall har du fel =)

Frågan här var väl mera tänkt om man ska ha Bigfoot hjul på ATV:n eller inte.

M

Avatar Fallback

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

Qkeeper  
#153963
Hema skrev:Jag har svårt o se att bigfoot som iaf säljs till suzuki i skogspaketet, skulle vara skadande för maskinen om de rekommenderas av tillverkaren. Då kan det ju inte vara någon fara på taket.

Samt, såfår jag instämma med henrik_1, drivning på vagn eller inte kan väl inte spela någon roll? Överdriven hjulstorlek kanske är dumt, men sålänge man håller sig till vad tillverkaren har i sitt programutbud, så är det nog lugnt. Original är lite smala för att köra i våtmarker enligt många.


Sen får man alltid tänka på att åf kanske inte bryr sig om de sliter mer på din maskin för då får ju dom mer jobb? För om de nu skulle slita så du vill ha på garanti kan man nog ge upp de ;) säger inte att big foot sliter värst mycke mer än original men tyngre går det.. Jag själv skulle aldrig gå tillbaka till original däck när det är blött enda gången original sitter på äre med kedjor om de blir för mycke is :)

Användarvisningsbild

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

henrik_1  
#153994 Tack för era svar.!
Tänkte svara lite på era inlägg.. kul med lite diskution om de här..!!

Qkeeper
Jo jag tycker också det gick tyngre med bigfoot däcken bakåt men annars tyckte jag det matade på utav bara den. Jag lyckades för de mesta lura mig ur surhålens grepp. Däremot så skulle ju fyrhjulingen ha lågväxel bakåt det hade nog minskat slitaget mycket.

Hema:
Håller helt med dig, det borde ju inte säljas hos yamaha återförsäljaren iallafall om det skulle vara skadligt för maskinen. Men jag vet ändå inte om jag vågar. Men de är lite roligare o ha bredare däck dels för utseendet och dels för bärigheten på blött underlag.

Henrik k
Intressant, är det så? På vagnen skulle jag väl kunna ha hur stora hjul som helst utan att de påverkar men på fyrhjulingens de drivs ju inte på samma motor..



Jag har funderat i natt när jag låg vaken...
Skadligt för växellådan det väl inte vara förrän man kör fortare med fyrhjulingen än vad vagnen matar på när man använder båda motorerna..? så att vagnen håller igen så att säga..

Det borde ju inte slita mer nu än vad de gjorde när jag drog tunga lass med bigfoot däck utan drivning

Rätta mig om jag har fel..

Tillsist hur skulle ni göra, köra med bigfoot eller utan med driven vagn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

Hema  
#153999 Ett annat alternativ är väl att att kolla efter bredare hjul för framkomlighet, fast inte större diameter. Dock förlorar man markfrigång med standardstorlek jmft. Bigfoot. Kankse bästa att skaffa en ATV med lågväxel på backen, för det finns väl? (får läsa lite trevlig lektyr).

Hur som haver, anser jag inte att drivningen på vagnen vara eller inte vara, skulle spela roll på maskinen, men större hjul belastar mer, det är givet.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Bigfootdäck o driven vagn?

Qkeeper  
#154040 Det där med lågväxel på backen skulle inte va alls dumt egentligen.. Vore även kul om något av de större tillverkarna tog fram en maskin som var rejält anpassad för skogsbruk med lite såna special saker men det får ju inte spår ur å bli en alstor typ utan man ska ju självklart kunna a kul med den och använda till alla ändamål!

Känner du saknad av big foot däcken mycket så funkar det säkert lika bra Som sagt bär ju lite bättre med bredare däck.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).