Verkstan

Vilket batteri?

38 inlägg 22701 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153710 Om det är bytt från likström- till växleströmsgenerator, är du säker på att den laddar?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#153712
Mangan skrev:Om det är bytt från likström- till växleströmsgenerator, är du säker på att den laddar?

Vet inte om det satt växelström orginal men generatorn som skar var det iaf. Köpte en ny på OIE och satte dit i oktober. Det sitter några dekaler med varningstext om att traktorn är utrustad med växelströmsgenerator, som ska kopplas bort vid tex svetsning. Tror inte dekalerna hade kommit dit vid ett hemmek. Jag bytte laddrelät för ca 1,5 år sen, tyckte det laddade dåligt och lät en bilelektriker mäta upp generatorn, med nytt relä gav den nästan 15 volt. Det skulle räcka sa han. Hade lite problem med batteriet redan förra vintern, men då var de ju vinter även här vid solkusten. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket batteri?

Skogstomte  
#153716 Inte bra om den laddar för mycket heller, optimala området brukar anges till 13,8 - 14,4V. Laddar den för mycket dunstar vattnet rätt fort och man får "tanka" med vatten oftare. Laddar den för lite säger det ju se självt att det kan bli dålig kapacitet.

430 är ju fantaskiskt lättstartad, har själv bara ett batteri av lite bättre sort (ej Optima) i våran. Men den går bara sommartid. Så antingen ett Optimabatteri eller två billigare 12V parallellkopplade är mitt råd. Vi körde 13 år med två parallellkopplade fritidsbatterier (ej startbatterier) då våran handlare monterade dessa.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#153723 Vet inte hur mycket den ger med den nya generatorn men med den gammla var det 14,8 volt tror jag. Jag får höra mej för i bekantskapskretsen om nån har en voltmeter så jag kan mäta upp den nya. Har det gammla laddrelät kvar så jag kan testa med det också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket batteri?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153751 Alltså, det behövs ju bara en 50 ah Optima.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#153766 Nu har två nya batterier inhandlats, 62ah 650cca, när jag nån gång får ut traktorn ur skogen ska dom monteras och kopplas ihop. Sen hoppas jag att jag slipper dra fram laddare å hålla på med starthjälp mer i år. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153767 Kommer du ihåg om laddlampan slocknade när du startade motorn?

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#153784 Det gjorde den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153789 Ja, då funkar ju generatorn i alla fall. :-)

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

m.grubb  
#153794 Nu vet jag inte om du hade 2 batterier innan, men tänk på att om du stoppar i 2 batterier att du paralell kopplar dom och inte sätter dom i serie för då får du 24v spänning

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#153853 Dei var bara ett förut. Jag köpte nya batterikablar så jag kan koppla ihop paralellt. Det ena står på laddning just nu, blir det regn i morrn så ska jag bära ut det till traktorn å starta upp, om det inte regnar blir det älgjakt i stället. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket batteri?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153878
Månskensbonnen skrev:Nu har två nya batterier inhandlats, 62ah 650cca, när jag nån gång får ut traktorn ur skogen ska dom monteras och kopplas ihop.

Vad blev totlkostnaden för 2 batterier och kablar med polskor mm, jmfr ett styck Optima 50ah?

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Midgård  
#153967
Månskensbonnen skrev:Dei var bara ett förut. Jag köpte nya batterikablar så jag kan koppla ihop paralellt. Det ena står på laddning just nu, blir det regn i morrn så ska jag bära ut det till traktorn å starta upp, om det inte regnar blir det älgjakt i stället. :smile:


Köpte du 2 st nya batterier eller bara 1 st? Ett "halvbra" batteri bör man inte parallellkoppla med ett nytt då de kommer att ha olika egenskaper vilket inte ner optimal funktion. Vid parallellkoppling av batterier är det viktigt att fabrikat, typ, och kondition är densamma på samtliga batterier.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

svenolof56  
#153971
Midgård skrev:I Bustern ska du ha en batterikapacitet kring 120-140 Ah. Jag har 2 st parallellkopplade 12V batterier och det funkar bra. Original satt det 2 st 6V seriekopplade. Du nyttjar också generatorns kapacitet bättre ju högre batterikapacitet du har. Med 70A generator utgår jag från att det är vx-generator och det är rätt bra.


Jag kan bara hålla med. Precis så här var det oxå för mig. Först 2 st 6 V seriekopplade, men vi bytte till 2 st 12 V parallellkopplade. Original hade vi likströmsgenerator, men den är bytt till en växelströmsgenerator. Det har fungerat bra. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#154043 Köpte två batterier plus kablar för knappt 1900kr ink moms. Tänkte att två borde va bättre än ett, även om det är optima. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).