Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Emil

21 inlägg 10700 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

boksson  
#153430 Var ute i dag och kollade in fastigheten (Nv-Skåne) och den var helt opåverkad. Såg inte direkt några nya stormfällen hos nabons på vägen dit heller.

Det blir ingen snickeboa för Emil den här gången :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Midgård  
#153451 Emil precis som Adventstormen och Dagmar, alla tar sin del av mina frötallar. Fortsätter det så här så är risken att jag måste plantera 10-15 ha som annars skulle klarat sig med självsådd.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Emil

towes  
#153461 Från norra Skåne meddelas att det klarade sig ganska bra. Adventsstormen var värre. En första mestadels bilburen inventering ger att endast enstaka ytterligare träd knäckts/välts (gärna nära härjningarna från advent).
Jag gissar att det inte är över än för vintern, måtte det inte bli kraftigare stormar bara...

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153487
Midgård skrev:Emil precis som Adventstormen och Dagmar, alla tar sin del av mina frötallar. Fortsätter det så här så är risken att jag måste plantera 10-15 ha som annars skulle klarat sig med självsådd.

För att tall ska gro så måste det markberedas, men de kanske är gjort?
Ursäkta utviket från tråden :wink:

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

Midgård  
#153500
Röjkvist skrev:
Midgård skrev:Emil precis som Adventstormen och Dagmar, alla tar sin del av mina frötallar. Fortsätter det så här så är risken att jag måste plantera 10-15 ha som annars skulle klarat sig med självsådd.

För att tall ska gro så måste det markberedas, men de kanske är gjort
Ursäkta utviket från tråden :wink:


Jodå, det är markberett t o m mer markberett än jag önskade. Förutom vid avverkningen förstörda vägar har grotskotare, markberedare och flismaskiner ställt till traktorvägen på ett sätt som gör att jag nu inte kan ta mig in i skogen med traktor utan risk att bli hängande eller fastna på annat sätt (dock detta finns andra trådar för). Kanske lägger upp bilder senare.

Avatar Fallback

Re: Stormen Emil

ryared  
#153755 Det verkar som man kan lagra stormvirke jävligt länge.

http://www.atl.nu/skog/sista-stormstocken-s-gas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).