Motorsåg och handhållet

Hur kortar jag motorsågskedjan

38 inlägg 21683 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

fritidsbonden  
#153537 Nu börjar informationen och lärandet att smyga fram, det är bra. Hur tar jag reda på det då? Jag har ju Oregons nr, men räcker det?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Crisse  
#153543 Vill inte vara oförskämd.
Kunde kanske förstått detta om det handlade om någon väldigt udda dim/längd.
Men nu när det gäller en std kjedja?
Och som mange säger det är inte bara att lusa ihop det. Har du otur så får du ett kjedjebrott med väldigt tråkiga konsekvenser. Då ångrar man bittert att man skulle spara några kroner
Bara en liten reflektion

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Tosca  
#153544 Fast kedjebrott kan man ju få på en ny originalkedja med, har man tur far den rakt fram bara som det hände för mig, fast jag hittade den aldrig igen...
Man lär sig tänka på att man inte har någon i skottrikningen när man kvistar av stammen innan fällning.

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Crisse  
#153545
Tosca skrev:Fast kedjebrott kan man ju få på en ny originalkedja med, har man tur far den rakt fram bara som det hände för mig, fast jag hittade den aldrig igen...
Man lär sig tänka på att man inte har någon i skottrikningen när man kvistar av stammen innan fällning.

Absolut
Men risken ökar markant om man trixat ihop en kjedja själv utan riktig kunskap

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

fritidsbonden  
#153549 Ok, jag vill inte korta kedjan för att spara pengar, pengar har jag och en mycket bra återförsäljare av stihl produkter med, det är inte detta som är saken. Jag vill veta hur man kortar kedjan, vilka alternativ som finns, vad man skall tänka på, mm. Sen gör jag en riskanalys om vilket sätt jag kommer att använda. Jag förstår vilka risker som finns, men för att man inte ska döda ämnet så kan man väl få höra vilka "Bonna lösningar" och proffs lösningar som finns.

Fb

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Nolltax AB  
#153571 Måttbandet går av. Det händer.
Finns grejer för att nita ihop.
Expertisen brukar dock säga: köp nytt band.

Sågkedjorna: varför inte köpa loss ett svärd som lirar ihop med kedjelängden??

Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153582 Nit dornar finns o köpa eller kan du göra själv.
Då blir det lättare rätt form och resultat av nitningen.
Alternativet är att spinna niten.

Båda sätten funkar bra, spinna är snabbare.

Pressa nit kan man med om man har press o gör verktygen till det, men anhållet måste vara bra så man inte skadar nåt i pressningen.

Nitar kan du kanske få hos nån återförsäljare nära dig.

Det är lite pillande o jobb med sånt här o vill man lära så kör på. Det finns betydligt bättre kedjor än denna du kan använda din kunskap på sen.
Du kan säkert köpa en bra kedja på rulle med nitar hos din ÅTF.

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

skogshasse  
#153608
fritidsbonden skrev:Ok, jag vill inte korta kedjan för att spara pengar, pengar har jag och en mycket bra återförsäljare av stihl produkter med, det är inte detta som är saken. Jag vill veta hur man kortar kedjan, vilka alternativ som finns, vad man skall tänka på, mm. Sen gör jag en riskanalys om vilket sätt jag kommer att använda. Jag förstår vilka risker som finns, men för att man inte ska döda ämnet så kan man väl få höra vilka "Bonna lösningar" och proffs lösningar som finns.

Fb

hej du skriver en sak i ditt första brev sen en annan sak i detta brev vad vill du egentligen och som du skriver så har du pengar varför köpa problem då när man kan handla rätt grejor från början och slippa alla problem när man har pengar som du skriver

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

fritidsbonden  
#153641 Fb[/quote]
hej du skriver en sak i ditt första brev sen en annan sak i detta brev vad vill du egentligen och som du skriver så har du pengar varför köpa problem då när man kan handla rätt grejor från början och slippa alla problem när man har pengar som du skriver[/quote]


Jag skriver att jag vill lära mig, jag visste inte hur det fungerar, jag fick kedjor som jag inte kunde använda till något och tyckte då att dessa kanske var lämpliga för att lära sig. Nu verkar det ju som om dessa inte var det bästa för ändamålet, alltså har jag fått svar på det. Jag har ju även fått en del svar på hur man gör och att det bästa verkar vara att köpa på rulle om jag skall använda kedjan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

lars11  
#153642 Hoho, vilken känslig fråga! ;) stackars trådskapare...

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

axwell  
#153662 "Du skall göra som Svenson gör och inte skilja dig från mängden"

Underbetyg åt konservativa forumskribenter, bliv vid din läst, försök inte med nå´t annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

skogshasse  
#153663
axwell skrev:"Du skall göra som Svenson gör och inte skilja dig från mängden"

Underbetyg åt konservativa forumskribenter, bliv vid din läst, försök inte med nå´t annorlunda.

håller med

Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153701 Det är bara o köra på nu.

Finns inte mycket mer man kan råda till... Allt man kan råda på alla sätt har tagits upp.

Skaffa grejerna som behövs o klipp o nita tills du knappt känner eller ser skillnad på dem du gjort o de som är där.

Sen du kan det så kan du om så önskas köpa rulle o nitar o göra de kedjor du använder själv.
Senast redigerad av Mange sön 08 jan 2012, 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

fritidsbonden  
#153722 Ja, nu ska jag ut och testa.
Var och fixade lite prylar hos min återförsäljare igår. Så nu blir det träning. Sen kanske man kan göra egna kedjor precis som du säger Mange.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153735 Det låter bra!

Ska du banka så tänk på att ha anhåll under nit och inte på sidolänk, skär eller driv länk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).