Verkstan

Vilket batteri?

38 inlägg 22695 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#153612 Hej. Har fått problem med batteriet på min BM 430. Det är helt slut, har använt starthjälp senaste tiden. Har kunnat köra ut i skogen, låtit traktorn stå och gå på kanske 7-800 varv ca en timme, sen stängt av för att sedan starta och åka hem några timmar senare när jag huggit klart. Idag fick jag gå hem och därav min fråga. Räcker ett batteri på 70ah och 750 cca eller är det för litet. Det som sitter i nu är, tror jag, på 70ah och mycket större får ej plats. Batterilådan är byggd för dubbla 6-volt och delas i mitten av rattstången så utrymmet är lite begränsat. Sen en annan fråga generatorn är på 70a, är det då lönt att sätta i större batteri, orkar generatorn ladda ett större? Hoppas nån elkunnig forummedlem kan upplysa en okunnig dräng :P



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vilket batteri?

totte  
#153620 Generatorn orkar. Så mycket ström som 70 A används aldrig för att ladda batteriet, det ser laddningsregulatorn till. Om generatorn inte orkar beror det på att du har så mycket tillbehör som drar ström att det inte blir något över för laddningen. Har du en hel skog av stora lampor, elvinsch mm så det börjar dra jämnt över 7 - 800 W, så kan det bli lite kritiskt.

Det enda som händer med ett större batteri är att det tar lite längre tid att ladda det fullt, det drar alltså inte mer A från generatorn, det bestäms helt av regulatorn. Och väl ordentligt laddat så är det bara det att du har mer ström att dra ut när du skall kallstarta. Tänk på batteriet som en tank som skall fyllas av en pump (generatorn). Om du har en större tank så funkar det lika bra med samma pump, men det tar lite längre tid att fylla fullt. Men om du använder det som kommer från pumpen till att vattna nåt annat (10 55 W lampor t ex) så blir det lite eller inget kvar att fylla tanken. Tar du ut mer än pumpen ger så töms tanken också tills den blir tom.

Användarvisningsbild

Re: Vilket batteri?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153624 Bra pedagogisk beskrivning av hur det fungerar.
En fundering som dök upp är; hur räknar man fram strömförbrukningen av t.ex. 10 st 55W lampor?

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

axwell  
#153625 Kan för lite om BM 430, får istället fråga dig. Tidigare 2 st 6 Volts batterier, låter som ett gammalt exemplar, eller?

Är den så gammal att det är likströmsgenerator, i så fall ger den ingen laddning vid 700 rpm.
Största skillnaden brukar vara att växelstr. (AC) är kort och tjock, likstr (DC) lång och smal.
Ett fulladdat 70 Ah bör klara uppgiften, instämmer i Tottes pedagogiska resonemang.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153626
OAS-forests skrev:Bra pedagogisk beskrivning av hur det fungerar.
En fundering som dök upp är; hur räknar man fram strömförbrukningen av t.ex. 10 st 55W lampor?


P=U*I
I=P/U

P= Watt
U=Volt
I=Ampere

550W=12V*46A
Senast redigerad av Zalman fre 06 jan 2012, 16:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

axwell  
#153627
OAS-forests skrev:En fundering som dök upp är; hur räknar man fram strömförbrukningen av t.ex. 10 st 55W lampor?


Precis som det låter, 10*55W=550W

Man utgår från 12 Volt när effekten anges så därför blir det 550W/12V= 46 A

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Solhemsskog  
#153628
OAS-forests skrev:Bra pedagogisk beskrivning av hur det fungerar.
En fundering som dök upp är; hur räknar man fram strömförbrukningen av t.ex. 10 st 55W lampor?


Ohms lag.
http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Midgård  
#153629 I Bustern ska du ha en batterikapacitet kring 120-140 Ah. Jag har 2 st parallellkopplade 12V batterier och det funkar bra. Original satt det 2 st 6V seriekopplade. Du nyttjar också generatorns kapacitet bättre ju högre batterikapacitet du har. Med 70A generator utgår jag från att det är vx-generator och det är rätt bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilket batteri?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153630
Solhemsskog skrev:Ohms lag.
http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/

Jajamän så var det ja.. det man inte använder dagligen glömmer man..
men nu är jag på banan ingen.
Tack, Zalman, Axwell och Solhemsskog för det :)

Användarvisningsbild

Re: Vilket batteri?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153631 Om det är ont om plats och du vill ha mer sprätt i battertiet så kan det vara läge för ett Optima-batteri
De är nätta och ger bra med startström, enda felet är väl inköpskostnaden.
http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI ... m9kb456od4

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Midgård  
#153633 Såg i Busterns manual att original startbatterierna var på 160 Ah. I min Buster 400 sitter en likspänningsgenerator på 130W och då gäller det att spara på strömförbrukningen, men det går.
Som jag nämde ovan får du ut mer av generatorn med högre batterikapacitet då det är inre resistansen i batterierna som begränsar laddströmmen (hur mycket batterierna kan ta emot). Med 2 st paralellkopplade batterier minskar följaktligen inre resistansen till hälften vilken teoretiskt innebär att du får dubbla laddströmmen från generatorn. Sedan kan klena kaberlareor, dåliga kontakter mm orsaka spänningsfall men det är en annan femma.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Midgård  
#153634
Slurfi skrev:Om det är ont om plats och du vill ha mer sprätt i battertiet så kan det vara läge för ett Optima-batteri
De är nätta och ger bra med startström, enda felet är väl inköpskostnaden.
http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI ... m9kb456od4


Optima batterier är fina grejer men som sagt lite dyra. I batterifacket på Bustern är det dock inga problem utrymmesmässigt att ställa ner 2 st 70Ah startbatterier.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#153659 Tack för den pedagogiska genomgången. Generatorn är ny sen några månader, den gamla skar lagret på, så den funkar. En massa el förbrukas inte mer än till startmotorn. Det blir till att inhandla ett par nya batterier nu när jag vet att det i princip går med vad som får rum. Orginal ska det nog va två 6-volts men dom är ju dyra som guld, så det får bli två 12-volt istället. Tack för hjälpen :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

foton  
#153692 Dom vanligaste batterierna är 60 Ah och dom är därför billigast, två 60 Ah räcker bra.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

axwell  
#153703
Månskensbonnen skrev: Generatorn är ny sen några månader, den gamla skar lagret på, så den funkar.

Tyder det som att det är en växelströmsgenerator?!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).