Skotare

Griptilt

35 inlägg 15412 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: griptilt

ekristas  
#153590
skogsstjarna skrev:Någon som har erfarenhet av Griptilt på Rottne? Har en F12 och funderar på griptilt men Rottne verkar väldigt negativa till detta... Nån annan som vet?

Dom som skotar efter mig har griptilt på sin F10B funkar skitbra!!!
Men de var nog lite gnäll från Rottne innan den kom dit.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: griptilt

finskpinne  
#153597 Om det är den finska Biotassu som du funderat på så har dom ju nu börjat sälja en tilläggsventil till tilten så man inte behöver dra någon extra hydraulik på kranen utan man använder sig av rotatorns och gripens hydraulik för att styra tilten. Inte så dumt...

Eller har Rottne någon egen modell som dom säljer???

Användarvisningsbild

Re: griptilt

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153600 Finns det olika fabrikat på sån tilt nu?? Vet att sitright åxå hade nån variant. Eller var de kanske bara återförsäljare på den finska?

Användarvisningsbild

Re: griptilt

finskpinne  
#153607 Sitright är återförsäljare i Sverige åt Biotassu som tillverkas i Finland.

Avatar Fallback

Re: griptilt

kooog  
#182036 tjo!

vi har griptilt på våran rottne rapid G. funkar klockrent. inga problem alls hittills. och att dom extra slangarna skulle vara nåt problem vet jag inte. bara man har ordning och reda på dom.

funkar kanon i klen gallring men vi kör även en hel del små mslutavverkningar och även där är den kanon. en stor fördel som ingen har nämnt är ifall man står i stark medlut och lastar så kan man tilta lite när man ska lägga på knippet så det blir paralellt med lasset. mycket lättare att få snygga lass. särskilt i slutet när man inte har så mycket grind kvar att lägga mot. även samma sak när man ska ta ett knippe som ligger i en slänt eller mot en sten eller dylikt att kunna ställa gripen i samma lutning.

sen lär man se till att länkbromsarna fungerar ordentligt och ställa åt dom ganska hårt. annars blir det lite "sladdrigt".


ska även slå ett slag för rottnes geniala vagnsstyrning! vilken revolution! detta i kombination med griptilten gör verkligen en perfekt gallringsmaskin!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).