ATV och UTV i skogen

atv vinsch

43 inlägg 43777 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

atv vinsch

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152731 tjena
jag har precis köpt mig en yamaha grizzly och det satt en come up 2500 vinsch på den i ett kombi fäste.

Men problemet är ju att vinsch rackarn går ju knappt dra ut. (ja, jag har frikopplat den)
googlade lite och det var visst inget ovanligt för denna vinschen (made in taiwan???

Frågan är nu, vad kör ni med för vinschar??



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: atv vinsch

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152745 warn 3,0!+hydraulwinch på kranvagnen.

Användarvisningsbild

Vinsch Bronco 3500 Generation II

traktorz  
#152748 Med 10m nylonlina, in/ut-styrning från styret, samt med trådlös fjärrkontroll fås Vinsch Bronco 3500 Gen. II i ett prisvärt paket för 2995 kr inkl moms. Vi har monterat den på timmerkärran.

Användarvisningsbild

Re: atv vinsch

Kjell S  
#152755 Har Claes O på timmervagnen.. funkar helt ok.

Användarvisningsbild

Re: atv vinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152766 Warn XT med syntetlina bak samt fjärr. Underbart att jobba med. Warn fram med stållina

Avatar Fallback

Re: atv vinsch

axwell  
#152788 Clas O. LDW 3000 A(1361 kg?) med syntetlina drygt 15 meter, switch vid vä. fot + radiostyrning, hemgjorda snabbfästen fram och bak på minitraktorn och uppe på griplastarbommen.

Användarvisningsbild

Re: atv vinsch

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152798 Har oxå Clas i sjön. 1361 kg dragkraft moddad med ståldrev & stålwire radiostyrning är på G

Användarvisningsbild

Re: atv vinsch

Seabass  
#153069 Warn RT30 m fjärr fram på atvn, hydraul m fjärr 25m på vagn.
Har testat lite olika genom åren, Warn är tyvärr de enda som har varit bra nog i längden, man får nog vad man betalar för här också!

Avatar Fallback

Re: atv vinsch

Qkeeper  
#153187 Warn 3.0 stålwire med yamahas kombi/snabbfäste och fjärrstyrning (nästan ett måste med dom priserna man kan få det för nu mer! )

Avatar Fallback

Re: atv vinsch

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153510 var inne och snackade med min handlare

och han kolla på vinschen sen satte han i en warn vinsch. :grin:
så nu är jag en nöjd kund.
Har ingen radiostyrning på den än. Men det känns som ett litet måste.

Ser fram emot att ut och åka en sväng imorgon. lite som julafton när man var 5 :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: atv vinsch

Qkeeper  
#153531 Ja om man är ensam när man ska använda den är det ett måste :)

Avatar Fallback

Re: atv vinsch

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153727 nån som har testat kines versionen??

http://www.ebay.com/itm/65ft-Radius-Wir ... 5647d59d4a

   TS
Avatar Fallback

Re: atv vinsch

jonasbrot  
#154282 Hur kan någon tycka att Warn är bra? Mycket jobbigt att dra ut linan, fruktansvärt långsamt att köra in linan och om man har tur så räcker batteriet till ett träd. Fjärrkontrollen har strulat, gick bara att köra linan och inte in, var batterierna i fjärrkontrollen som var slut, inte lätt att hitta felet. Nu några veckor senare är det samma fel igen, hur ofta ska man byta batterierna?

Försöker koppla wiren och sedan dra ut stocken med atv och sedan backa tillbaka.

Men finns det inte någon seriös winsch på marknaden till skillnad från de 2st Rt25 jag har nu?

Funderar även att parallellkoppla ett bilbatteri så man får lite kräm, koppla in batteriladdaren får jag ändå göra varje gång jag använt winschen. Är det någon som gjort detta och fungerar det bättre?

Avatar Fallback

Re: atv vinsch

Qkeeper  
#154305 För att warn är kvalité.. Sen finna det även andra bra vinschar men warn är ju vad dom flesta återförsäljare har med i sina paket. Hade själv förut en kopia av warn på 350:n vi hade innan som en egen företagare i trakten tog hem och testade och sedan började sälja vilken var kanon den med dessutom halva priset..

Själv har jag fjärratyrningen från Garage24 för 5-600 tror jag den kostade och den funkar klockrent används ganska mycket och har fortfarande inte bytt batteri efter ca 2 års användning.

Långsamt går min warn 3.0 också men det gör väl dom flesta elvinschar om du vill ha lite mer fart på de får du nog bygga nåt eget eller gå på hydrauldrift. Skulle väl säkert gå att modifiera en vinsch så den går fortare men då lär ju öven styrkan minska.

Om ditt batteri drar ur sig så fort ska du nog ta och kolla över så generatorn laddar eller om det är så att ditt batteri är slut? För antar att de sitter kopplat på en maskin? Är ju förstås ett måste att ha maskinen igång annars kan man ju glömma att de ska gå vörst länge ;)

Avatar Fallback

Re: atv vinsch

axwell  
#154306
jonasbrot skrev:. Fjärrkontrollen har strulat, gick bara att köra linan och inte in, var batterierna i fjärrkontrollen som var slut, inte lätt att hitta felet. Nu några veckor senare är det samma fel igen, hur ofta ska man byta batterierna?

Konstigt detta med batteri i fjärren, på min teleradio från Clas skulle det räcka drygt ett år, köpte därför samtidigt ett extrabatteri i juni -08, har inte bytt än.

Däremot drar fjärrmottagaren några mA så efter någon vecka blir 12 V-batteriet dåligt om man inte har det över tändningsnyckeln eller använder huvudbrytare.

Känner inte igen resten heller, jämför då med Clas:s 1000 kr-vinsch.

Men alla elvinschar inom rimliga strömstyrkor är långsammare än tanken, dvs man hinner med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).