Traktorn i skogen

Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

26 inlägg 21036 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

mejg  
#153433 Har kommit till insikt att det är dags att byta ut min MF 165 till en nyare traktor.
Traktorn används uteslutande till skogskörning med en Mohedavagn kopplad till. För att sköta allt i skogen utom slutavverkning.
Jag har haft svårt att komma fram till vad för traktor som passar mig, har egentligen enbart två krav (utöver att den ska passa mina ändamål)

-Fyrhjulsdrift
-Skogsombyggnad, med snurrbar stol

Har funnit två alternativ, som egentligen inte är helt jämförbara (det skiljer trots allt ungefär 100k) med varandra Valmet 700 och Belarus 920. Vilken bör jag välja och hur bör jag tänka?

Att Belarusen är billigare medför att jag inte binder lika mycket kapital men samtidigt, tappar jag lite funktioner (och kvalité?), såsom kopplingsfri fram/bak.
Kommer Valmetens 70 hk räcka?

Att Belarusen har dåliga bromsar vet jag, men vad är Valmetens svaga punkter?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

repp  
#153455 Intressant tråd, går själv i liknande tankar. Kör för närvarande med en Case 1390, 65 hp.
Funderar på ett byte till en Belerus 920 eller en beg valmet 6200, tycker att 65 hp är för lite.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Midgård  
#153459 När ni tycker att kraften inte räcker till, är det då effekten på PTO eller är det hydraulkapacitet ni avser? Jag bara undrar. Köpte själv större traktor bl a för att få högre vikt. Ett problem jag haft har varit att jag ibland fått ta till specialtricks för att få upp grova timmerstockar på boggikärran då framvagnen på Bustern pekat snett mot himlen och stocken ligger kvar på marken när jag lastar med vajerkran. Själva dragstyrkan hos Bustern (i skogen) har jag aldrig upplevt som begränsande med sina 42 DIN hk. Jag har dock kvar Bustern också då det är en otroligt smidig traktor där det är lite trångt.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Naders  
#153508 Själv kör jag med en Belarus 920.
Kvaliten tycker jag inte de tullat på då det mesta är tilltaget i grovt material. Svårt å köra sönder ;)
Tekniken däremot är en helt annan sak.
Har själv gått i tankarna å byta till mej lite mera teknik innehållande turbinkoppling tex.

Vad gäller utrymmet i hytten så är det mycket bra i Belarusen.....

Användarvisningsbild

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153522 Om 70 hk räcker beror enligt mig på hur mycket vägtransport man har, i skogen räcker det, men skall man ut på väg och få upp traktorn i lite hastighet kan jag tycka att våra 74hk (i en valtra A75) kan vara lite lite...

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

repp  
#153527
Naders skrev:Vad gäller utrymmet i hytten så är det mycket bra i Belarusen.....

Hur mycjket platts finns det för benen nör du vänder stolen och hur är det med platts finns det för reglagen när du har vänt stolen?

Jag hoppas att du inte tycker att jag har kapat tråden mejg.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Naders  
#153615
repp skrev:
Naders skrev:Vad gäller utrymmet i hytten så är det mycket bra i Belarusen.....

Hur mycjket platts finns det för benen nör du vänder stolen och hur är det med platts finns det för reglagen när du har vänt stolen?

Jag hoppas att du inte tycker att jag har kapat tråden mejg.

Ja hur mycket vet jag inte men jag sitter bekvämt med plats för benen med mina 186 cm.
Plats för reglagen finnes också.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

valmet862  
#153637
Zixten skrev:Om 70 hk räcker beror enligt mig på hur mycket vägtransport man har, i skogen räcker det, men skall man ut på väg och få upp traktorn i lite hastighet kan jag tycka att våra 74hk (i en valtra A75) kan vara lite lite...


Gå loss med skiftnyckeln på pumpen,väldit enkelt o billigt :mrgreen: Har själv en sprillans ny a93,använder den dock inte till skogsbruket men skulle säkert funka fint i skogen :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Obon85  
#153644 Har bara en sak att insämma i, Turbinkoppling e underbart i skogen!!!


Mvh

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

mejg  
#153651 Tack för svaren!

@Naders: Vad är det mer än turbinkoppling som du saknar? Vad tittar du på att byta ut den mot för modell/ -er?
Vad tycker du annars om 920:an i skogen?
@ Repp: ju mer diskussion desto bättre :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

j.pripp  
#153652 vi har en valtra a85 i min stil 193 lång så spelar inte snörrbar stol någon som helst roll väldigt trång och klen. men om man är 1 meter lång så är det säkert jättebra. annars en bra traktor . men skulle nog satsa på en 6200 eller dylikt..

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Naders  
#153656 Haha ja får man önska så är det väl TwinTrac som står högst upp på önskelistan :P
Detta då jag har en gallringsprocessor hängandes där bak.
Sen det här med växlarna.... blir en hel del vevande med växelspaken...

Annars funkar den kanon i skogen, hög undertill och bra dragkraft med fyrhjulsdriften i.
Att hytten sen är så hög gör att det känns nära att välta vid minsta sten som skall övervinnas :lol:

Vad gäller andra modeller så har jag väl egentligen inte tittat på några andra än då 920:n enbart snurrat 1800 timmar. Finns en hel del traktor kvar så att säga :wink:
Annars hade en Valtra A93:a kanske passat.....
Men då är det helt andra summor som ska diskuteras :???:

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

mejg  
#153683 @Naders: Ok, då är jag med på tankegångarna. :)
Har du haft några bekymmer med din Belarus? Några svaga punkter jag bör syna i min begagnatjakt?

Någon som har erfarenheter från Valtra 700?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

Naders  
#153696 Nope......
Rent massivt stål till allt :)

Ärligt talat har jag ej råkat ut för några allvarliga komplikationer än så det kan jag ej svara på.
Som nämndes här tidigare så är det kanske bromsarna som bör upplevas innan ett köp genomförs.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor; Valtra 700? Belarus?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153720
mejg skrev:Har funnit två alternativ, som egentligen inte är helt jämförbara (det skiljer trots allt ungefär 100k) med varandra Valmet 700 och Belarus 920. Vilken bör jag välja och hur bör jag tänka?

Jag hade en Belarus 565 ett kort tag. Den var väldigt lämplig för skogskörning. Det fanns egentligen bara en dålig grej om pratar skogskörning specifikt och det var att hydraulreglagen satt vid framrutan. Om man då ska backa och samtidigt använda vagnstyrningen satt man väldigt konstigt. Sen har jag för mig att den var ganska högt utväxlad på backen, dvs det gick onödigt fort bakåt.

Nu har jag en Valmet 705. Den känns mycket smidigare och jag upplever att den drar bättre. Möjligen är det lite sämre hydraulflöde i den.
Jag tycker att man sitter bättre i 705 än i Belarusen. 705 har helt plant golv medan Belarus har upphöjt golv. Men Även i Belarus satt man helt ok bakåt jmfrt med många andra. Jag bytte bort Belarusen för att det blev ett elfel i startkretsen som slutade med att startkransen blev skadad.

Har aldrig sett en Valmet 700 på riktigt, men de bilder jag sett så ser den lite trång ut i hytten. Kika på en Valmet 6200 eller någon annan i 6000 serien, där är det riktigt mycket plats. Ska jag nån gång byta traktor kommer jag köpa en ur den serien.
Lycka till med traktorköp, oavsett om det blir en Valmet eller Belarus kommer det vara ett lyft jmfrt med vad du kör idag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).