Skogsvagn (Huggarvagnar)

trådlös winch löper amok...

7 inlägg 6959 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

trådlös winch löper amok...

värmlänningen  
#152942 Skogsvagn;
Det blev en Farma 9T med 5,1 kran, och jag är mycket nöjd, men jag sliter med winchen:

Fjärrkontrollen har 2 knappar.

När jag "matar in" stock, och släpper "IN" knappen, ja då gungar vajern till såpass mycket att "utmatningen" aktiveras.

Det blir väääldigt lätt trassel på winchtrumman, och med lite otur så letar sig vajer'n in i överkanten av trumman, och vips så har man en okontrollerbar inmatning..

Någon som har erfarenheter/lösningar?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: trådlös winch löper amok...

Fredrik N  
#152957 Har ett likadant ekipage men jag har bara en knapp på fjärrkontrollen, den matar ut när man drar i vajern men jag har aldrig upplevt det som du beskriver.
Sitter och funderar på om det går att göra någon skjustering på länkarna som sitter ihop med bygelen som vajern går igenom?

Avatar Fallback

Re: trådlös winch löper amok...

MAH  
#153123 Är fjädern kvar på länkreglaget till utmatningen.?

http://horsensmaskiner.dk/pdf/produkter ... h_rw53.pdf

På min rw 53 så fick jag göra om vinschen så att den är tät på båda sidor
om trumman så att vajern inte kan hoppa av. Blev en helt ny vinsch..

Avatar Fallback

Re: trådlös winch löper amok...

värmlänningen  
#153127 :-) Tack för tips och svar;

Detr var fjäderns infästnings skruv som tog i skyddsplåten. Verkar som det fungerar nu...

Ny dag, nya utmaningar!!

/g

   TS
Avatar Fallback

Re: trådlös winch löper amok...

skogslasse  
#214176 Väcker liv i den här gamla tråden.
När jag senast skulle använda winchen så hoppade den mellan in och utmatning när jag aktiverade winchens inmatning via fjärrstyrningen.
Som länkarmarna är uppbyggda så aktiveras ju utmatningen när vajern belastas men ska verkligen utmatningen kunna aktiveras när man aktiverar inmatningen via fjärrkontrollen?

Avatar Fallback

Re: trådlös winch löper amok...

Fredrik N  
#214326 Nej, det ska den inte. Min vinch kan hacka lite men bara när vajern är lite slak, sen är det inga problem.

Avatar Fallback

Re: trådlös winch löper amok...

skogslasse  
#214327 Får ta en titt på den nästa gång jag ska ut, kanske ska ta o mata ut all lina och se till att den är under hela inmatningen.
Måste bara byta fjädern som jag lyckades tänja ut när jag donade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).