Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Dagmar

89 inlägg 40953 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

Vedproducent  
#153041 Ja nu har jag också inventerat. Inte farligt alls. 61,2 m3 fub nedblåst på 838 hektar i norra bohuslän. Mest kom nog inte under Dagmar här utan adventsstormen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

jimmp  
#153042 för mig blir det å skota vindfällen resten av säsongen....har ramlat en hel del här (sundsvalls trakten)

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

viho0001  
#153054 Jag gör nu mitt första inlägg då jag behöver era goda råd. Dagmar slog till med stor kraft och har nu uppskattningsvis 4000 kubik att ta reda på (kan vara mer). 2000 kubik av det är 35 årig contorta, 1000 kubik 35 årig gran och 1000 kubik är 70årig tall.


Är det någon som har en uppfattning om vad nettot kan bli? Det mesta av virket ligger i vindens riktning och har i princip "lagt sig ner".

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

Vedproducent  
#153060
viho0001 skrev:Jag gör nu mitt första inlägg då jag behöver era goda råd. Dagmar slog till med stor kraft och har nu uppskattningsvis 4000 kubik att ta reda på (kan vara mer). 2000 kubik av det är 35 årig contorta, 1000 kubik 35 årig gran och 1000 kubik är 70årig tall.


Är det någon som har en uppfattning om vad nettot kan bli? Det mesta av virket ligger i vindens riktning och har i princip "lagt sig ner".

Hur ska någon kunna veta nettot? Utan att ens nämna dina närmsta industrier mm...

Men dina avverkningskostnader ökar ju en hel del i alla fall. Sen beror det ju på om det som blåst ner ligger mycket sammanhängande eller över större områden.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153064 Finns kapacitet att reda ut och rädda virket . men vart ligger fastigheten ? en relevant fråga för priset på både virkets netto och priset för upparbetning .

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153070 Gör inget förhastat. Virket klarar sig till sommaren.
Om det ska upparbetas i en massa snö så blir det dyrare.
Kan du rotkapa skälv? Det underlättar för skördaren.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#153077
DSCN0280.jpg


En skogsgrannes större granar har gått och lagt sig tillrätta över en mindre skogsväg/stig.
Vet sedan tidigare att det sitter djupt i tjära innan något händer betr. den ägaren.
Är vid upptäckten utrustad med bågsåg(syns på stammen), fordonet;en sparkstötting, inser att jag får gå upp en storlek inför uppröjningen.
Det får bli motorsåg och Yanmar med pallgafflar nästa dag.
DSCN0281.jpg


Yanmar var motorvärmd och sågen i trim, en annan skogsgranne ringde och frågade vad jag tänkte göra med granen som ligger så djävligt till,"Det är inte min men jag är där snart" sa jag."OK, då fixar jag det med bandgrävaren som har grip" sa han.
Den kom åt sidan i två bitar, rotdelen 14 meter och toppen ca 13 meter, dvs högre gran än de jag tidigare själv avverkade något 10-tal meter från denna.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153083
Röjkvist skrev:Gör inget förhastat. Virket klarar sig till sommaren.
Om det ska upparbetas i en massa snö så blir det dyrare.
Kan du rotkapa skälv? Det underlättar för skördaren.
..

det var en nog så knepig kommentar , "virket klarar sig till sommaren" ?

(maj börjar granbarkborren knulla för att förtydliga det hela ) 8)

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

viho0001  
#153086 Nej naturligtvis är det svårt att säga nettot. Jag tänkte att någon kanske hade erfarenheter från tidigare stormar, om man kan förvänta sig plus-resultat eller inte. Skogen ligger i Norra Hälsingland på medelpadsgränsen och den har ramlat i stora sammanhängande bitar. På det flesta ställen måste man nyplantera.
Senast redigerad av viho0001 mån 02 jan 2012, 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153089 Mitt bästa råd är att förhandla med olika tänkbara virkeshandlare / uppköpare , i din region och se vem som kan hjälpa dig på bästa vis , och att även se till hur olika ev. köpare har kapacitet att få dän virket ur skogen .

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

viho0001  
#153096 Ja dessvärre är det väl bara en köpare som har kapaciteten, vilket gör en lite utsatt. Tänkte om man skulle försöka deala till sig nåt fastpris per kubik, men de vill väl antagligen köra på prislistan och mäta in virket. Det senare behöver ju in vara dåligt om virket kommer ut innan sommaren. OM det nu gör det...

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Midgård  
#153144 Har själv varit i skogen hela dagen för att inventera efter advents och julstormar. Lyckligtvis inte så illa som jag befarade. Har under dagen inventerat c:a 100 ha och hittat c:a 30 m3 sk, varav 15 m3 frötallar på hyggen upptagna förra vintern (rensade i våras bort 15m3 frötallar på samma hygge efter förra vårstormen). Har ytterligae 40 ha att inventera imorgon. Hörde just på sjörapporten att man varnar för 20-24m/s till kommande natt. Aj, aj..

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153199 har det fortfarande inte kommit något slutgiltligt netto på hur mycket det trilla i Dagmar?

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

r93  
#153203 Vet ej, men enligt Dagens Industri så blev Mellanskogs medlemmar av med 700 000 meter & Sveaskog 350 000 meter. Så det är en bit kvar till Gudruns 75 miljoner meter.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153650 Undrar om vi som blivit drabbade av Dagmar också får hjälp till återbeskogning som de som blev drabbade av Gudrun?
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... rvaxtstod/
Eller blir det som mellan Rickardsson och Nortug?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).