Avverkning (slutavverkning)

Fick två miljoner - för att inte avverka

11 inlägg 6326 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fick två miljoner - för att inte avverka

Lill Junior  
#153015 Så här kan man också göra om man känner för de.... 😡

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.425 ... te-avverka



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

Mäki  
#153017 Det där har blivit väldigt vanligt i Finland men här arrenderar folk ut skogen på
viss tid till staten.
Om det är bra eller dåligt vette tusan, jag håller mig skeptisk.
Senast redigerad av Mäki mån 02 jan 2012, 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

Lill Junior  
#153019 Min åsikt är att runt här i norra dalarna är de redan för mycket skog fredad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

snubblaren  
#153025 Hur mycket skulle han få ut om han hade huggit ner den?

Användarvisningsbild

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

Valmet6400  
#153052 Detta har vi som (ett) alternativ i Finland http://www.metsonpolku.fi/metso/www/sv/ ... rnativ.php

Har själv anslutit ett ca 2 ha slutavverkningsmoget granbestånd ute i skärgården till METSO-programmet, har sommarstugan där intill och vill inte avverka det, iaf. inte i nuläget. Har fredat för 10 (vilket också är minimi, max 20) år framåt. Beståndet ska uppfylla vissa krav, viktig nyckelbiotop, "ovanlig växt" osv. Hade ett gäng med muppar som gick runt och de hittade en ovanlig lavtyp på mina granar :)

Om man ändå inte har tänkt avverka och möjligheten finns till ersättning så är de ju dumt att inte utnyttja detta :)

Avatar Fallback

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153055 "För all framtid" låter som en rätt lång tid...

Användarvisningsbild

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

Mäki  
#153056
Perioden kan vara högst 20 år.

Detta hade jag missat hade för mig att det var längre period.
Vad händer efter den tiden då?
Kanske staten tvångsfredar det då när det redan är fullt av biotoper i skogen?
Vad händer med omkring liggande skog som kanske också drabbas av den/det "sällsynta"
som inte riktigt vet var rån går? Tar staten den marken också?

Användarvisningsbild

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

Valmet6400  
#153063 Då jag ingick detta så var det med den förhållningen att utifall det t.ex. blåser omkull har jag rätt att städa upp där, så utifall det blåser omkull idag behöver jag inte vänta i 8 år för att få de snyggt kring stugan.

Efter de 10 åren gått har man möjlighet att ingå ett nytt avtal om man fortfarande uppfyller kriterierna. I vår skärgård är gammelskogen så gott som helt väck, vad det gäller detta bestånd har jag bara plantskog/ungskog runtom.

Detta är inte samma som t.ex. Natura 2000 där förhandlingsmöjligheterna är ganska få.

Staten tar inte marken men vad jag förstått finns det möjlighet till byte av mark/skog

Användarvisningsbild

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153104 Tja, jag är skeptisk till att staten håller ord efter 20 år. Se bara hur det gick med våtmarkerna i omställning 90. Efter överenskomna 20 års bidrag som våtmark, skulle markägarna åter ha rätt att kunna odla på den omställda marken. Hur gick det? Naturligtvis såg miljömupparna till att de anlagda våtmarkerna inte fick återställas till produktiv åker, trots att avtalstiden alltså gått ut.

När det gäller täkter, så får den som ansöker om täkt lämna en betydande summa i pant, som säkerhet för att återställa täkten när brytningstiden gått ut. Pengarna återbetalas inte förrän täkten är återställd. Kanske läge att kräva motsvarande säkerhet av staten vid naturvårdsavtal.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

Mäki  
#153111 Håller helt med Niking man kan inte lita på staten för dom byter åsikt vart fjärde år.
Dessutom har man ju ett 20års produktionsbortfall pga utebliven avverkning/plantering.

Okej om man har ett område som är obrukbart för att terrängen är svår så då är det ju tacksamt om staten vill betala för den marken.

Användarvisningsbild

Re: Fick två miljoner - för att inte avverka

Valmet6400  
#153142 Vill inte påstå att det är något jag förespråkar, har nog med de fredningar staten gjort på min mark (Natura 2000). Detta aktuella skiftet är ute i skärgården utan bilväg, för att det ska vara lönsamt med skärgårdsavverkning med pråm måste mängden vara minst 500-600 m3 eftersom vinteravverkningar med isväg inte varit möjliga sedan 2002 på mina breddgrader. Så då är de ju dumt om man inte utnyttjar en sådan möjlighet, alla andra utnyttjar ju systemet. Ingen tackar mig för att jag lämnar det oavverkat och därmed uteblivna inkomster eller inte söker de bidrag som finns till buds.

Inräknat de emotionella värdet på beståndet med, eftersom det skulle ändra utseendet på omgivning så drastiskt, detta är heller inget jag i någon större utsträckning jag beaktar men nu råkar de vara så att de jag som har sommarstugan där :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).