Gallring

Hur skulle du gjort?

24 inlägg 12375 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur skulle du gjort?

Midgård  
#152690 Hej. Som jag nämnt tidigarie i denna tråd har jag bivit bestämt avrådd att gallra granar i den åldern pga stormrisken. Om det ändå ska föryngringsavverkas om 10 år kanske det är bättre att avstå från gallring förutsatt att granarna inte står alltför tätt.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Mäki  
#152704 Nu känner jag inte till hur ni har det i Sverige men här i Finland så skulle det gå att slutavverka det skiftet redan nu pga grovleken men ni kanske inte har såna regler.
Vet inte riktigt hur marken är men tror ni det skulle växa mycket på 10 år utan gödning?

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152706 Jo, så är regeln även här. En avdelning i huggningsklassen G2 har uppnått lägsta åldern för slutavverkning. Dock rekommenderas en gallring som nästa åtgärd men det är markägaren som bestämmer.

Uvskogen, med denna nya information så skulle jag antingen;
a) lämna avdelningen orörd för att slutavverka vid lämpligt senare tillfälle
b) hugga fram en timmerställning/skärm redan nu

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Mäki  
#152723 Jag skulle satsa på en timmerställning med tanke på om du vill lämna fröträd och dom skulle behöva lite utrymme redan nu så dom kan rota sig lite bättre annars riskerar dom att blåsa ner.

Ett tips som jag hört är att man skall lämna fröträd som har ett
förhållande på 1cm i bh per 1m längd på trädet
då skall dom kunna klara vinden lite bättre samt att du förstås skall ha en bra krona på det trädet. Stor krona=stort rotsystem.

Men det lät som om du har det när du skrev att träna var över 30cm på bh.

Avatar Fallback

Re: Hur skulle du gjort?

andreaswistrand  
#152789 Om du verkligen vill göra nåt nu skulle du kunna plocka bort träd som stör kronutvecklingen på dom träd som du tänkt ha som fröträd för att få stora grönkrona, stabilare träd och mer kott när dom väl är fröträd. Men som det låter är det inte mycket som är i vägen för tallarna. Sen bör du inte spara för många frötallar räcker med runt 80 per hektar. Gallra skulle inte jag göra både på grund av stormrisken och risken att få in röta i beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152996 Tack för alla goda råd som jag sammanfattar så här:

1) Det är förhållandevis grova träd och mycket gran, så en gallring har troligen fler negativa än positiva effekter.

2) Det kan i princip avverkas nu, men bättre avvakta några år och se om det växer till något mer.

3) Om frötallar (vilket jag nog vill satsa på) så börja redan nu tänka ut vilka tallar jag ska ha kvar, ca 80 st/Ha. Finns det inte tillräckligt många/eller bra så komplettera med plantering. Står de trångt kan de vara bra att friställa dem något så de hinner rota sig ännu bättre tills det är dags.

4) Plockhugg bort där det är extra trångt i kronorna samt ok att plockhugga bort mindre träd för ökad framkomlighet.

En avslutande fundering, hur många kubik kan man hugga själv, motormanuellt, per dag om man är fritidshuggare som jag? Gallring och småträd har jag en ganska bra uppfattning om nu, men fullstora timmerträd är jag mer obekant med tanke på att en vettig aptering ska göras också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur skulle du gjort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153002 Lite diskussion om prestation med motorsåg. Du kan ju alltid jämföra med vad du får idag i gallring.

http://www.sakerskog.se/images/motors_g ... 100222.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153004 Den där var riktigt bra den "Mangan", tack för det. Svaret på frågan om man kan själv så är det nog i mitt fall ett flerårsprojekt. Men det viktigaste verkar vara att det går att få ut minst 10 kubik inom rimlig tid (minsta tillåtna välta).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

towes  
#153006 Om du dessutom undviker 1 juni till 15 september så har du ju mer tid på dig. Därmellan gäller ju 5-veckorsregeln. Ja, från 1 juni faktiskt bara 1 månad pga granbarkborren.
(Detta visste du iofs säkert redan. Undviker själv sommaren för jag har ingen chans att fixa 10 kubik manuellt på den begränsade fritiden...)

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myn ... 2011-4.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).