Traktorer och processorer

Instrument valmet

34 inlägg 23057 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152881 Är glaset repigt eller har de nåt annat.
Undra om de går att få tag på ett nytt glas...men om det är någon form av beläggning på de borde de gå att rengöra.
Antingen att polera de med typ bilvax eller om de är glas borde de gå att rengöra med typ Rödsprit

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

espena  
#152918 Joda, går at rengjøre. Må bare vente til sommeren når jeg for bedre tid. Fikk rengjort litt.

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

espena  
#166204 gnisten83: Instrumentet mitt har fungert litt varierende den siste tid. Varvräknaren hänger rundt 400-500 rpm. Går litt opp og ned, men den viser ikke korrekt. Dynamoen er ny i fjor. Kan det være en justeringssak på baksiden ?

Användarvisningsbild

Re: Instrument valmet

Skogstomte  
#166207
espena skrev:gnisten83: Instrumentet mitt har fungert litt varierende den siste tid. Varvräknaren hänger rundt 400-500 rpm. Går litt opp og ned, men den viser ikke korrekt. Dynamoen er ny i fjor. Kan det være en justeringssak på baksiden ?


Hurdan är fläktremmen? Har precis detta fenomen när fläktremmen börjar bli sliten och slak. Den orkar dra generatorn så den laddar men den orkar inte få upp den i rätt varv. Brukar hjälpa om man stänger av alla elförbrukare, då kommer den igång efter en stund när batteriet börjar bli fullt.

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

espena  
#166213 Fläktremmen sjekket jeg ikke i kveld, men den er ikke mer enn en uke siden jeg sjekket den - og da var den ihvertfall stram. Men kan jo sjekke dette.

Användarvisningsbild

Re: Instrument valmet

Skogstomte  
#166258
espena skrev:Fläktremmen sjekket jeg ikke i kveld, men den er ikke mer enn en uke siden jeg sjekket den - og da var den ihvertfall stram. Men kan jo sjekke dette.


Borde ju inte bli slak på en vecka. Anledningen till att det återkommer för oss är att vi har två generatorer på samma rem, när den börjar bli lite slak eller gammal så får vi precis detta fenomen. Lite för klent med en rem till två generatorer egentligen men det går 8)

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

espena  
#166287 Jeg mistenker oxid inni instrumentet..

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166584 Kolla så du har bra kontakt på sladden W på generatorn först, den är till varvräknaren

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

espena  
#166667 Fant ut av dette, tror jeg. Min vannpumpen har en liten lekasje og da renner vann ned på remhjulet og da slurer nok viftremen. Skal få byttet vannpumpe og regner med räknaren blir i bedre humør da.

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

espena  
#167379 Og det ble den! :)

Användarvisningsbild

Re: Instrument valmet

Skogstomte  
#168039
espena skrev:Fant ut av dette, tror jeg. Min vannpumpen har en liten lekasje og da renner vann ned på remhjulet og da slurer nok viftremen. Skal få byttet vannpumpe og regner med räknaren blir i bedre humør da.


espena skrev:Og det ble den! :)


Ah, det var så det var :geek: Alltid roligt när man får veta vad det var :-bd

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168042 Slirande fläktrem var ett problem för mej när jag röjde snö och de var mer än 10m puder för de rök upp som ett moln o sögs in genom kylaren och sen hade remmen lätt för att slira vid hög belastning, typ mörkt med alla lampor på o värmefläkten på högvarv

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

Skogsmästarn  
#284376 Hej! Jag plockat loss varvräknar inst på 505:an och gått igenom den invändigt, inga synbara fel. Även testat med annan kabel mellan W och mätare, ingen skillnad.även test extern jordning. När jag slår på tändningen står mätaren i botten, sen vid körning slår den mellan min o max eller är bara på noll.

Misstänker nu generatorn, kan man kolla W:s funktion på generatorn med multimeter? att den pulsar något så när jämt på olika varvtal

Användarvisningsbild

Re: Instrument valmet

daniel84  
#336488 gnisten83:
har du liggende ett defekt instrument fortsatt?hva er det som feiler det?
Daniel

Avatar Fallback

Re: Instrument valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336496 Några år sen men har för mej varvräknaren är död i den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).