Traktorer och processorer

Traktorn startar inte

8 inlägg 13458 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorn startar inte

Valmet 820  
#152769 Vi har en gammal Fordson Super Dexta som bara står i garage sen min farfar gick bort. Det var min barndoms traktor så jag har kört med den sen jag var i 8 års ålder. Men för något år sedan så skulle min far och farbror försöka starta upp den, men jag vet inte vad dem gjorde för dem sa att batteriet va dåligt och att det smällde till i startmotorn. Dem försökte även starta den med kablar men det hjälpte inte. Det är diesel på den och bankat på startmotorn har dem gjort.Jag vet inte mer än så, jag har frågat åtskilliga gånger om vi ska köra och köpa ett nytt batteri och försöka eller om vi ska dra igång den men dem bara säger att det är bättre och sälja den. Jag vet inte om den drar runt motorn eller om den är hel död för jag var inte med på plats när dem provade.

Men om nån har några tips eller ideér på vad felet kan vara utifrån det jag har beskrivit.

Skulle vara till hjälp då jag hade tänkt att köpa traktorn, för dem har fått för sig att byta bort den mot ett gammalt slåtterskär ...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorn startar inte

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152777 Verkar nästan som ett kortslutet batteri,ta och kolla status på det.

Användarvisningsbild

Re: Traktorn startar inte

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152785 Kan ni prova om motorn går att snurra runt mannuellt så är det en bra början för har den stått still några år så kan den ha kärvat ihop.
Har ni inget batteri ni kan låna från någon annan maskin eller bil och prova med, lite överkurs och köpa ett nytt om det inte hjälper.
Sedan om motorn går att snurra och ni har provat ett friskt batteri och det inte funkar så borde det ju vara startmotorn som är trasig.
Lycka till och ett gott nytt år!

Avatar Fallback

Re: Traktorn startar inte

valtra a 72  
#152786 tänk på att traktorn förmodligen är plusjordad om ni ska byta batteri.

Avatar Fallback

Re: Traktorn startar inte

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152790 Smäller (klickar) det i startmotorn för er så är det nog för lite ström. Det är ljudet från solenoiden när startdrevet går i läge som hörs.

Byter ni batteri så kommer den att snurra åt rätt håll även om ni blandar ihop polerna men en + kabelsko är ju större så ni märker det nog. Laddningen är lite kinkigare.

När ni ska kabla däremot så får ni vara lite mer noga så att ni sätter + på + osv....

Men testa att vrida runt motorn för hand först och ta det därifrån........ (med friläge i) ;)

Användarvisningsbild

Re: Traktorn startar inte

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152799 Om ni bogserar igång den så ha i en hög växel.

Avatar Fallback

Re: Traktorn startar inte

Valmet 820  
#152841 Tack för alla svar, hade tänkt köpa ett nytt batteri för batterierna i 400:an börjar bli lite för dåliga för kallstarter :lol: Men om de inte funkar med nytt batteri så bör de ju vara startmotorn, men även diesel ledningarna kan vara igensatta. Ska se om han pumpar fram nån diesel och möjligtvis tömma och rengöra tanken som troligtvis aldrig är gjort på den :grin: Gott Nytt år på er alla :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorn startar inte

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153648
Valmet 820 skrev:Tack för alla svar, hade tänkt köpa ett nytt batteri för batterierna i 400:an börjar bli lite för dåliga för kallstarter :lol: Men om de inte funkar med nytt batteri så bör de ju vara startmotorn, men även diesel ledningarna kan vara igensatta. Ska se om han pumpar fram nån diesel och möjligtvis tömma och rengöra tanken som troligtvis aldrig är gjort på den :grin: Gott Nytt år på er alla :smile:


Har du undersökt problemet något mer?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).