Före och efter jobbet

skoter på bilväg

20 inlägg 23385 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skoter på bilväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152497 Vad gäller angående att köra snöskoter på bilväg?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

Skogshuggarn  
#152499 Kanske kan vara till viss hjälp:

http://www.snoskoterradet.se/skotervett-regler/

Hur skoterfolket sedan följer, eller öht bryr sig om "pamfletten",,,, det vet vi ju sedan tidigare.

Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152502 Det var en bra sida, jag citerar det som står om att köra på väg;

"Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg, utom när du ska korsa vägen, eller köra kortast möjliga sträcka om terrängen är oframkomlig. Där du måste köra snöskoter på väg är högsta tillåtna hastighet 20 km/tim. När du passerar en väg ska alla passagerare (i pulka eller på skotern) gå över vägen. På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden. Vägens ägare avgör om trafik med motordrivna fordon är tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke eller ”på annat tydligt sätt” (t ex en bom över vägen eller en hemmagjord skylt)."

Men det jag egentligen undrar över är vad som gäller när man måste kosta en stor älv. Eftersom Ångermanälven är reglerad så är isen inte att lita på, jag brukar köra snöskotern över landsvägsbron.

Får man göra det eller är det olagligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152503 Låter vettigt att köra på bron.
I Kiruna C hade man ett år ett försök med att låta folk köra skoter från husen kortaste
vägen till skoterled, mkt praktiskt och bra för miljö mm.
Men givetvis stoppades det.
Jag säger bara: sossar.

Avatar Fallback

Re: skoter på bilväg

Tosca  
#152505 På enskild väg är det således inte förbjudet att köra skoter?
Är det verkligen trafiksäkert?
Det är ju inte så lätt att hålla sig på höger sida om vägen är hal.

Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152507 Då kör man för fort, sakta ner lite då?

Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152508 I Sollefteå är det förbjudet att köra in centrala stan, men i praktiken så kör folk från sina villatomter till närmaste skoterled. Det fungerar ju så länge ingen buskör, hoppas vi får ha kvar den möjligheten, har inte hört talas om någon som blivit bötfälld.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

Skogshuggarn  
#152509 Tror inte att "lagens långa" har något emot detta? (observera "tror"),,,dvs om "alternativ väg" saknas och det finns risk att du istället drunknar ute på älven.

Kör bara 20 knyck och lämpa av ev passagerare så,,,,,

Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

Skogshuggarn  
#152510
Tosca skrev:På enskild väg är det således inte förbjudet att köra skoter?
.


Ägaren/skyltning avgör, men "normalt folkvett" brukar innebära att man inte kör på enskilda/oskyltade vägar.

Gäller i synnerhet de som är oplogade,,,,,

EDIT!

Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152511 Jag tolkar det såsom;
1. På enskild väg är grundregeln att det är tillåtet (väghållaren kan förbjuda)
2. På allmän väg är grundregeln att det är förbjudet
3. I särskilda fall så är det tillåtet att köra på allmän väg, dock max 20 km/tim
4. Det är tillåtet att köra på vägbro över älv om det inte finns andra alternativ
Senast redigerad av OAS-forests tor 29 dec 2011, 00:27, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

Skogshuggarn  
#152512 Finns vägbom som förhindra allmän motorfordonstrafik, så borde det även gälla snöskotrar?,,,, inget vidare krav på skyltning alltså.

Rätt mig om jag har fel!.

Avatar Fallback

Re: skoter på bilväg

Tosca  
#152513 Hittade lite lagtext;
"enskild väg som i mindre omfattning används av allmänheten" får man köra på.

Lokala föreskrifter kan begränsa mer.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152516 Kanoners, tack för alla inlägg!
Ska ta en tur imorrn.

   TS
Avatar Fallback

Re: skoter på bilväg

elis  
#152524 Jag tycker att på enskild väg, skogsbilväg, är det DUMT att köra om den är oplogad.
Det är heller inte bra att jägare med 4x4 åker där långt in på säsongen, resultatet blir två stenhårda spår som är ett h-vete att ta upp med vanlig jordbrukare och snöblad. Den väg jag är med i användes som anslutning till en skoterled trots att jag stängt bommen för att "visa" att det är olämpligt att köra där. Gesten förstods inte och de som åkt avkrävde jag en femhundring vilket var vad plogningen med en större maskin kostade mig.
All vägkörning borde därför vara förbjuden utom där vatten eller terräng gör det omöjligt att komma fram annat än på vägen.

Användarvisningsbild

Re: skoter på bilväg

Skogshuggarninorr35  
#152530 Köper man en skoter är det väl meningen att man ska kunna köra i snö?
Kan man inte köra på annat än plogade vägar är det väl bättre att köpa en fyrhjuling. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).