Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Dagmar

89 inlägg 40961 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Tosca  
#152458
axwell skrev:En skogsgrannes gran(ev. övergrov) spärrar en skogsväg/preparerat skidspår på min mark, den måste bort, annars är snart min granplantering helt nedtrampad i det området.

Du behöver väl inte göra meterstumpar av den, fast gör du det kan du ju alltid skylla på skidåkarna. ;)

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#152467
Tosca skrev:Du behöver väl inte göra meterstumpar av den, fast gör du det kan du ju alltid skylla på skidåkarna. ;)


Nej, jag skall försöka lämna två timmerlängder (ca 870 cm) från rotvältan och resten i +430 cm bitar.

Skidåkarna kan man ju förstås skylla på om det det inte skulle gå att göra som jag planerat, fast även då kommer jag att tillhöra de misstänktas skara.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152471
OAS-forests skrev:Har själv kollat två skiften under julhelgen. Det ena hade klarat sig utan skador medan det andra hade vinfällen och toppbrott, tror dock inte det är lönt att kontakta försäkringsbolaget då det är utspritt över hela skiftet.

Fytusan Jasi, det ser inte roligt ut på ditt skifte. Av bilderna att döma ser det ut som att hyggeskanterna blivit hårt ansatta. Har du nån aning om vad försäkringen kan täcka? hur stora ytor krävs för att ersättning kan bli aktuellt?


I villkoren från mitt försäkringsbolag krävs minst 0,5 ha sammanhängande och att minst 50 % är skadat inom området. De ersätter maximalt 60% av basbeloppet per ha.
Så dryga 25 000 per ha, jag har uppskattningsvis skador på 4 ha vilket då skulle ge en maximal ersättning på 100 000.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152478 vilket försäkringsbolag har du "jasi " ? detta är ofta en formligen sorglig läsning för många skogsägare men jag kunde inte låta bli att fråga , och knappast nåt att dölja heller , ty de behandlar alla lika .

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152482 Ett annat tips kan nog vara att inte börja upparbeta virke , förrän försäkringsbolagets konsulter , oftast skogsstyrelsens personal hunnit inventera skadorna . och exakt hur det ska gå till är ju en fråga , för som det ser ut nu är det minst sagt bråttom .. jag står i startgropen .. men vet inte om jag får börja dock borde volymen kunna uppskattas i "kapat tillstånd " / avlägg .. läget runt s-valll just nu är idealiskt , men kommer det dessutom snö på detta så blir det genast problem av större format
Senast redigerad av "spindeln" ons 28 dec 2011, 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152483
"spindeln" skrev:vilket försäkringsbolag har du "jasi " ? detta är ofta en formligen sorglig läsning för många skogsägare men jag kunde inte låta bli att fråga , och knappast nåt att dölja heller , ty de behandlar alla lika .

Länsförsäkringar. Jag tycker att de hanterat det här bra hittills.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152484
"spindeln" skrev:Ett annat tips kan nog vara att inte börja upparbeta virke , förrän försäkringsbolagets konsulter , oftast skogsstyrelsens personal hunnit inventera skadorna . och exakt hur det ska gå till är ju en fråga , för som det ser ut nu är det minst sagt bråttom .. jag står i stargropen .. men vet inte om jag får börja .. läget runt s-valll just nu är idealiskt , men kommer det snö på detta så blir det genast problem av större format , både vad det gäller upparbetning och väghållning för alla timmerbilar


Precis, låt Skogsstyrelsen besiktiga först. Mitt får ligga tills snön är borta. Tar det före midsommar. Gjorde upp med köpare nyss.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152486 okej! men vi får se hur vi gör här :) snabba kontakter kan leda till snabba beslut .. och man hinner mycket på en dag , dock är jag inte alls pigg nu , och inte på hugget ..jag ska strax lägga mig under täcket igen ... man blir så less! nu skulle man verkligen vilja vara på hugget .

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152487 Vi har ett annat problem här, å det är omarronderingen... Vems är ansvaret att få bort virket?, Nuvarande ägare eller blivande?... Låter man nuvarande ägare ta om hand virket som trillat så lär ALLT värderas om skulle ja tro, ska bli intressant å se hur det kommer att gå... Tillsvidare så tar vi rätt på annat som ramlat på andra områden...

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

halvproffs  
#152520 Har nu varit ute med jämthunden Thea och inspekterat markerna och det är endast enstaka träd som ramlat :grin: Ibland har man tur.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Håkan Engström  
#152535 Alla funderingar om vad man skulle göra på sin fritid i vinter är nu bortblåsta...

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

mooos73  
#152550 Har skog i Rengsjö, Bollnäs Kommun. Vissa skador dock begränsad till mindre ytor men där ligger hälften av skogen.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

KOJMANNEN  
#152988 Besiktigade 80 ha Rigsta Söråker 31/12.Det var efter omständigheterna hanterbart,ca.125 m3fub i en nygallring på 10 ha.som efter kommande uppstädning blir en normal sca gallring,ca.100 m3f vägnära revor i 24 meters gammelgran.Slutsats= Skadorna är väl koncentrerade och innebär ingen större ekonomisk påverkan.Gjorde en tur runt åt Rosböle,Tynderö och kunde konstatera att det var betydligt allvarligare där.Nåväl det är produktiva marker så moder natur läker nog såren tämligen snabbt,Beträffande skadeinsekter så har läget inte varit speciellt allvarligt de senaste åren åtminstone vid jämnförelse med platser längre in i landet

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

mrtornqvist  
#153014 har tagit reda på lite som det såg ut där blev det 77 fub på 27 ha

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

boksson  
#153038 Och nu ska det komma en ny storm på onsdag 😡 så det blir till att inspektera igen på torsdag, men det blir kanske en annan tråd :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).