Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Dagmar

89 inlägg 40969 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

inkazar  
#152333
Jasi skrev:
inkazar skrev:Uppskattat 3-500.000m3 ligger i hälsingland på sveas marker.

Hur ser det ut kring Hede?

Var bortom Lillhärdal idag och där har nästan inget blåst ner. Kort skog ger litet vridmoment. Det är väl enda gången det är positivt?


Är från Långå, va där under stormnatten och det har klarat sig bra, väldigt lite vindfällen om man jämnför med andra platser som jämtland och hälsingland.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152334
inkazar skrev:
Jasi skrev:
inkazar skrev:Uppskattat 3-500.000m3 ligger i hälsingland på sveas marker.

Hur ser det ut kring Hede?

Var bortom Lillhärdal idag och där har nästan inget blåst ner. Kort skog ger litet vridmoment. Det är väl enda gången det är positivt?


Är från Långå, va där under stormnatten och det har klarat sig bra, väldigt lite vindfällen om man jämnför med andra platser som jämtland och hälsingland.


Ok, bra, jag har ett skifte i Hedeviken som jag skall kolla upp i morgon.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152338
Midgård skrev:Det verkar som om stormen har dragit fram i ett stråk från västkusten, upp över vänern och vättern samt vidare upp över Östergötland/Sörmland. Är det någon som kan rapportera från norra Kalmar län? Befinner mig själv 35 mil därifrån just nu, så man undrar ju....

Södra Östergötland, mycket i hyggeskanter, annars enstaka träd som gått.
Ca 200m3 på 125ha

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

woodstar  
#152340 Vi slutade att hugga ståndskog idag i Kirkenär som ligger mellan Kongsvinger och Elverum. Enligt uppgift ligger åtskilliga 1000 meter på Åsnes finnskog som är i höjd med Bograngen i Värmland. Fast ingen har nog någon riktig överblick än, vad det verkar.

Men vi ska stanna och hugga rotvältor hos skogsägaren vi redan är hos, han trodde det kunde ligga upp mot 3000 meter på sin skog. men de skulle gå över skifterna i morgon när sonen kom hem, då får vi en bättre prognos.

Gubben gick över våran skog igår och fann lyckligt vis endast ett 20 tal rotvältor här i Västvärmland. :smile:

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Midgård  
#152341
Röjkvist skrev:
Midgård skrev:Det verkar som om stormen har dragit fram i ett stråk från västkusten, upp över vänern och vättern samt vidare upp över Östergötland/Sörmland. Är det någon som kan rapportera från norra Kalmar län? Befinner mig själv 35 mil därifrån just nu, så man undrar ju....

Södra Östergötland, mycket i hyggeskanter, annars enstaka träd som gått.
Ca 200m3 på 125ha


Aj, aj. Hoppades att det inte hade drabbat där neråt då man inte hört något om vare sig trafikstörningar eller strömlöshet. Ska ner och kolla runt markerna till veckan. Håller till mellan Vimmerby och Västervik så det är ju inte så långt till Östgötagränsen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

ponsse beaver  
#152353 Har hört rykten om att det ser rätt eländigt ut i orsa finnmark.
Jakt stugan står utan ström måste nog köra 60 mil för att rädda frys och vatten systememet i kåken

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152359 japp ! det är nog så att flera skogsägare i västernorrland inte vet vad dom har att vänta sig , .. en feg inventering från bil , och delvis via promenad gav mer info än vad som behövs för att veta vad som väntar .. övriga kommentarer är överflödiga

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152362 Sydöstra Närke verkar ha fått en del stryk.. Här är värre än Gudrun enligt flera folk..

Jag har lite själv på mitt, Svea har en hel del kanter och fröställningar som gått ner.
Även en hel del av det vi nyligen gallrat (som varit 5-10 år för sen åtgärd...) har fått varierande skador, kan bli en hel del städning!!

Problemet är ju så förb_nnat blöta marker nu, helikopter vore nog inte så dumt nu.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152370 Ska ut i morgon och kolla läget. Om man får tro vissa tidningsartiklar så blir effekterna av Dagmar värre än efter Gudrun, vilket inte borgar för vettiga virkespriser under flera år http://www.skogsaktuellt.se/?p=39647&pt=108&m=1422

Flera norska stationer hade rekordvindar http://met.no/Forel%C3%B8pige+m%C3%A5li ... w7DY1R.ips
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#152432 Hade i minnet hur skogsägare i närområdet uttalat sig i lokalradion "Ingen mening att gå in längre, dessutom livsfarligt, gick hem direkt".

Synen som mötte mig överraskade mig trots det, inom de första 20*50 metrarna ligger det 20 riktigt grova granar och 50-100 klenare träd, timmer och massa blandat med vuxna björkar.

Gick inte hem direkt, fortsatte längs det smala skiftet ca 1,7 km, såg inget mer av värde som blåst ner.

En skogsgrannes gran(ev. övergrov) spärrar en skogsväg/preparerat skidspår på min mark, den måste bort, annars är snart min granplantering helt nedtrampad i det området.

Senast tog det flera månader innan denne granne tog undan sina träd så nu får han bli sur om den skulle bli felapterad.

Vad säger lagen?

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

Kjell S  
#152433 Är det inte som med en övertraskad älg?

Tillfaller markägaren? Kapa vid gränsen...

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

ryared  
Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152444 Drabbad...
Jag var och kollade in ett skifte idag och där har det blåst ner cirka 4 ha.
Har nu ringt försäkringsbolaget och varit in till skogsstyrelsen samt pratat med köpare.
Lägger ut lite bilder.
Från Iphone 20111228 059.JPG

Från Iphone 20111228 063.JPG

Från Iphone 20111228 065.JPG

Från Iphone 20111228 068.JPG

Från Iphone 20111228 071.JPG

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152450 Lider med er i Norrland. Vad jag lärt av Gudrun och Per är att det är
bättre att låta trasigt bestånd stå kvar än att renhugga.
Skogen har en förunderlig förmåga att sluta sig. Luckor blir
det naturligtvis.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152452 Har själv kollat två skiften under julhelgen. Det ena hade klarat sig utan skador medan det andra hade vinfällen och toppbrott, tror dock inte det är lönt att kontakta försäkringsbolaget då det är utspritt över hela skiftet.

Fytusan Jasi, det ser inte roligt ut på ditt skifte. Av bilderna att döma ser det ut som att hyggeskanterna blivit hårt ansatta. Har du nån aning om vad försäkringen kan täcka? hur stora ytor krävs för att ersättning kan bli aktuellt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).