Socialt (mer om oss)

Sluta med nikotin!!!!!

221 inlägg 75265 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151229 Inget jag märkt av iallafall :)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Re:

Valmet6400  
#151230
Palms skrev:Det här skrev jag i början av tråden, 2008. Dags för en uppdatering!
Fortfarande snusfri, har inte haft något sug på flera år, nikotinet är ett avslutat kapitel för min del :grin:


Så de går med andra ord. Får nog banne mig visa lite karaktär jag då också, men som sagt de får bli till nyår :)

Skulle vara lite competition om någon fler till gav sig i kast med detta att få ett avslut :D

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Naders  
#151347 Själv har mitt uppehåll snart varat i ett helt år.
Innan dess har jag snusat sen barnsben och det är väl snart 20 år sedan.
Även viss rökning har förekommit men det har jag lovat mej själv att aldrig ge mej in på.
Luktar ju så förbaskat illa..... :ymsick: :ymsick:
Sambon min röker sedan länge och det luktar ju inge vidare.....

Det är dessutom hennes fel eller förtjänst att jag överhuvudtaget tog steget och slutade....
Hon skulle sluta med rökandet och köpte hem plåster för att underlätta detta h--vete.
Då tänkte jag att jag också provar.....
Nu visade det sig att hon ej fick använda plåster pga medicinen hon tar och eftersom hon inte kan tänka sej att sluta utan hjälp av plåster så fortsatte jag vägen mot nikotinfrihet alldeles ensam.
Provade också med plåster men dessa gjorde mej enbart illamående......
Visade sig vara de starkaste på marknaden så det var inte konstigt att jag mådde fruktansvärt illa.

Värst var väl de första månaderna med det ständiga suget efter något å förvara under läppen.
Men med tiden försvinner det ständiga suget och man börjar så smått tänka på annat :lol:

Men tänk framför allt på alla fördelar:

Munhygienen.... tandköttet är mycket friskare och har börjat komma tillbaka över framtänderna

Tänderna... Börjar faktiskt skifta i nyans från nikotingul till något ljusare

Ekonomin... Behövs knappast förklaras väl...

Paniken.. som ofta infinner sig på kvällen då sista prisen läggs i och dosan precis tog slut...

Men som sagt så ska man nog tänka på det som ett uppehåll för man ska aldrig säga aldrig.... Gott var det iaf :wink:

Sambon röker fortfarande men har lovat att sluta.... men inte just nu....

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Kjell S  
#151365 "Paniken.. som ofta infinner sig på kvällen då sista prisen läggs i och dosan precis tog slut..."

Jo, de känner man igen... Åkt miltals på sena kvällar...
Man kan ju inte äta jämt!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Valmet6400  
#151383 De bra Naders :)

2006 hade jag ett uppehåll på drygt ett halvår, bara för att visa dåvarande kärringen att jag visst kan om jag bara vill :)...men sen ville inte jag mera och fortsatte där jag slutat.

Kan bara konstatera att snusförsäljningsförbudet i Finland (vid EU inträdet -95) inte haft någon effekt eftersom det infördes innan jag började min karriär som snusare. Men det är ju en starkt talande orsak att sluta. Har ju inte samma möjlighet att bara sticka iväg till byakiosken och köpa en dosa.

Blir att köpa en påse morötter och ett packe knäckebröd att med sig till maskin, och nikotintuggummi för säkerhetsskull..

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Naders  
#151392 Glömde av någon anledning det negativa..... :???:

Jag gick upp lite i vikt av det ständiga sökandet av att ha något i munnen men tack vare moralen och hårt arbete i skogen löste det sig med. Så det är ingen fara.... här finns ju bara skogsfolk :wink: så där finns inget motargument :wink: :wink:

Har blivit kallad till tandläkaren i Januari, ska bli intressant att höra vad som sägs.....
Som sagt, det ständiga ätandet sätter sina spår där med men det löses med rejäl rengöring :lol:

Men mest av allt är jag nöjd för att ha besegrat mitt beroende. Känner mej rätt stolt för bara det :smile:

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

dexter  
#151430 Själv sluta ja röka för 3månader sen efter 6 år röka. Mina knän har balla ur, har gått upp 10-12kg och är en knutta rikare ^^ haha

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151672 Kort och koncist !

Snuset har tydligen inte uppnått sitt rätta värde ännu ? :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Kjell S  
#151682 Nej, o de är tobakslobbyn inom EU rädda för!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

totte  
#151692
"spindeln" skrev:Kort och koncist !

Snuset har tydligen inte uppnått sitt rätta värde ännu ? :ugeek:


Så sant!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151740 Vad kostar en dosa nuförtiden?

Det kostade 15kr när jag började och 27:- när jag slutade...
Om jag räknar på en hundralapp i veckan sen jag slutade snusa så har jag sparat över 30 000 spänn hittills. Fast de har väl gått till nåt annat onödigt istället :roll:

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151919 Nja vad ska man säga om detta ? , vad det kostar / vad man sparar är egentligen en relationsteori , oftast får du alldrig reda på den sanna summan :) t.e.x att jämföra med alla som t.e.x stjäl en julgran på annans mark ! men dagen före har handlat specifika julklappar i spannet 1000 - 4000 ,.. men dom j-vla mupparna har inte råd med en gran för 200 spänn hos en granförsäljare ! ??

som sagt ! ännu är inte snuset uppe i sitt rätta värde !! .

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

jan larsson  
#157581 snusfri ganska precis 5 år efter drygt 25 år. o inte ett enda återfall lite sug i vissa situationer bara. o då var jag en rejäl storsnusare (general) som bara gjorde sidbyte o var utan vid sömn eller måltid(inte ens då alla gånger)
anledningen till stoppet var 2 dels en rejäl prisökning o f-n. flög i mig att här skulle minsann staten inte klå mig på mer skatt inte.*
o det enklaste var att kicken uteblev,så skillnaden med eller utan snus var marginell.
men för säkerhets skull trappade jag ner under 3-4v. o då med mindre o mindre pris o mot slutet med längre o längre uppehåll med bara korn för smakens skull.

viktigt var att kunna ha tillgång till snuset som vanligt, o att jag inte berättade för omgivningen för att slippa tjatet o gliringarna om jag misslyckades.
reaktionen kom efteråt när de undrade om jag glömt snuset.

detta skedde i dec.-jan. o givetvis fick jag en stock i julklapp, den står kvar i kylen än
(5år),några dosor har gått till att akuttäta kylare, så det förbrukas nog med tiden.

kaffedrickandet ökade från nära noll till normalt o även vikten något men då mer beroende på att året efter avslutades mjölkprod. med mindre stress som följd.men skogen bidrar nog mest till att hålla kroppen i schack.(men ändå, fler uppdrag sökes för jämnare flöde)*

ni som tycker det är tufft,tänk om o börja inte.
ni som nyss börjat,sluta innan ni fastnar.
ni som hållit på länge,sluta nu det är enklare än ni tror.

nähä en kopp kaffe skulle sitta fint nu.
*"Snåla bönder finns det gott om"

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Pensionär  
#171647 Nu är det 25-30 år sen jag sluta snusa. Det gick 3 dosor/dag när staten höjde priset med ca 100%, då fick staten ha det. Snusa upp det jag hade hemma och har aldrig rört de efteråt.
Enligt familjen skulle jag ha vart lättretlig i ca ett halvår, kommer inte jag ihåg. Undrar om det stämmer...?

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

UmeLasse  
#171811 Har försökt att sluta till och från sen jag muckade.. (från lumpen alltså ;))
Har väl gått lika bra som Lövens försök att ta sig tillbaks till elitserien: katastrofala!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).