Vedmaskiner, flishuggar

Revolutionerande vedmaskin??

57 inlägg 33854 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

totte  
#107553 Ibland fär jag en känsla av att det finns dom som kan investera så mycket för vedproduktion att dom skulle kunna värma huset i 200 år med el bara för kapitalkostnaden för alla grunkorna. (Icke vetenskapligt belagd utsaga).

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107557
totte skrev:Ibland fär jag en känsla av att det finns dom som kan investera så mycket för vedproduktion att dom skulle kunna värma huset i 200 år med el bara för kapitalkostnaden för alla grunkorna. (Icke vetenskapligt belagd utsaga).

Är du en kvinna Totte? Precis så där brukar frugan diskutera när jag ska förklara det fantastiska med att köpa en massa fina och lattjo maskiner mm.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

axwell  
#107562 Å dessa kvinnor som ständigt skall bromsa den framåtskridande utvecklingen!

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

totte  
#107565
Slurfi skrev:
totte skrev:Ibland fär jag en känsla av att det finns dom som kan investera så mycket för vedproduktion att dom skulle kunna värma huset i 200 år med el bara för kapitalkostnaden för alla grunkorna. (Icke vetenskapligt belagd utsaga).

Är du en kvinna Totte? Precis så där brukar frugan diskutera när jag ska förklara det fantastiska med att köpa en massa fina och lattjo maskiner mm.


Icke mig veterligen, sist jag kollade så var grejorna på plats. Står och pinkar.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

finskpinne  
#107566
totte skrev:Ibland fär jag en känsla av att det finns dom som kan investera så mycket för vedproduktion att dom skulle kunna värma huset i 200 år med el bara för kapitalkostnaden för alla grunkorna. (Icke vetenskapligt belagd utsaga).


Själv äger jag en vedklyv som klarar 1 meters ved och är gjord av ett gammalt Hiab utskjut. Kostnad för den: några mark (vi hade mark i Finland när den tillverkades) för lite svetstråd och gas.

Men jag tror att dom som köper dessa olika maskiner inte har för avsikt att elda upp all ved själv, utan dom använder väl maskinerna för att skapa en inkomst genom försäljning av veden. Men man kan nog investera en hel del i olika vedmaskiner utan att gå back i det långa loppet om man jämför med eluppvärmning, speciellt om man har egen skog och därmed tillgång till nästan gratis och obegränsad råvara!

Plus att man inte behöver betala för att gå på gym om man eldar med ved! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

totte  
#107574 Jaja, jag vet! Och så måste man ju få ha kul också, betala elräkning är inte ett dugg skoj och ger mycket lite motion! 8)

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107613
totte skrev:
Slurfi skrev:
totte skrev:Ibland fär jag en känsla av att det finns dom som kan investera så mycket för vedproduktion att dom skulle kunna värma huset i 200 år med el bara för kapitalkostnaden för alla grunkorna. (Icke vetenskapligt belagd utsaga).

Är du en kvinna Totte? Precis så där brukar frugan diskutera när jag ska förklara det fantastiska med att köpa en massa fina och lattjo maskiner mm.


Icke mig veterligen, sist jag kollade så var grejorna på plats. Står och pinkar.

Skönt att höra, du var kanske på lite gnälligt humör bara.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

totte  
#107619 Hehe!

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#151846 En protoyp til grävmaskin under utveckling i Finland.
Finns en video av den ochså på hemsidan (gick inte at länka direkt)

http://www.croco.fi


Bild

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151856 I Kisa där jag hör hemma tillverkas också vedmaskiner :grin:
Jag ser inte den finska uppfinningen som något större hot :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151869 Kul med nya idéer, men den där kändes för avancerad.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#151878
Röjkvist skrev:I Kisa där jag hör hemma tillverkas också vedmaskiner :grin:
Jag ser inte den finska uppfinningen som något större hot :mrgreen:

Nei, tror inte de behöver vara rädd, Kisa er ju riktig bara maskiner. :wink:
Det som verkar var gemensamt med dessa aut, processorer, er at dom går så vansinnigt sakte, om dom kunne kommit fram med något med lite fart på, så kanske. :???:
Tror ochså priset på maskinen i fråga var mellam 30-60 tusen Euro, så direkt billig var det ju inte häller. :surp:
Den fanns visst ochså i en mindre versjon för lantbrukstraktor, om jag nu fattade teksten rett.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151887 En randbarkningsmaskin och en paketkap måste vara snabbaste och bekvämaste sättet att göra ved av rundvirke.

Allt sly och sattyg platsar naturligtvis inte i en sådan maskin, sånt ger ändå inga m3.
En halv eller helbuntare att lasta av timmerbilen med ökar såklart kapaciteten.

Tycker ni det blir för grov ved, så har ni för liten panna!

Till sist för att vara extra stöddig, mystiskt att det går att sälja allt skit och kalla det vedmaskiner. :mrgreen:

Tar tacksamt i mot mothugg, är van hemifrån!

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

plutten  
#151907
stegmaster skrev:
Röjkvist skrev:I Kisa där jag hör hemma tillverkas också vedmaskiner :grin:
Jag ser inte den finska uppfinningen som något större hot :mrgreen:

Nei, tror inte de behöver vara rädd, Kisa er ju riktig bara maskiner. :wink:
Det som verkar var gemensamt med dessa aut, processorer, er at dom går så vansinnigt sakte, om dom kunne kommit fram med något med lite fart på, så kanske. :???:
Tror ochså priset på maskinen i fråga var mellam 30-60 tusen Euro, så direkt billig var det ju inte häller. :surp:
Den fanns visst ochså i en mindre versjon för lantbrukstraktor, om jag nu fattade teksten rett.

Största problemet med denhär maskinen förutom att man måste äga en grävmaskin är att all spån och annat skräp faller rakt ned i veden. Var förövrigt till Maaselän Kone som tillverkar Hakkipilke vedmaskinerna på exkursion för en tid sen. Dom producerar 5000 vedmaskiner i året. Nu har dom en ny hakkipilke 38, där dom flesta funktionerna styrs med el. Själv är jag allergisk mot allt vad som heter el på en vedmaskin men framtiden får utvisa om den fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#151981
plutten skrev: Nu har dom en ny hakkipilke 38, där dom flesta funktionerna styrs med el.

Er det en ersättare för 1x37 easy detta, eller nåt helt nytt???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).