Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek

26 inlägg 17091 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek

macke  
#143373 Idag kan man få netto även med små maskiner ,sen dom som har möjlighet att sköta sin skog kan få ett extra plus både ekonomiskt och utförande mässigt.
Leksaker är vl lite och ta i då dagens stora virkesförråd är uppbygd av mindre maskiner typ traktor och enmassa kunskap från gamla skogsbönder.

Åter till tråden jag tror det kan vara ett rimligt pris .det är högt andrahandsvärde på dom maskinerna. Och det är bra om du ångrar dig och säljer igen :grin:

Avatar Fallback

Re: Vimek

ryared  
#143394
OAS-forests skrev:
ryared skrev:Har pratar med vimek , 620:an kommer komma med ramstyrning och då blir den ju betydligt smidigare. Eventuellt också med eftermontage på gamla modeller.

Tycker 620:n är lättkörd så länge man kör framåt med bra markfrigång och framkomlighet. Brukar planera vägarna så att man inte behöver backa och vända inne i beståndet. Det går att backa men man gör det inte i onödan. Jag har ingen erfarenhet av ramstyrning men det låter intressant, kanske följsamheten blir ännu bättre.


Trots att jag har ett litet ekipage (atv+avestavagn) så skulle jag aldrig vilja vara utan ramstyrning det är som natt och dag, speciellt när man backar. Om man väl testat så vill man inte vara utan det.

Avatar Fallback

Re: Vimek

calle336  
#143423 Jo jag va och tittade på den och visst den va fin. Men jag hoppade det köpet. Tycker det är för mkt pengar för en sån maskin när det inte ens är riktig hytt på dem.
De blev en huggarkärra till traktorn i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek

Mangelu  
#149686 "Mastern" på djupt vatten..... 8)

Användarvisningsbild

Re: Vimek

stegmaster  
#149689
Mangelu skrev:"Mastern" på djupt vatten..... 8)

Ahh, bild från nya serien av "swamp loggers". :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vimek

Mangelu  
#149695 Japp ! Högt vatten och drivis från Luleälven... är det nya. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vimek

county  
#150524 hvor mye koster en slik vimek

Användarvisningsbild

Re: Vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150950 Maskinen har tillverkats i ca 1000 exemplar under närmare 20 år, den finns i olika utföranden och utrustningsnivå. De tidiga modellerna kan du finna från 50 000 sek.
Nya kostar de ca 300-350 000 sek beroende på utrustning.

Avatar Fallback

Re: Vimek

county  
#151066 hvordan er det også kjøre ut 5,2m virke med en vimek. en vimek til 100-120000 er kanskje ikke ett dårlig alternativ til en traktor henger når man har kort transport veg

Avatar Fallback

Re: Vimek

ulfgustav  
#151093 Hej
Jag har köpte en brugt Vimek för 1,5 år sedan, det är en fantastiskt smidig maskin att arbeta med smidig i gallringar, har även kört ut timmer upp till 5,5 - 6 meter och det fungerar fint, däremot så får man tänka på att kranen är liten så man kan få ta omtag samt alltid lasta med roten framåt, speciellt vid tall som är mycket tung.
Vimeken blev ännu bättre sedan jag köpt band till vagnen den går lättare är stabilare det innebär att man kan både lasta mera och köra fram mera virke.
Om en ny maskin är alltför dyr så sök efter brugt, men de är mycket attraktiva så även de bruktas pris är rätt högt

Avatar Fallback

Re: Vimek

tjoolahopp  
#151880 Men du ulfgustav vad kostar band till lilla vimeken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).