Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsjan 695 frågor!

15 inlägg 7655 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsjan 695 frågor!

mackan_92  
#151801 Hejsan! Funderar på att köpa en valmet 911 (1996) mem så är datan sönder på den. Så kollade jag runt och då fick jag syn på en skogsjan 695 (1996). Aggregatet är ett HH75 och datan är en 380 c

Och mina frågor är hur bra är denna maskin? Maskinen är den bara för slut avverkning med detta aggregat eller går det att köra gallring också? Datan i den är den bra eller är det skit? Ge så mycket info ni kan :)

tack på förhand mvh Markus



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 695 frågor!

Engvall  
#151809 Jag antar att du är ute efter en sex hjulig maskin med kranen på sidan av hytten med en pris klass
runt 300 - 400 000kr?

Jag kan inte säga att det är en dålig maskin, men det finns vissa fråger som man bör ha klart för sig.
Ska du kör privat eller åt ett sågverk? Datorn är förmodligen en dasa 380 och är väldigt lätt att jobba med men tyvärr är omodern.
Skogsjan har väl hydraulmotorer i bakhjulen och pendelarmarna kan vara fulla av sprickor.
Annars är det en bra maskin har ju haft namnet Cat och idaag Eco-Log så reservdelar finns.

Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 695 frågor!

skogsjan695xl  
#151813 Basmaskin är det absolut inget fel på. Driftsäker relativt billiga delar till dom och inte svårt att få tag på grejer.
Sitter säkert 600 hjul på den (gjorde det på dom flesta) då håller den 3 meter.
Den jag körde var 3.20 utan band, var 700 hjul på den.
Datorn är riktig enkel att jobba med. Stenålders men med många inställnings möjligheter.
Sen det där med agg, deras egna agg är ju ingen höjdare, krånglar endel och HH75 är stort. Allt går ju att gallra med, men det tar för lång tid att trixa det mellan stammarna för att få bra produktion.
Skulle nog råda dig att få tag på ett LM 5000 att hänga på ist om du ska göra endel gallring.

Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 695 frågor!

skogsjan695xl  
#151818
Engvall skrev:Jag antar att du är ute efter en sex hjulig maskin med kranen på sidan av hytten med en pris klass
runt 300 - 400 000kr?

Jag kan inte säga att det är en dålig maskin, men det finns vissa fråger som man bör ha klart för sig.
Ska du kör privat eller åt ett sågverk? Datorn är förmodligen en dasa 380 och är väldigt lätt att jobba med men tyvärr är omodern.
Skogsjan har väl hydraulmotorer i bakhjulen och pendelarmarna kan vara fulla av sprickor.
Annars är det en bra maskin har ju haft namnet Cat och idaag Eco-Log så reservdelar finns.


Sitter hjulmotorer även i boggilådorna. Pendelarmarna var inget jätte problem på dessa äldre.
Tror det är på nyare eco-log där dom är underdimensionerade.
Den jag körde hade gått dryga 20.000 i för det mesta tung slutavv och inte en sprick i någon pendelarm.
Lagren till pendelarmarna ska man ha koll på så de smörjs noga, inge roligt när man tappar hela pendelarmen.
Spricka i botten av huvudbommen är rätt vanligt och även mitt på bommen kan det förekomma sprickor. Finns många såna kranar som gått av vid kolv infästningen till vippkolven

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 695 frågor!

mackan_92  
#151820 Japp 6 hjulig måste det vara eller mer. Den kommer att användas till hemma bruk och hos privata personer. Dem maskiner jag hittat nu går på ca 150000 exl moms.

Japp datorn i den var en 380 C men funkar dem bra fast dem är så omoderna? För maxi datorerna är ju ingen bra dator " dem gammla då"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 695 frågor!

skogsjan695xl  
#151821 Det är inget fel med att köra med 380C dator. Driftsäker och har dom flesta funktioner som en modern maskin har i inställningsmöjligheter till aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 695 frågor!

mackan_92  
#151823 det sitter 700 hjul på den. Men vilken hade ni valt valmet eller 695? Det ska ju brukas till både och hällst. Mest åt gallrings hållet mest.

Jag tycker själv att båda verkar vara bra maskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 695 frågor!

skogsjan695xl  
#151824 Det är nog huvet som stucket. valmet drar ju betydligt mindre diesel.
skogsjanen är ju rätt törstig på diesel. Vilket är ett STORT minus när diesel är såpass dyr.
Båda är ju bra maskiner.
Men skulle du skaffa en skogsjan så försök få tag på en sen 97 eller nyare så är hytten iaf lite finare.
Inte för det har så stor betydelse dock.
Misstänker det är 695an på koppom makin du tittat på, en gul.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 695 frågor!

mackan_92  
#151827 Vad skiljer det sig mellan dem i timmen i gallring? Dricker 695 15L/h medans 911 dricker typ 11-12? Rätta mig gärna om jag har fel :)

Ja det är den gula på koppom. Vad tror du om den? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 695 frågor!

skogsjan695xl  
#151914 695an ligger nog bortåt 15-16 medan 911 ungefär 10-12. Vad är det för kran på 911an, vikarm?
Har inte varit där och tittat på den så jag vet inte, men på bilderna ser den ut att vara i bra skick för sin ålder.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 695 frågor!

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151916 Det måste ju vara nått fel på den för det priset :?:

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 695 frågor!

mackan_92  
#151937 På 911 är det ingen vik arm utan den vanliga "raka" Men vet ej vad den heter. Och det är det som är frågan hur bra det är?

Jag tycker den med är billig men den kan funka fint för det ju =) tänkte att jag får ta en 90 mils resa 1 dag ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 695 frågor!

skogsjan695xl  
#151958 Den där bomkranen är väll mest i vägen i gallring, inte nått direkt smidig skulle jag tro. Har aldrig kört med sån kran förut.
Men de som kört den säger ju att de inte är bra i gallring och svaga på lyften. Så är ju 695an bättre med smidig kran.
Men bränsle förbrukning är ju stort minus ist.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 695 frågor!

mackan_92  
#151980 Ja det kan nog stämma kändes rätt klumpig när jag testade den. Sen om man ser diesel kostnader så får det kanske dra lite extra för den maskinen går det att köra slut avverkningar också med det kommer inte 911 hålla för tyvärr. Sen tror jag datan i 695 är bättre också inte så mycket som krånglar som maxi datorerna.

Men jag vet inte hur det är det är bara min känsla angående datorerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 695 frågor!

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152223 Skulle vilja påstå att en valmet från 96 och en skogsjan från samma år inte e på samma planhalva ens. Hade den uppsättningen på skolan,dock var de 98or om jag inte minns fel.
Hoppade man över från valmeten till jannen var de ungefär som att byta från en volvo 240 till en ferrari. Är det bomkranen på valmeten är det ännu mer minus skulle jag vilja påstå.
HH75 är ju väl stort o släpa runt på,kommer långt på ett 65. Bra mycket smidigare,och går fint att gallra med. Dock tar det väl lite för grovt för sitt eget bästa. Men inget som man inte löser med en svets. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).