Virkesmätning och Matrisfub

Ny mätningsinstruktion

17 inlägg 8404 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny mätningsinstruktion

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14031 Någon som sett några prislistor till den nya mätningsinstruktionen för tall och grantimmer?



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#15038 Här sitter man med 1 arbetsdag tills mätningsstart och fortfarande inte sett någon prislista... :cry:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15139 Nu börja det bli lite bråttom :lol:

Användarvisningsbild
masterchief  
#15140 Och vi som ska gå igång med frötall på onsdag :roll:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15169 Vilken påverkan kommer detta att få för skogsägare som huggit nu, men inte får virket inmätt föränn efter nyår?.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15170 Den nya mätinstruktionen VMF07 gäller i södra och mellansverige från den 1:a januari 2008. I norra sverige gäller den från den 1:a augusti 2008.

Jag har tänkt samma sak som "Skogshuggarn". Jag har ett kontrakt som är baserat på den äldre virkesprislistan med 5 klasser för tall och 4 klasser för gran.

Jag ser flera frågor i detta sammanhang;
1) Om virket apteras med den äldre instruktionen som grund och mäts in med den nya instruktionen som grund. Blir det inte fel klassindelning vid inmätning?
2) Om virket inte hinner huggas innan den nya mätinstruktionen träder ikraft. Då antar jag att det kommer att apteras enligt den nya mätinstruktionen. Men, vilken prislista kommer då redovisningen att knytas mot?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15171
OAS-forests skrev:Den nya mätinstruktionen VMF07 gäller i södra och mellansverige från den 1:a januari 2008. I norra sverige gäller den från den 1:a augusti 2008.

Jag har tänkt samma sak som "Skogshuggarn". Jag har ett kontrakt som är baserat på den äldre virkesprislistan med 5 klasser för tall och 4 klasser för gran.

Jag ser flera frågor i detta sammanhang;
1) Om virket apteras med den äldre instruktionen som grund och mäts in med den nya instruktionen som grund. Blir det inte fel klassindelning vid inmätning?
2) Om virket inte hinner huggas innan den nya mätinstruktionen träder ikraft. Då antar jag att det kommer att apteras enligt den nya mätinstruktionen. Men, vilken prislista kommer då redovisningen att knytas mot?


Vi funderar över exakt samma sak här, OAS.

Trodde att det var satt ett gemensamt datum för VMF/Nord, som övriga, men tydligen inte.
Jag har i skrivande stund 450 m3fub liggandes på avlägg som är hugget innan jul, och det verkar inte komma iväg föränn efter nyår, men det blir alltså efter de gamla klasserna då.

Nåja,,,jag ser fram emot mera info runt detta, så greppa tangentbordet och skriv!.

Användarvisningsbild
masterchief  
#15172 I Mina trakter vet jag att boxholmssågen mäter enligt bägge instruktionerna under januari månad.
Sedan är det stop för det gamla.
Hörde med uppdragsgivaren idag och han var väldigt angelägen att få frötallarna huggna så de blev mätta enligt den gamla.
Fint tallvirke ska tydligen ge mer klirr i kassan enligt den gamla mätinstruktionen, men vad vet jag, har fortfarande inte fått någon ny lista 😈

Avatar Fallback

Re: Ny mätningsinstruktion

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57109 Jag har sålt en post till martinsons där vi i kontraktet (-07) skrev att Prislista_DM0705 eller den senast högta skulle gälla.
Där finns 4 olika sortiment av gran timmer. I nuvarande Prislista_DM0901 finns bara 2 sortiment.
Granen är kvistfri långt upp på stammen men mycket gammal ca 160år. Det var inte mycket sjuka som jag trodde att det skulle vara. Hur kommer dom att mäta in min leverans, mäta med nya systemet och betala enligt gamla listan låter konstigt då kan man aldrig få det rätt tycker jag. Eller gör dom det enkelt att dom stryker klass 3 och 4 på gamla och betalar därefter?
Tänkte att man skulle ha lite kött på benen före jag tar upp det med dom.

Användarvisningsbild

Re: Ny mätningsinstruktion

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57110 VMF-Nord kommer att mäta in ditt virke enligt den nya klassindelningen, fyra klasser på tall och två klasser på gran.
Beträffande grantimmer har jag hört att det blir mycket mer klass ett idag jfm tidigare. Exempelvis för gran blir det nu ca 75% ettor för gran jfm tidigare <10%.

Avatar Fallback

Re: Ny mätningsinstruktion

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57115 Så om jag tolkar dig rätt så betalar dom enligt prislista DM0705 men endast på kvalite 1 och 2. 3 och 4 finns inte längre. För enligt kontraktet är det den prislistan som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Ny mätningsinstruktion

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57116 Nej, jag tror att du kan glömma prislista DM0705.
De kommer att vilja ersätta dig enligt dagens prislista och den nya inmätningsstandarden.

Jag skrev ett kontrakt med dem hösten -08, då prislistan DM0808 gällde. Det var bra priser och den nya inmätningsstandarden, ex. 20 cm granstock i klass ett ersattes med 605 kr/m3to. Jag tycker du skall fösöka få betalt enligt DM0808, och glöm inte att ev. premier från -07 skall gälla. Dagen lista för -09 är sämre eftersom timmerpriserna är sänkta.

Avatar Fallback

Re: Ny mätningsinstruktion

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57120 Hur långt ska man driva det. Det rör sig om ca 900m3 nu och en avverkning i höst på ca 200-250m3. I slut ändan så blir det en rejäl minskning av vinsten för mig om dom ändrar prislistan. Dom har redan frågat om dom kan avstå från groten dom skulle ta också.
Avverkningen sker försent enligt jag så dom kommer nog behöva riset till att hålla myrvägen farbar. Har jag avstått från groten känns det som om jag har gjort mina eftergifter och jag har inget intresse att förlora mer på den här affären.

Användarvisningsbild

Re: Ny mätningsinstruktion

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57123 Att ni skrivit in "senast högsta" låter inte bra. Det betyder att de kommer att hävda att DM0901 skall gälla. Iallafall ska du inte förlora på att klassindelningen ändrats. Ställ frågan om hur det säkerställs att du inte förlorar på ny klassindelning, be om räkneexempel el. statistik. Om det finns tydlig skillnad så kräv att premien höjs.

Beträffande groten så är ersättningen inte så stor per ha, har hört att det rör sig om 2000 kr/ha. Om de nu inte vill ta den så försök att få något annat istället, exempelvis att de står för markberedningen alt. plantor.

Avatar Fallback

Re: Ny mätningsinstruktion

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57189 "senast högsta" stod endast på offerten och inte i kontraktet, jag måste ha blandat ihop det hela.
Ska prata med dom i veckan och höra vad dom säger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).