Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bm bamse 230 viktor motorproblem!

11 inlägg 10852 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bm bamse 230 viktor motorproblem!

Gustavs  
#151349 Hejsan!
Hade kört med bamsen en timme ungefär, han gick lite varm ett tag men han fick stå på tommgången å då gick tempen ner! så då skulle ja köra hem, han hundra meter då segna han in å stannar! Provar efter en stund att starta drar runt men tänder inte till! Efter en tag provar ja igen men bara klickar så ja tar hem batteriet å laddar men orkar inte dra runt!!!
Provar att dra runt remskivan till motorn men den är stum den brukar ja kunna röra med en nyckel! Olje och vattennivån är bra!
Är det bara att plocka upp motorn tro?
Tacksam för tips för vad det kan vara för fel!?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151356 Är motorn stum så det inte går att dra den baklänges eller framåt kan den ha kärvat i hop men går det att röra den bakåt en bit kan det va vatten eller olja i någon av cylindrarna vid kompretion eventuellt kan topp packning skadats av värmen.Lossa på spridarna och pröva om den går runt.Det händer att packningarna börjar läcka med åren så efterdragning av toppen är att rekomendera på dom gamla pärlorna.

Avatar Fallback

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

Gustavs  
#151605 Testade att plocka bort spridarna igår men tyvärr lika stum!
Hur fungerar startmotorn om den kärvar kan den göra så att motorn blir stum?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151609 Jag tror inte att startmotorn kan orsaka att du ej kan vrida runt motorn om den är stum åt båda hållen.Tycker att Bamsen inte va speciellt känsliga för varmgång men har den fastnat är det nog bara att skruva.Det är lösa foder så det är reparerbart det går kanske att hitta någon skrotad Viktor motor.Minnes ej om det går att lossa oljetråget under durkplåten och kolla hur det ser ut ,men topplocket kan du titta under i cylindrarna om det är repigt.

Avatar Fallback

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

Jörgen Salomonsson  
#163495 Har inte i huvet hur Bm's startmotor ser ut men det kan va värt att riva den först. på min MB 508 lossnade en mutter från startmotorn och kilade fast mellan svänghjul och kåpa och J... va stum den blev bara hoppade på asfalten med stillastående bakhjul. Hade 2m rör på dragskaftet och 120 kg svåger på änden samtidigt som jag hjälpte till med släggan rörde sig inte en mm. Jag fick lossa sprängkåpan och 😡 vilken smäll när den släppte

Avatar Fallback

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

javlaandersson  
#268668 Gammal tråd men... Hur gick det ? =)

Avatar Fallback

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

Gustavs  
#270112 Det gick väl efter ett antal tusenlappar!
Jag plock ur motorn till slut den hade fastnat i en cylinder och några lager hade farit så jag fick helrenovera motorn å tyvärr är man lite för dålig på att skruv så ja plocka bara ur den och skicka den på verkstan så det blir riktigt gjort! men blev väl onödigt dyrt på denna gamla traktor men tyckte det var synd att måsta skrota den så i vårast satte jag tillbaka motorn å nu tuffar den på som aldrig förr lättstartad som aldrig förr! Kör timmer med den just i dagarna å det går fint!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

Camwood  
#270116
Gustavs skrev:Det gick väl efter ett antal tusenlappar!
Jag plock ur motorn till slut den hade fastnat i en cylinder och några lager hade farit så jag fick helrenovera motorn å tyvärr är man lite för dålig på att skruv så ja plocka bara ur den och skicka den på verkstan så det blir riktigt gjort! men blev väl onödigt dyrt på denna gamla traktor men tyckte det var synd att måsta skrota den så i vårast satte jag tillbaka motorn å nu tuffar den på som aldrig förr lättstartad som aldrig förr! Kör timmer med den just i dagarna å det går fint!

Det finns en stor möjlighet att den motorn kommer att överleva dej nu när den är riktigt renoverad :grin: Har en likadan bm motor men med 4 cylindrar och har nyss bytt toppackning på den. Jag kör inte längre i skogen med den utan den står hemma på gården och driver vedmaskinen och det gör den bra. Och bränslesnål är den också man får tömma ur tanken i mellanåt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

totte  
#270120 Låter bra, är väl värt att lägga en del på en sån pålitlig gammal klenod, även om det svider i plånboken. :-bd ^:)^

Avatar Fallback

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270153 Tycker du tog ett bra beslut med Bamsen som du inte kommer att ångra vad är glädjen att ha någon krona på hög mot att höra en kämpande Bamse i arbete. Har bara en Viktor som får locka fram gamla minnen ibland.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Bm bamse 230 viktor motorproblem!

röjjare  
#270164 Helt rätt! Om man inte lagar en gammal bolindermotor hamnar man i helvetet. Så är det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).