Skördare

Dasa,,,,nu får det vara nog.....

16 inlägg 9319 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dasa,,,,nu får det vara nog.....

masterchief  
#151523 Tycker det är förjäkligt att när man investerar i en maskin som kostar närmre 4 miljoner så får man en dator som inte mäktar med kraven.....
Dasa5 datorn i min H14b som jag fick i våras är på bristningsgränsen.
Har 250mb kvar på alla 3 hårddiskarna...
Har fått välja bort kartor från kartprogrammet bara för o överhuvudtaget få plats med skiten....
Sedan en fast skärmupplösning på 800X600 gör inte livet enklare när man ska surfa på prolog etc samtidigt som ramminnet gör att IE laggar....
3 hårdiskar a 10Gig är inte tillräckligt idag,,,,
Anpassad för tuff miljö säger de på Dasa......
Bullshit anser jag,,,,,
Går o få en bärbar dator idag med icke roterande hårddiskar för långt under 10000kr som tål kyla utan mankemang...
Att de sedan tar hutlöst betalt för burkarna retar upp mig ännu mer,,,,,
Ok att man ger 20-50k för apteringssystemet, men inte 120k för en komplett dator...
Som det är nu så gör jag mycket av det som var tänkt vi skulle göra i maskin när vi kör, hemmifrån bara för att man blir irreterad över att datorn segar o inte orkar med...ladda ned aptfiler, kartfiler samt egenuppföljningen som går på 2 röda o göra direkt i skogen...
Skotarentrepenören har eget system som kostar under 10k med fasta hårdiskar...
Hans internet med samma modem o signalstyrka går 3ggr snabbare,,,,eller rättare sagt datorn orkar med,,,,,,



   TS
Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

Engvall  
#151531 Har för mig att det sparas en massa loggar eller filer efter varje kap som är totalt onödiga att de ens blir registrerade och tar plats. Ska kolla bland mina papper och se hur fan jag fick bort det sist.
Likadant så skall aptering, kalebrering, kartor och övriga inställningar sparas på en extern disk för att inte belasta datorn.

Återkommer med mer.

MVH

Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

Tosca  
#151536
Engvall skrev:...sparas på en extern disk för att inte belasta datorn.
MVH

Borde inte en sådan sitta fast monterad i maskinen för det priset?

Användarvisningsbild

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

masterchief  
#151537 Mmm inte det svar jag fått ifrån Rottnes support, de var skeptiska till extern disk :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

Engvall  
#151540 Jag kan hålla med om att priset är högt på datorn och att man skulle få mer för pengarna.
Men eftersom att allt registreras och sparas som en fil på disken och kapaciteten på datorn inte är en värstingmodell så få man göra vad man kan.

Varför spara på datorns disk när man säkert kan använda en extern. Utmärkt om man behöver en backup någongång när datorn lägger av vilket också händer.

Jag säger inte emot Rottnes support om dom nu säger att det inte skall användas.
Vad kan hända, antingen så funkar det eller ej.

Var ute på en H20 som hade liknande problem som du.
Två externa hårdiskar med egen strömförsöjning så var problemet löst.

Användarvisningsbild

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

masterchief  
#151549 Blir o labba lite med det,,,,,som sagt, vad kan gå fel?
Gick tydligen o sätta in mer ram minne, men det gör nog ingen jätteskillnad...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151550 Illa värre - går det inte att stoppa i nån 60 GB SSD istället?
Fast det ska ju inte Du behöva labba med...

Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

Engvall  
#151552 Jag tror att man ska se över vad som lagras och var det hamnar förnågonstans.
Det är bara att köra på, försök att få separat strömkälla till dem bara så de inte behöver ta strömen från usb.

Dumt att gå in i datorn själv när den kan gälla garanti eller att de är så dyra som de är.
Sen har du som jag tidigare nämnt backup på inställningar och annat om det skulle gå fel.

Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

Elfving  
#151553
Engvall skrev:Jag säger inte emot Rottnes support om dom nu säger att det inte skall användas.
Vad kan hända, antingen så funkar det eller ej.


Den risk som finns är fortkortad livslängd på disken. Orsaken till att man förser fordonsdatorer med ett lagringsmedium som saknar roterande skiva likt en traditionell hårddisk är i första hand hårddiskarnas jämförelsevis korta livslängd när de utsätts för vibrationer och G-krafter.

Eftersom alternativen till traditionella hårddiskar (SSD; solid state devices) har blivit väldigt mycket billigare på senare tid så skulle jag rekommendera att skaffa en dylik disk istället för en traditionell hårddisk.

Har ingen detaljkoll så jag vet inte om det faktiskt finns möjlighet att använda extern disk i ditt fall.

På din beskrivning låter det som att den där datorn är en sällsynt misslyckad produkt för att sitta monterad i ett fordon... Har den alltid varit lika långsam, eller har problemen kommit på senare tid?

Användarvisningsbild

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

masterchief  
#151555 Den har alltid varit slö.
Bristande prestande helt enkelt från början.
Att jämföra med specifikationerna på en hemdator för 10 år sedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

Engvall  
#151559
Elfving skrev:
Engvall skrev:Jag säger inte emot Rottnes support om dom nu säger att det inte skall användas.
Vad kan hända, antingen så funkar det eller ej.


Den risk som finns är fortkortad livslängd på disken. Orsaken till att man förser fordonsdatorer med ett lagringsmedium som saknar roterande skiva likt en traditionell hårddisk är i första hand hårddiskarnas jämförelsevis korta livslängd när de utsätts för vibrationer och G-krafter.

Eftersom alternativen till traditionella hårddiskar (SSD; solid state devices) har blivit väldigt mycket billigare på senare tid så skulle jag rekommendera att skaffa en dylik disk istället för en traditionell hårddisk.

Har ingen detaljkoll så jag vet inte om det faktiskt finns möjlighet att använda extern disk i ditt fall.

På din beskrivning låter det som att den där datorn är en sällsynt misslyckad produkt för att sitta monterad i ett fordon... Har den alltid varit lika långsam, eller har problemen kommit på senare tid?


Där ser man, är det den externa eller disken i datorn du tänker på?

Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

Elfving  
#151563 Rottnes support har gissningsvis väldigt liten koll på Dasa5-systemets uppbyggnad och egenskaper eftersom de verkar ha köpt Dasa5-prylarna från Dasa Control Systems AB i Växjö (Google är din vän).

Om någon skulle kunna ge bättre support så är det säkerligen Dasa själva, men jag förstår situationen eftersom det i så fall skulle vara Rottne (och inte godtycklig person på ett forum) som ger dig rådet att kontakta Dasa.

Som säljare av systemet som helhet borde Rottne kunna ge bättre stöd än så här till sina kunder, alternativt så försöker du använda systemet på ett sätt som det inte är tänkt att kunna användas (dvs leverantörens sålda prestanda uppfylls och dina synpunkter anses vara oväsentliga).

Trots detta så tror jag nog att du får leva med problemen att datorn är långsam, detta då den faktiskt fungerar om än lite långsamt. Det är betydligt enklare att klaga på något som inte alls fungerar, att den är långsam kommer tillverkaren bara att ta upp på en lista över möjliga förbättringar till kommande system.

Jobbar inom fordonsburen elektronik, så det är därför jag intresserar mig för detta.

Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

mrme  
#151577 Tragiskt att höra om rottnes dator, john deere har samma skit grejer i sina maskiner anser jag och många fler. Maskintillverkarna är väldigt snabba att visa upp fina bilder å positiva texter i tidningar men när dom ska köpa in prylar så tar dom snikgrejer .

Var till märsta på john deere mässan dom hade för snart 2 år sen, strömgren sa en massa mungojungo om vad john deere stog för, efter de satt ja i en bastu eller tokkyla i ett år med stora värmeproblem.

pratade med en lite högre upp(inga namn) på john deere som tyckte att de var tur att de inte var värre :lol: , hade de varit en bil hade ja lämnat in den å fått den fixad å kräft en lånebil som fungerar under tiden.
visst dra på full värme på kontoret å se hur ni trivs å därimellan full kyla så man fryser. Sen skaffar ni en vic64 å se hur kul de är på jobbet.

Tyvärr verkar fler göra likadant.

Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

dexter  
#151582 Hahahaha 30gig och 800x600 xD trodde dasa hade kommit lite längre än de! Skrattretande!

Mitt tips som en mini-data-mupp är resa ur allt skit och program du inte behöver, förhandla dig till mer ram-minne och sen be dasa komma ut och trimma datan.

Avatar Fallback

Re: Dasa,,,,nu får det vara nog.....

novis??  
#151591
mrme skrev:Tragiskt att höra om rottnes dator, john deere har samma skit grejer i sina maskiner anser jag och många fler. Maskintillverkarna är väldigt snabba att visa upp fina bilder å positiva texter i tidningar men när dom ska köpa in prylar så tar dom snikgrejer .

Var till märsta på john deere mässan dom hade för snart 2 år sen, strömgren sa en massa mungojungo om vad john deere stog för, efter de satt ja i en bastu eller tokkyla i ett år med stora värmeproblem.

pratade med en lite högre upp(inga namn) på john deere som tyckte att de var tur att de inte var värre :lol: , hade de varit en bil hade ja lämnat in den å fått den fixad å kräft en lånebil som fungerar under tiden.
visst dra på full värme på kontoret å se hur ni trivs å därimellan full kyla så man fryser. Sen skaffar ni en vic64 å se hur kul de är på jobbet.

Tyvärr verkar fler göra likadant.

är det inte så johndeere vill det ska vara nu lämna maskinen på verkstad alltså?har själv fixat västar åt jds makar när dom kommer ut det står( dinkytoys )på ryggen fick ni ha motor delen ute hela servicen mrme?snacka om mumbojumbo

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).