Skogsnyheter

Var femte julgran tjuvhuggen

121 inlägg 47611 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

221  
#151381 såg på nyheterna för några års sen, då var de en som gick och röjde bort grenar och gjorde de "fula" för han hade så mycke problem med tjuvar..
är ju ett sätt om man inte vill sitta på pass med bössan :grin:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151382
snubblaren skrev:Vi säger att det står en fin tallskog slart slutavverkingsbar med några undertryckta "julgranar" under hur mycket skada gör man genom att sno dem? För de kommer ju ändå bara köras över i avverkningen eller huggas ner i hyggesrensningen?


Det är väl upp till skogsägaren att avgöra hur mycket det "gör"? Dålig stil att sno andras grejer, oavsett hur många de har.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Valmet6400  
#151384 Det är ren principsak, man tar inget utan att be om lov. Står ju så även i sjunde budordet "du skall icke stjäla" (hur vet jag sånt???...anticrist själv???) :D..äh rent bondförnuft..

Men som ryared skrev, häll nöt/svin piss/sväm eller annan illaluktande vätska på några granar som står på utsatta platser..de må nu stjäla den men de ska banne mig inte ha någon glädje utav den :)
Har gjort de själv nått år, en blev stulen men de kom "tyvärr" inte tillbaka och gav recension om granen :D

Vi har spårsnö hos oss nu så här lämpligt dan före dan före dan...

Kommer de och frågar snällt så blir de icke så dyrt, beroende på bekantsskapsgrad :) men kommer jag dem på bar gärning 80-100 € (också beroende på bekantsskapsgrad)

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

axwell  
#151406
Valmet6400 skrev:Kommer de och frågar snällt så blir de icke så dyrt, beroende på bekantsskapsgrad :) men kommer jag dem på bar gärning 80-100 € (också beroende på bekantsskapsgrad)


Det var billigt, 1000-2000 kr beroende på hur stor skada de åstadkommit, beloppet skall sättas in på tex Radiohjälpen( Röda Korset eller Postkod duger inte, skumrask).

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Valmet6400  
#151439 Ja kanske de e i lägsta laget, har inte behövt praktisera bötfällning på flera år så kanske man borde justera :)

Vad kostar en "lagligt" fälld inhemsk gran hos er, som ni säljer privat, från julgransförsäljare, varuhus?

Var till stan igår (Karleby, Finland) i jakt på någon julklapp. Gick då via stadens torg var den lokale julgransförsäljaren hade sitt stånd, han sålde inhemska granar för 45 € st, var sedan till stormarketen där hade de inhemska för 40 € st och danska för 15-20 €. Måste vara rena gulgruvan att vara julgransproducent i Danmark och exportera till Finland (sarkasm, utifall att de behöver påpekas)

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151442 Såg granar i Göteborg, 495:- stod det på skylten...

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151452 Jag tog med dom två finaste granarna jag röjde omkull igår, men ändå kände jag mig som en grantjyv när jag åkte från skogen med två grantoppar utstickandes ur bilen...

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

axwell  
#151457
D Brown skrev:Jag tog med dom två finaste granarna jag röjde omkull igår, men ändå kände jag mig som en grantjyv när jag åkte från skogen med två grantoppar utstickandes ur bilen...


Gjorde något liknande idag, kollade en ny genväg sen i höstas, lite för tvär sväng på ett ställe, det blev en julgran att spänna fast ovanpå fordonet.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

wiktor  
#151485
ryared skrev:
wiktor skrev:nån som har en lösnig på att bli av med julgranstjuvar som skäl julgranar i en julgransodling 😈 😈

wiktor


Man kan sprida ut avlopps vatten på granarna och så fryser det, sen när dom tar in granen så luktar det ju ut av bara helvete.




lite svår att göra när man ska sälga dem!! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Torparn79  
#151488 då får du göra som en granne gjorde när han tröttnade på att folk gick igenom hans åker på sin väg till badplatsen..
han satte upp skyltar med jämna mellanrum där det stod:
BEHANDLAT MED NPK!!

sen gick ingen över åkern den sommaren.. ;-)

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

ryared  
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

snubblaren  
#151613
Torparn79 skrev:då får du göra som en granne gjorde när han tröttnade på att folk gick igenom hans åker på sin väg till badplatsen..
han satte upp skyltar med jämna mellanrum där det stod:
BEHANDLAT MED NPK!!

sen gick ingen över åkern den sommaren.. ;-)

Haha är inte det vanligt gödsel? :P

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Torparn79  
#151614
snubblaren skrev:
Torparn79 skrev:då får du göra som en granne gjorde när han tröttnade på att folk gick igenom hans åker på sin väg till badplatsen..
han satte upp skyltar med jämna mellanrum där det stod:
BEHANDLAT MED NPK!!

sen gick ingen över åkern den sommaren.. ;-)

Haha är inte det vanligt gödsel? :P

jo, helt vanlig konstgödsel.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Valmet830.3  
#151620 Hörde en historia som ska ha utspelat sig för en drygt 50år sedan, Skogvaktaren här i närheten visste att det plockades mycket gran till jul.

En sen höst spridde han kalk i de planteringar som var lagom julgranar, någon dag innan jul gick han runt i stugorna och torpen som och önskade god jul, En och annan vit gran lär han ha hittat.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Sedvall  
#151621 är de inte stöld att plocka blåbär så är de inte stöld att ta bort underväxt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).