Skogsmiljö och Trädlära

Har denna björk något värde?

14 inlägg 15829 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har denna björk något värde?

m.grubb  
#151117 Vad tror ni om denna björk, har den något värde som annat än ved? Med denna "vårta" som utgångspunkt tror ni att det är en masurbjörk? Jag har ett mindre antal större björkar som denna runt 10—talet dock utan "vårtan" då, är det värt att försöka sälja dessa eller bör jag göra ved av det?



   TS
Avatar Fallback

Re: Har denna björk något värde?

axwell  
#151122 Oavsett om det är björk eller något annat träd så skulle jag spara det här exemplaret.
Kan senare utvecklas till en praktfull vril.

Användarvisningsbild

Re: Har denna björk något värde?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151126 Eventuellt kan det användas till knivskaftämnen annars har jag svårt att se något värde i det. Om du lägger den i massavedshögen är det risk att industrin vrakar det. Vore jag som du skulle trädet få stå kvar, det är ju kul med sådana unika träd på skogen.

Användarvisningsbild

Re: Har denna björk något värde?

Mäki  
#151133 Inom snickeri branschen kanske någon vill ha "knuten" men det är troligtvis inte en masurbjörk för dom ser annorlunda ut samt att dom oftast inte har någon "knut".
Trädet ser ut att börja dö så om du hittar någon som vill ha den så ta ner det annars låt det stå om det inte är i vägen.
Knuten klara sig länge i torkat tillstånd så tar du ner trädet så såga loss knuten och spara den tills du har användning för den, farsan har i åratal samlat på sig knutar för att ha sedan när han är pensioner och har tid att snickra.

PS om det skulle vara masur så syns det när du sågar i det.

Användarvisningsbild

Re: Har denna björk något värde?

Kse  
#151135 Farsan har sågat ut sköldar att montera älghornen på av liknande vrilar, blir riktigt snyggt.

Avatar Fallback

Re: Har denna björk något värde?

Blivande snickare  
#151265 En vril som växt så lågt är antagligen nog lite "flammig" innanför OBS måste ej vara masur. Fin att skiva till sköldar som Kse sa eller till knivskaft. Väg den gärna när du tar ner den och lägg gärna upp resultatet här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Har denna björk något värde?

m.grubb  
#151291 Ja då har man lärt sig att det heter vril. Som Mäki skriver så håller den nog på att dö, jag får se till sommaren hur den verkar må, men det lutar nog åt att ta ner den. Några sköldar är jag inte i behova av men man kanske kan göra skärbrädor av den... Om jag tar ner den får jag försöka att hitta någon som skulle vilja använda den till något, vore tråkigt om den skulle hamna i brasan. Isf skall jag uppdatera tråden så att ni får veta hur mycket den vägde. Tack för alla svar... /Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Har denna björk något värde?

axwell  
#151294 Fruktskålar, stora kåsor och dammsamlare brukar man göra.

Avatar Fallback

Re: Har denna björk något värde?

Blivande snickare  
#151300 Dammsamlare :?: :?:

Användarvisningsbild

Re: Har denna björk något värde?

Kjell S  
#151369 Sånt som bara ligger o bränner lyse...

Avatar Fallback

Re: Har denna björk något värde?

Skogstinsen  
#151482 Det finns massor med stora skålar gjorda av vrilar, (eller vårtor som jag kallar dom) hemma hos min far. Finns även stora kåsor med ett längre handtag på. Mycket fint att se på, men tidskrävande. Så såga ner det och spara, jag har några liggandes hemma i uthuset.

Avatar Fallback

Re: Har denna björk något värde?

conronka  
#151626 Ja absolut! Den har ett mycket högt naturvärde,det är av största vikt att liknande knular sparas då dessa i likhet med mäktiga tjärstubbar blir allt sällsyntare.Om trädet av någon anledning inte kan stå kvar av olika skäl är det väl klokt att använda som slöjdämne.

Användarvisningsbild

Re: Har denna björk något värde?

Kjell S  
#151636 Sponsra lokala skolan om inte annat...

Avatar Fallback

Re: Har denna björk något värde?

m.grubb  
#151707 Jag tänkte också på skolan, men frågan är om man har "praktisk" träslöjd längre, jag vet att det var på tapeten för något år sedan med teoretisk slöjd.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).