Verkstan

OFRS vs JIC

22 inlägg 11191 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

OFRS vs JIC

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123109 Halloj,vad anser ni om OFRS-kopplingarna :?:
Dvs dom med en O-ring som tätar mot en platt yta.
Är dom nå bättre än JIC-kopplingarna.
Vi har dom på enoch en kvarttumsslangarna på CH8-an på 1470-n och kan väl inte säga att jag är nå vidare impad precis.
En av fördelarna skulle va att dom är lättare att lossa,men det håller jag inte med om,sitter som f-n :lol:
Tätare :?:
Tja,kan väl inte säga att JIC läcker heller.
"Di röde",dvs Komatsu kör ju på stora trumman om hur bra dom är.....
Vad anser ni :?:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123113 Ja, detdär vete17 - jag förstår inte nyttan av ORFS. Cat / ecolog har väl haft det sen 2000??

JIC läcker ju knappast nått alls, om man inte slår i den så den skruvar upp sej - å då är det för det mesta bara å dra åt igen.

Men en ORFS som lossat lite - ja då skjuter den ju ut O-ringen, å så får man ta bort slangen o stoppa dit en ny Oring.
(tror man får med ett sortiment när man köper ny maskin. Men man blir ju skitig om fingrarna)
Miljövänligt?? Njaaa..

Nån som har nån stor övervägande fördel med ORFS??? Knappast priset väl??

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123127 Har under karriären på Volvo CE säkert monterat ett antal tusen orfs ... :ugeek: det hänger på att montören gör rätt, då är det inga problem men som sagt om det lossnar/ läcker så är det för det mesta "bara" att byta oring... att göra rätt kan vara en utmaning mest i fält men även på fabriken... vi monterade en slang på returröret i framramen med en 36 nyckel som var totallängd cirka 15cm bara för att det inte fanns plats. Då blev det garanterat inte rätt åtdraget men inte vanligt med läckage vid uppstart heller... :-o

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

Skogshuggarninorr35  
#123132 Det sitter ofrs på tryck och returslangen på 412 aggregatet, men när första tryckslangen exploderade bytte vi adapter till jic och det blir detsamma när andra slangen far också.
Lite humoristiskt tyckte jag att det var att läckoljeslangen hade jic och inte ofrs.
För vår del blir det lättare att hålla reservslangar som passar på fler ställen.

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123133 jag har kört med orfs slangarna hittills o inte haft nå problem, jag byggde en klämma som håller fast alla tre slangar . men jag ä lur på o byta till JIC jag med om jag skaffar egen slangpress

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151380 Lyfter denna tråd - är ju mer o mer på tapeten detta - nu e det väl snart hopplöst att hitta en maskin UTAN ORFS.... ??


Så, någon borde väl kunna berätta NÅGON stor fördel med ORFS - jag ser bara nackdelar - se ovan..

Avatar Fallback

Re: OFRS vs JIC

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151387 Jag kan bara hålla med, lossnar de så är det kört och man blir tvungen att byta o-ring med oljespill och kladd som följd. :(
Säkert fantastiskt bra på ritbordet, ute i fält så är det uruselt...

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151390 OK, som jag gissat.. Men varför köper folk detta?? Varför inför tillverkarna detta skräp?

Användarvisningsbild

ORFS vs JIC: (kostnads+ och utrymmes+)

traktorz  
#151436 Det finns många olika standarder på hydraulkopplingar, kolla t.ex. i Swedol-katalogen. Det finns engelsk (BSP rörgäng med 60º kona), tysk (metriska DKLO/DKSO med 24º kona), amerikansk (JIC med 37º kona), ORFS (O-Ring Face Seal som alltid är i tum-mått), samt den kinesiska metriska snikvarianten av dito som saknar innerväggen (Metric Female Flat Seat).

JIC är nog bra, gillas här hemma i stora skogsmaskiner, samt populär i amerikanska försvaret. Rejäla kopplingar, men BSP rörgäng blir lite smidigare och är nog vanligare här i Sverige. Har dock inte alls träffat på de tyska kopplingarna.

Däremot den kinesiska specialvarianten av ORFS, som saknar innerväggen med därför en ökad risk att o-ringen sugs med in i hydralslangen och fastnar i något ventilpaket eller säkerhetsventil. De här kinesiska plantätade kopplingana (flat face) är förstås mycket billigare med mindre materialåtgång och tillverkningssteg. Dessutom är de oftast täta, men att en reservlåda med o-ringar i mm-storlekar i nitrilgummi anbefalles, ifall man ofta behöver byta slangar.

Kinesiska traktorer och grävaggregat har dessa kopplingar, vilket vållar ägaren en hel del huvudbry när denne besöker den lokala slangverkstaden. Det är dels svårt att få tag på dessa metriska presskopplingar för slang, samt även passande o-ringar i metriska mått.

Avatar Fallback

Re: OFRS vs JIC

ph1110  
#151446 Jag tror att oljeleverantörerna har ett finger med vad de gäller ofrs :))) vi har de på skördarna o mycket finns de med ett kit från eco-log med o-ringar .. skräp i min mening ... Jic drar man lite lagom så sitter de .

Användarvisningsbild

Re: ORFS vs JIC: (kostnads+ och utrymmes+)

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151547
traktorz skrev: ORFS (O-Ring Face Seal som alltid är i tum-mått


Jo just det - ORFS är ju dessutom inte ens konverterad till metriska mått. 😡
(gäller visserligen även JIC UNF)

Asså, vem (förutom ev. H-oljeindustri) har fått tex Valmet eller va de nu heter att gå från JIC till nått som ingen vill ha??

Att sen Cat hade det på sina kan man ju förstå - de va ju amerikanskt på den tiden..

Priset är ju klart högre på ORFS jämfört JIC UNF:

ORFS 90° VINKELADAPTER UTV. X IR. GÄNGA 13/16"-16 kostar 67 kr på SWEDOL,
och en motsv (om jag gissar rätt på dimensioner...) 7/8" JIC kostar 43 kr.
Det är ju småpengar, men blir en skaplig summa på en hel maskin och alla slangbyten den kommer ha..

Avatar Fallback

Re: OFRS vs JIC

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151558 hmm...Rottne och Ponsse kör väll fortfarande med "gammal hederlig rörgänga" mestadels. Bökigt med annat som på 810an med jic överallt utom på hsp-gripen som har rörkopplingar.
Är det nån fördel med jic mot rörgänga igentligen? ja tycker iaf att rör funkar bra.
Va är de för kopplingar på tex gremo, ecolog, tigercat?

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163293 Fortsätter mitt korståg MOT ORFS:

Nu har jag ju tyvärr fått dessa kvalificerade kontorsprodukter i min ägo: Komatsu 340 har ORFS...

Case:
Fick en gren som petade till kopplingarna på ena hjulmotorn, javisst - det var bara att ta bort alla 3 slangarna MED TILLHÖRANDE LÖS 90gr ORFS- ...

(alltså sitter det 6 st Oringar + 3 lösa adapter med tredobricka som kan strula, på VARJE hjulmotor - där Logmax har löst det med 3 st banjo direkt på slangen in i hjulmotorn - strular ytterst sällan)

... och sedan byta den innersta Oringen - som e special 90shore, inte lagervara hos mej..
Så asså gick det åt massor med tid OCH olja, jämfört med en JICkoppling!!

NU har jag ett litet sortiment med ORFSringar med mej i maskinen, men det kommer ändå att gå åt mer olja iom att man måste ta bort slangen för att byta Oring vid minsta yttre påverkan..


Jag undrar Varför?? Frågade säljarn, men han visste inte riktigt - kanske nått att det var snabbare att få masinen tät vid montering, och att de maskineran var "tätare" än JIC...
Jag har då inte upplevt problem med tätheten på en fräsch JIC... ???

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

Mäki  
#163303 Kanske en ny maskin som kommer från fabriken är tätare och inte behöver efterspännas vilket kan vara fallet med JIC?

Användarvisningsbild

Re: OFRS vs JIC

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163304 Mäki: Jo det e kanske så, men hur e den praktiska miljökonsekvensen, och den ekonomiska belastningen för oss slutanvändare??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).