Skotare

gremo ??

13 inlägg 6403 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

gremo ??

Ezzelino  
#15043 Hej jag skulle vilja veta lite mer om gremo skotare.. Fel och brister mm . komfort osv

mvh marcus :roll:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15053 hej jag har kört gremo ett par hundra timmar nu och är ganska positiv till deras maskiner... de är smidiga i gallringskogen och funkar hyfsat i slutavverkning även om den inte e byggd för det... ett minus som jag kommer på just nu är att de är lite för korta i boggielådorna så det blir en lite stötig gång i skogen... ett till är att komforten på de äldre är ganska dålig ganska mycket plåt i hytten som man förfryser fingrarna på vintern :( Men de nyare har de kunnat klä in på ett bättre sätt..det är liksom mer ombornade och trivsamma.. ett till minus om man är lång så är hytten i minsta laget.. :( kranarna på dem jag har kört har varit loglifts l71 tror jag den heter samt en kortare kranen som jag inte minns vad den heter... de har fungerat bra ingen sprickbildnig som jag har sett något av... sedan är det ju rätt bra räckvidd 8,7meter tror jag... detta är iaf lite men jag vet nog mer om du bara frågar :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#15057 Det största problemet jag kommer på är växellådan. brukar rasa lite titt som tätt både på skotaren och skördaren.
Har något att göra med att man måste stå still vid växling mellan hastighetslägena, lätt att fuska med.
Annars är det heltrevliga skotare tycker jag, aldrig ägt någon själv, men varit rätt mycket i kontakt med dem.
Sedan är det som på alla gallringsmaskiner, att de slits om de kör för tungt, speciellt i midjan.

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#15059 tack kom gärna med mer + och minus med denna skotare..
Har en liten fundering på att starta eget så tittar på olika..
vilken tycker ni är den mest pålitliga skotarn???

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15061 den mest pålitliga skotaren skulle jag vilja säga att john deere 1110 d är.... men det e nog hugget som stucket för det finns väl inga företag som gör dåliga maskiner idag... de har ju bara olika saker som de är speciellt bra på :?

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15091 Visst är det väl så att olika tillverkare försöker hitta sina nischer och egenskaper som skiljer sig från andra tillverkare.

Att Gremo har en ganska liten hytt är känt, men det beror på Gremo prioriterat sikten eftersom den ofta går i gallring. Dock är inte hytten så mycket mindre än andra om man tar ett måttband och mäter lite i den. Håller med om att det varit mycket plåt, men den nya F-hytten är mer ombonad. Inte många maskiner som här värmeutblås på rutorna runtom, även på dörren.

//.D

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15124 Frågan är ju hur det är me servicenätet. Har då ingen aning om här uppe (gävletrakterna) vilken som är närmaste servicelämnare.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15134 här i mina trakter går det det mycket gremo pga vi har en gremo verkstad 4km från mig så det e ett ganska enkelt val för många...det ska tillägas att han även är väldigt duktig på just gremo..... sikten i gremo hytten är väldigt bra och de går fint i blöta marker....speciellt med banden runt om :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#15135 För mig var det ingen tvekan vilken maskinsort man skulle välja, bor mitt i Rottneträsket, återförsäljare till höger och vänster, och fabriken ett par timmar bort 8)

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#15141 vi har här i katrineholm timberjack service och ecolog.så visst skulle man välja någon av dom men svårt fan!! Men tycker att gremo ser smidig ut och lite bättre priser än en tex john deere.
På företaget jag jobbar på har vi en valmet 830 och vad jag vet har den nästan varit fel fri sedan ny den har gått 9000 tim nu. med bara mindre fel inga större rep.. så kanske man skulle välja valmet ????

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#15142 En skotare är inte så känslig att köpa tror jag, sällan några större fel på dem, även om det händer någongång ibland.
Tror det är mer viktigt med service nära om man har skördare.
Om jag skulle köpa maskin skulle jag om möjligt väla någon jag har viss erfarenhet av, underlättar om man får skruva eller felsöka.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15209 hur långt har du det till närmaste gremo verkstad?? det e smidiga maskiner i gallring så om du ska köra mycket gallring så e det en fin maskin....men visst är servic nätet viktigt det e ju viktigt att kunna få hjälp snabbt om nått skulle gå snett... 830 har jag inte kört nått mer än nån timme på skolan men det e fina maskiner det också så det är väl ett bra alternativ.... det nya 810.orna är fina som tusan med speciellt när de har jommit med AFS som e helt suveränt.. nu blev det helt plötsligt inget problem att ha kranen på traktordelen :D

Avatar Fallback
Andreas_93  
#15213 om du vill ha en maskin med stor hytt ska du kolla på ponsse maskinerna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar