Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Suzuki quad runner tomgångs problem

20 inlägg 25470 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Suzuki quad runner tomgångs problem

john deere 2140  
#151028 Jaha nu har jag fått igång den men den går inte som jag hoppats på,
Kan tillägga att förre ägarn har varit och skruvat lite här och där på den.

Så till mitt problem när man släpper gasen så går den på tomgång men börjar dala efter en liten stund tills den till slut dör.

Har inget luftfilter på nu då det verkar tätt och har skruvat på tomgångskruven men måste ha hög tomgång om den inte ska dö.

Någon som har några förslag på vad det kan vara?
/Mr Per



   TS
Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151039 Jag vet att det brukar vara problem med ventilerna på dessa motorer men det kan ju vara något annat problem också.
Problemet med ventilerna brukar oftast visa sig när motorn är varm då den kan vara svår att starta och få att gå på tomgång.

Mycket bra maskin för övrigt.

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Si63  
#151041 Hej.
Jag tror den har fel blandning.
På min gamla KQ så sitter bland-skruven (för tomgång) på undersidan av förgasaren (=ett rent h-e att komma åt)
Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

john deere 2140  
#151061 Vad för problem är det du menar med ventilerna , Spel,brända eller otäta?
Om man ska slipa in ventilerna någon som vet om man kan köpa ventiltätningar till en sådan gammal maskin?
Samt var hittar man förklaring hur man går smidigast till väga typ verkstadshandbok
eller kan man hitta det på nätet kanske?
Har letat men ej hittat något.

Angånde blandningen sitter ju inget justerbart munstycke i den bara "luft skruv"
Eller menar du trottel nålen har provat att lyfta den men utan resultat kanske skulle prova å sänka den istället.
/Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151077
john deere 2140 skrev:Vad för problem är det du menar med ventilerna , Spel,brända eller otäta?
Om man ska slipa in ventilerna någon som vet om man kan köpa ventiltätningar till en sådan gammal maskin?
Samt var hittar man förklaring hur man går smidigast till väga typ verkstadshandbok
eller kan man hitta det på nätet kanske?
Har letat men ej hittat något.

Angånde blandningen sitter ju inget justerbart munstycke i den bara "luft skruv"
Eller menar du trottel nålen har provat att lyfta den men utan resultat kanske skulle prova å sänka den istället.
/Per


Har du möjlighet att kolla ventilspelet så kan det ju det vara en början.
På min Suzuki så gick det inte att ställa någonting på förgasaren utom trottelnål och tomgång så har du möjlihet att justera den med så är det ju en fördel.
Jag antar att det det är ventilsäten eller tätningar som blir otäta med åren, jag är dock inte så kunnig på det området så det finns nog bättre experter på området.
Jag skaffade en servicebok till Suzukin från någon svensk bokhandel på nätet som kom till nytta ibland, texten var tråkigt nog på engelska.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151079
john deere 2140 skrev:Vad för problem är det du menar med ventilerna , Spel,brända eller otäta?
Om man ska slipa in ventilerna någon som vet om man kan köpa ventiltätningar till en sådan gammal maskin?
Samt var hittar man förklaring hur man går smidigast till väga typ verkstadshandbok
eller kan man hitta det på nätet kanske?
Har letat men ej hittat något.

Angånde blandningen sitter ju inget justerbart munstycke i den bara "luft skruv"
Eller menar du trottel nålen har provat att lyfta den men utan resultat kanske skulle prova å sänka den istället.
/Per



Sökte på Bokia och de har om det är årsmodell 1987-1998 om det nu är en sådan du har.

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

john deere 2140  
#151081 Sökte på Bokia och de har om det är årsmodell 1987-1998 om det nu är en sådan du har.

Skulle tro att det är den jag har, men jag hittade den inte på Bokia
Du har ingen sök väg?
Mvh Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151083
john deere 2140 skrev:Sökte på Bokia och de har om det är årsmodell 1987-1998 om det nu är en sådan du har.

Skulle tro att det är den jag har, men jag hittade den inte på Bokia
Du har ingen sök väg?
Mvh Per



Sök på Suzuki LT-4WD så hittar du nog.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

john deere 2140  
#151091 Nu hittade jag något :) Men hittar inte något om vad det är för bok typ verkstadshandbok eller instruktionsbok?
Av priset att dömma så är det billigt om det är en verkstadshandbok :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151099
john deere 2140 skrev:Nu hittade jag något :) Men hittar inte något om vad det är för bok typ verkstadshandbok eller instruktionsbok?
Av priset att dömma så är det billigt om det är en verkstadshandbok :)



Det är nog en verkstadshandbok för jag tror det är samma som jag har haft.

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Si63  
#151169
john deere 2140 skrev:V

Angånde blandningen sitter ju inget justerbart munstycke i den bara "luft skruv"
Eller menar du trottel nålen har provat att lyfta den men utan resultat kanske skulle prova å sänka den istället.
/Per


Japp.
Det är luft skruven undertill. Den är för att ställa blandningen vid tomgång.
Så var det på min KQ-86. (Jag hade även fel nivå i flottören, men det uttrycket sig mest i dålig topp-fart)
Nålen påverkar bara mellan-fart och topp-fart
Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

trulshärad  
#167115 Ofta är det inga större fel! Men när man vrider styret så spänns gaswiren med påverkan på gaspådraget även vid tomgång. Ställ styret rakt och ställ in tomgångsvarvet. Ta sedan ut förgasaren, vänd den uppåt, och gör rent bränslebehållaren från avlagringar grus mm. Ta sedan ut trotteln och kontrollera att gummit är helt och att nålen inte är sliten. Kontrollera samtidigt att nivåventilen är tät och ej kärvar(MYCKET VIKTIGT) för annars så rinner bränsle direkt ner i cylindern och spär ut oljan och sen går det åt skogen!!

Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167145
trulshärad skrev:Ofta är det inga större fel! Men när man vrider styret så spänns gaswiren med påverkan på gaspådraget även vid tomgång. Ställ styret rakt och ställ in tomgångsvarvet. Ta sedan ut förgasaren, vänd den uppåt, och gör rent bränslebehållaren från avlagringar grus mm. Ta sedan ut trotteln och kontrollera att gummit är helt och att nålen inte är sliten. Kontrollera samtidigt att nivåventilen är tät och ej kärvar(MYCKET VIKTIGT) för annars så rinner bränsle direkt ner i cylindern och spär ut oljan och sen går det åt skogen!!


Jag kan väl varna för att gummit är skapligt dyrt så var försiktig.

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168810 Hej,
Jag har samma problem på min Suzuki Quadrunner, årsmodell -86. Problem med tomgången, speciellt när den är riktigt varm. På senaste tiden har den dessutom blivit svårstartad (kall) samt att den dör vid fullt gaspådrag.
Jag har reparationshandboken, men enligt felsökningstabellen är det verkligen många olika saker som kan spöka om man har dessa fenomen.
Jag anlitar märkesverkstaden, behöver ändå en storservice. Får se vad de kommer fram till. Återkommer.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168861
Perjons skrev:Hej,
Jag har samma problem på min Suzuki Quadrunner, årsmodell -86. Problem med tomgången, speciellt när den är riktigt varm. På senaste tiden har den dessutom blivit svårstartad (kall) samt att den dör vid fullt gaspådrag.
Jag har reparationshandboken, men enligt felsökningstabellen är det verkligen många olika saker som kan spöka om man har dessa fenomen.
Jag anlitar märkesverkstaden, behöver ändå en storservice. Får se vad de kommer fram till. Återkommer.


Låter ju som bränsle brist. Ska bli intressant och se vad de kommer fram till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).