Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa Alstor

114 inlägg 52395 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Sverker  
#15108 oj.. glömde en sak.. satte även på dunk och såg fäste på den.

Smörgåsen får jag ner i verktygslådan ;)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15112 Låter som ett vettigt utrustningsval.

Jag räknade på ungefär samma, en gång i tiden, fast med kedjor som tillägg.
Då fanns det inga "paketerbj" utan man fick börja med en "naken maskin" och sedan beta av en lista med enskilda tbh,,,,DYRT!.
Gissar att det kanske går bättre idag att få ett "vettigare", totalpris tack vare just dessa paketlösningar.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15114 Jag har inte sett den i verkligheten, men informationen på deras hemsida visar ju att det är en smidig miniskotare.

Några frågor:
Går den att använda för exempelvis huggninga av grova fröträd, jag menar är kranen tillräcklig för att lyfta tunga rotstockar samt är vagnen tillräckligt lång för att transportera 5 m timmer?

Avatar Fallback
Sverker  
#15116 kranen lyfter ca 300 kg när den är utsträckt om man säger så.
Jag har kört en del timmer men jag kanske inte skulle ge mig in på att köra nån större post med den. Det får de större grabbarna ta hand om.


Har man en utdragbar banke eller den långa vagnen så är det inte några problem att köra timmer

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15117 Vågar du berätta vad du fick ge för alltihopa?
Senast redigerad av Mangan fre 28 dec 2007, 17:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Sverker  
#15118 Det är bara och ringa till Lars på Alstor och fråga. ;)

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15121 Enligt deras hemsida sägs att bränsleförbrukningen ligger kring 2 l/tim, kan det verkligen stämma?

Isåfall är den ju billig idrift, annars är man ju lite skeptisk till besnsinmotorer.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15122
Sverker skrev:Det är bara och ringa till Lars på Alstor och fråga. ;)


Jasså, du vågade inte :-) JAG vågar inte ringa och fråga, tänk om jag måste köpa en? Någon jäkla prislista borde de kunna prestera tycker jag.

Avatar Fallback
Sverker  
#15123 ok.. min kostade ca 320 000 . Men nu har den gått upp lite vet jag.
Om jag inte mins helt fel så kostar den med diesel motorn ca 370 000.
Vad den med hytt kostar vet jag inte eftersom det aldrig var av intresse för min del

Avatar Fallback
Sverker  
#15125 Jo.. det stämmer allt bra. Den är inte speciellt törstig av sig.



Enligt deras hemsida sägs att bränsleförbrukningen ligger kring 2 l/tim, kan det verkligen stämma?

Isåfall är den ju billig idrift, annars är man ju lite skeptisk till besnsinmotorer.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15126 Det stämmer ganska bra efter vad jag kommer ihåg från listan.
Startskottet för helnaken maskin började någonstans omkr 250, och sedan får man ju börja plocka på det grejor man ska ha.

Gav upp när jag med dunder och brak passerade 300 000:- och då var maskinen långtifrån "fullutrustad".

😡

Vad kostade tex "bandsatsen"?,,,,50 000:-?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15127
Mangan skrev:
Sverker skrev:Det är bara och ringa till Lars på Alstor och fråga. ;)


Jasså, du vågade inte :-) JAG vågar inte ringa och fråga, tänk om jag måste köpa en? Någon jäkla prislista borde de kunna prestera tycker jag.


Ring bara och beställ hem en prislista.
Vill dom sälja så måste man ju få ett pris först utan vidare köptvång

Avatar Fallback
Sverker  
#15130 jag har prislistan från 06-01-26 framför mig. Band med hjul till hela maskinen kostar då 30 000

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15143
Sverker skrev:Jo.. det stämmer allt bra. Den är inte speciellt törstig av sig.



Enligt deras hemsida sägs att bränsleförbrukningen ligger kring 2 l/tim, kan det verkligen stämma?

Isåfall är den ju billig idrift, annars är man ju lite skeptisk till besnsinmotorer.


Ja det lär den ju inte ligga på i terrängen som jag skall använga den i kan ja ju lova

   TS
Avatar Fallback
ptorparn  
#15147 Hoppsan så det kan bli jag hade slarvat bort ett T . www.forestcat.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).