Avverkning (slutavverkning)

LÖNER 2011

96 inlägg 41078 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

LÖNER 2011

Diesel_doriz  
#148898 Hej tänkte höra vad ni som kör skördare/skotare har för lön/timme?
Kör ni skiften rätt av eller körs det överlappnings skift?

Själv har jag 148.33 kt tim rätt av + abk
:wink: :wink: :wink:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

sjohult  
#148903 jag har 140 kr rätt av + tjänste bil

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148976 Saker som ålder, utbildning, erfarenhet, mm är ju högst avgörande för vad man tjänar, så en siffra rätt upp och ner blir lite missvisande tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Thunborg  
#148995
Maldas skrev:Saker som ålder, utbildning, erfarenhet, mm är ju högst avgörande för vad man tjänar, så en siffra rätt upp och ner blir lite missvisande tycker jag.


Håller med . olika mäniskor har olika värden . men 140 kr är väl rätt normalt 8)

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Diesel_doriz  
#149023 jajjemen. men lite nyfiken bara hur ni har det.

   TS
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#149028
Diesel_doriz skrev:Hej tänkte höra vad ni som kör skördare/skotare har för lön/timme?
Kör ni skiften rätt av eller körs det överlappnings skift?

Själv har jag 148.33 kt tim rätt av + abk
:wink: :wink: :wink:


Skotare eller skördare?

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Diesel_doriz  
#149081 samma på båda

   TS
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#149085 Oki det var som? Annars betalar jag skotarföraren lägre än skördarföraren. Men du kanske kör båda då är betalningen rätt.

Jag betalade skotarförare 120:- + bil i grund. Skördarföraren 150:- + bil i grund.
Vi körde ett skift på 12-14tim och inte två skift.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150859
Engelthon skrev:Oki det var som? Annars betalar jag skotarföraren lägre än skördarföraren. Men du kanske kör båda då är betalningen rätt.

Jag betalade skotarförare 120:- + bil i grund. Skördarföraren 150:- + bil i grund.
Vi körde ett skift på 12-14tim och inte två skift.


Hos oss har man då samma lön oavsett vilken maskin man kör, man är ju ett team och båda är ju beroende av varandra.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

macke  
#150862
Valmet 890 skrev:
Engelthon skrev:Oki det var som? Annars betalar jag skotarföraren lägre än skördarföraren. Men du kanske kör båda då är betalningen rätt.

Jag betalade skotarförare 120:- + bil i grund. Skördarföraren 150:- + bil i grund.
Vi körde ett skift på 12-14tim och inte två skift.


Hos oss har man då samma lön oavsett vilken maskin man kör, man är ju ett team och båda är ju beroende av varandra.


Klockrent resonemang :-bd :-bd ^:)^

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Mäki  
#150864
Engelthon skrev:Vi körde ett skift på 12-14tim och inte två skift.


Är det verkligen lönsamt att köra så långa pass?
Tappar inte föraren kapacitet efter 10 timmar?
Förstås är vi alla olika och det blir kanske en vanesak men vad gällande kvaliteten så tror jag den lider.

Låg ni i skogen eller motell/hotell under den tiden eller körde förarna hem?

Med så långa dagar + bilkörning så kan du ju inte ha något annat liv än att sitta och köra.
Eller kompenserades dom med lediga veckor typ var tredje?

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Lill Junior  
#150866 Produktiviteten sjunker redan efter 5-6 timmar, så man är allt annat än pigg efter ett pass på 12-14 timmar.

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

skogsjan695xl  
#150869 Har en grundlön på 23000 plus 25% bonus på allt jag hugger in över 110.000.
Så säg att jag hugger in 120.000 så har jag 25% av dom 10.000 över 110.000 alltså 2500 kr i bonus.
Sen rese ersättning 18,50 kr/mil och tankar ur vagnen.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Skogstinsen  
#150875 Själv är man riktigt sugen på att köra maskin i skogen. :) Min månadslön ligger på 23300, kör truck i ett järnverk. Sen tillkommer ob och skift tillägg, jobbar 4-skift. Det blir 19000 efter skatt i min plånbok. Hur står det sig i jämförelse mot lönerna i skogen? Jag har jobbat här i 10år och är fullbetald.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#150878
Mäki skrev:
Engelthon skrev:Vi körde ett skift på 12-14tim och inte två skift.


Är det verkligen lönsamt att köra så långa pass?
Tappar inte föraren kapacitet efter 10 timmar?
Förstås är vi alla olika och det blir kanske en vanesak men vad gällande kvaliteten så tror jag den lider.

Låg ni i skogen eller motell/hotell under den tiden eller körde förarna hem?

Med så långa dagar + bilkörning så kan du ju inte ha något annat liv än att sitta och köra.
Eller kompenserades dom med lediga veckor typ var tredje?


Nå nu är inte alla dagar likadana. Vi kör med ett skift och när man ligger borta så brukar man i bland komma upp i 14tim. Att bara slaviskt gå efter klockan att nu har jag kört mina 8 eller 10timar och då vrider vi av nyckeln funkar inte hos mig.
Jag kallar detta för frihet under ansvar. Att vissa veckor kan bli över 50-timar kan hända men jag har som policy att inte mer än 48-timmars vecka men när det strular som fastkörningar, haverier m.m. då drar tiden i väg.

Eller brukar Ni bara lägga ner då det har arbetat era timmar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).