Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dämpande länk till grip

13 inlägg 8896 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dämpande länk till grip

Fredrik N  
#150567 Hej, jag har en Farma kran c5.1 som jag funderar på att montera en dämpad griplänk på.
Vad har ni för erfarenheter av dämpande länkar till gripen på mindre kranar?
Hur bra är det, fungerar det?
Är det nödvändigt över huvudtaget? (jag tycker min grip kastar endel. och inte beror det på mig :wink: :roll: )
Skall man ha enkeldämpad eller dubbel dämpad?
Vad kan en passande dämpadlänk kosta?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

Naders  
#150678 Jag var inne på samma linje som du till min Patu 203.
Svårigheten var dock att hitta någon som passar.
Jag gjorde mycket efterforskningar för att hitta till min men kunde ej hitta något som inte innebar ingrepp på kranen så det fick vara...
Sänkte hastigheten istället så gripen inte började svänga :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dämpande länk till grip

Kse  
#150682 Hittar du nått som passar så är det väl värt det tycker jag.
Man kan ju göra som Naders sa oxå att sänka hastigheten men det har du nog räknat ut.
Körningen blir så mycket mer behaglig + att övriga grejer håller bättre då du får ett ryck och slit moment mindre. Tror att en enkelverkande räcker gott då du får broms i sidled men med dubbelt så blir det ju som sagt dubbelt.

Användarvisningsbild

Re: Dämpande länk till grip

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150696 Jag köpte en enkelbromsad länk till min Patruna 4500 kran. (Se: viewtopic.php?f=9&t=10597&st=0&sk=t&sd=a&start=15 ). Jag är mycket nöjd med den. Det är i sidled som det mest besvärande svängningarna förekommer.

Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

Fredrik N  
#150724 Hm, det blir till att göra lite efterforskningar, skall kolla med farma och höra vad dom säger.
Det var skönt att höra att mina tankar ang sidosvängningarna var det som var mest besvärande.
Vad kan en enkeldämpande länk kosta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151219 Jag köpte en dubbelsvängdämpare till min från Indexator till min Baltrotor GR46, den har samma broms nere som Mohedas/Movis men uppe har den en riktig skiva med bromsbellägg, bromsen på skivan är helt klart mycket bättre än den nedre!

Fick gå omvägen om en Rottneåterförsäljare då Indexator inte säljer över disk och min modell tydligen hade suttit på nån Rottne 2000 i nån årsmodell :shock:
Jag gav 5500+m 2008 för den

Mmart kollade på en bild på din GC, åker du i värre terräng oxå?

Användarvisningsbild

Re: Dämpande länk till grip

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151285
gnisten83 skrev:
Mmart kollade på en bild på din GC, åker du i värre terräng oxå?


En del skogsbilvägar är definitivt "värre"!

Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151290 :mrgreen: Som off road åkare var jag bara nyfiken om du lämnade vägen totalt :wink:

Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

Fredrik N  
#164082 Sent skall syndaren vakna.
Har äntligen tagit tag i saken och kollat upp priset hos återförsäljaren för Farma, 2300+moms.
så dacks när allt virke är ut kört. Nu skall det bara beställas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

Fredrik N  
#165034 Var och hämtade dämparen i dag. Blev dock lite konfunderad ang bredden på gaffelens öppning som jag tykte var för stor.
Öppningen på dämparen är 74mm och rotatorns övre fäste är 60mm. Om det stämmer med dom uppgifterna jag fick tag på, har ju inte tillgång till kranen här hemma.
Skall kolla upp detta imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

Fredrik N  
#165135 Tyvärr så stämde uppgifterna jag hade. Var och lämnade tillbaka dömparen och pratade med dom om att ta hem en ny dämpare som jag såg på tillverkarens hemsida, det skulle dom ordna hoppas bara att det går lika fort som sist.
Jag har börjat inse fördelarna med en dämpare så jag vill gärna prova en.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

Fredrik N  
#166379 Nu har jag varit och hämtat en ny dämpare, den såg riktigt bra ut. Nu vet jag att min rotor är typ Finn-rotor och den dämparen jag har passar inte rakt av, det saknas det gjängade hål som finns på dom rotorer som Farma andvänder idag. Men det skall nog gå att modifiera den rotorn som jag har.
Det finns dämpare till Finn-rotorn också men den såg lite mer omständig ut, var ioför sig en dubbel dämpare, men jag hittade ingen återförsäljare i Sverige.
Nu skall den bara monteras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpande länk till grip

Fredrik N  
#168293 Nu var det monterat och klart. Men inte var det problem fritt inte, stickan hade klämts ihopp i spetsen
så det felade med 3-4mm. Ingen gas att värma med så det blev till att slipa ner dämparen en del, till slut passade den. Ett tips gå inte på vad ritningarna säger mät på sakerna i verkligheten.
Sen skulle det borras i rotatorn, det gick inte heller så bra, nagade en kanal i ena kanten.
Men det ordnade sig det med till slut med lite gängtejp.
Sen fick jag höra att det inte skulle vara så bra med gängtejp, den löser upp sig i hydralolja och kan då ställa till det i ventiler och kanaler, så det blir till att tabort och ersätta med riktig tättning som är för hydral kopplingar. Man lär så länge man lever.
Prov körde och det fungerade bra även med lite last i gripen. Nu testade inte jag så väldigt mycke men nog var det en väldig skillnad med att ha en dämpare jämfört mot innan.
Nu är vagnen tvättad och genom gången, undan ställd till hösten så det dröjer innan den blir testad på allvar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).