Gallring

toppbrott

25 inlägg 10427 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

toppbrott

Sandström87  
#150251 hej någon som har vare ut å inventerat sin fastighet å kollat efter toppbrott efter helgens väder?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: toppbrott

ejgum  
#150254 Nej men jag märkte en annan sak apropå toppbrott när jag gick runt i skogen - förvånansvärt många stammar med toppbrott har lämnats efter G2 gallring - min teori är att skördarföraren kommer för nära vid gallring så han kan inte göra korrekta val - han tittar bara på nederdelen av stammen och missar helheten eftersom han kommer så nära stammen när han ska greppa att en fin stam lämnas trots att den är bruten och kass. Rätt arbetsmetod vore att gå runt och markera träd med fällskador och toppbrott med jämna mellanrum

Avatar Fallback

Re: toppbrott

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150293 Vore bra om flera blev bättre på att ange vart ni håller till.
Det behöver bara vara län eller landskap så är det lättare
med kommentarer och goda råd 8)

Användarvisningsbild

Re: toppbrott

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150313 Var ute och kollade idag. Endast några få gagnträd som låg på min fastighet (Hökensås) efter de senaste ovädren. Dock mer blåst på gång, enligt SMHI :x
/Niklas

Avatar Fallback

Re: toppbrott

awes  
#150383
Röjkvist skrev:Vore bra om flera blev bättre på att ange vart ni håller till.
Det behöver bara vara län eller landskap så är det lättare
med kommentarer och goda råd 8)


Håller med till fullo!

Kollade nästa inlägg i tråden från Niking som bor i "Centrum av Skandinavien" som borde vara västra Jämtland eller så (Skandinavien är Sverige, Norge (som sträcker sig extremt långt norrut) och Danmark. Visar sig via sin hemsida vara boende i Tidaholm...

Niking: Ta det inte som något personligt påhopp, du råkade bara bli mitt exempel :wink:
Senast redigerad av awes mån 12 dec 2011, 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: toppbrott

ejgum  
#150407
Röjkvist skrev:Vore bra om flera blev bättre på att ange vart ni håller till.
Det behöver bara vara län eller landskap så är det lättare
med kommentarer och goda råd 8)


Centrala småland,

Avatar Fallback

Re: toppbrott

awes  
#150411 Orten du bor på visas om du går till Kontrollpanel/Profil under fliken med ditt användarnamn. Fyll i fältet "Ort:". Då dyker din ort upp på samma sätt som "Enköping" står till höger om detta inlägg.

Användarvisningsbild

Re: toppbrott

Mäki  
#150418
ejgum skrev:Nej men jag märkte en annan sak apropå toppbrott när jag gick runt i skogen - förvånansvärt många stammar med toppbrott har lämnats efter G2 gallring - min teori är att skördarföraren kommer för nära vid gallring så han kan inte göra korrekta val - han tittar bara på nederdelen av stammen och missar helheten eftersom han kommer så nära stammen när han ska greppa att en fin stam lämnas trots att den är bruten och kass. Rätt arbetsmetod vore att gå runt och markera träd med fällskador och toppbrott med jämna mellanrum


En annan orsak är om det gallras i mörker då syns inte topparna så bra.

Avatar Fallback

Re: toppbrott

enestören  
#150419 Inget här på norra ön. Men här blåser det ju nästan jämt,och skogen är ju inte så hög heller.

Användarvisningsbild

Re: toppbrott

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150441
awes skrev:
Röjkvist skrev:Vore bra om flera blev bättre på att ange vart ni håller till.
Det behöver bara vara län eller landskap så är det lättare
med kommentarer och goda råd 8)


Håller med till fullo!

Kollade nästa inlägg i tråden från Niking som bor i "Centrum av Skandinavien" som borde vara västra Jämtland eller så (Skandinavien är Sverige, Norge (som sträcker sig extremt långt norrut) och Danmark. Visar sig via sin hemsida vara boende i Tidaholm...

Niking: Ta det inte som något personligt påhopp, du råkade bara bli mitt exempel :wink:


Tja, hemifrån har jag ju lika långt till Oslo, Köpenhamn och Stockholm! :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: toppbrott

awes  
#150447 Men det är lite längre till metropolen Tromsö... :smile:

Användarvisningsbild

Re: toppbrott

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150454 Förvisso, men Tromsö är ju inte alls av samma dignitet som Oslo, Köpenhamn och Stockholm. :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: toppbrott

Tosca  
#150461
Niking skrev:Tja, hemifrån har jag ju lika långt till Oslo, Köpenhamn och Stockholm! :grin:
/Niklas

Då kanske du bör ändra till befolkningsviktat centrum, eller helt enkelt mittemellan Skandinaviens huvudstäder...

Användarvisningsbild

Re: toppbrott

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150462 Jag behåller nog centrum av skandinavien ett tag till :smile:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: toppbrott

Tosca  
#150465 Jo, alltid retar det någon, allt för att höja blodtrycken; eller debatt-temperaturen åtminstone.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).