Skogsmiljö och Trädlära

Fornminneslagen skärps...

10 inlägg 5078 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fornminneslagen skärps...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Fornminneslagen skärps...

Engelthon  
#149528 Varför säljer fjällräven så många jackor 8-x

Användarvisningsbild

Re: Fornminneslagen skärps...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150116
Engelthon skrev:Varför säljer fjällräven så många jackor 8-x


En gång i tiden hade Fjällräven riktigt bra kvalitet. Nu verkar de mest leva på minnen från fornstora dar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fornminneslagen skärps...

Robertberg  
#150182
Niking skrev:
Engelthon skrev:Varför säljer fjällräven så många jackor 8-x


En gång i tiden hade Fjällräven riktigt bra kvalitet. Nu verkar de mest leva på minnen från fornstora dar.
/Niklas


Njaa, tonåringar som vill vara tyffa köper dyra fjällrävenjackor, för de är ju dyra och så. Lite svensk genuint ni vet.
Samma ungar har alla Iphones, inte det absolut bästa, men dyra, och alla som är något har ju en.

//
20 år

Avatar Fallback

Re: Fornminneslagen skärps...

Engelthon  
#150211 Ja ni har säkert rätt. Men man är nog kvar i den värden då Fjälräven, näbbstövlar, hem stickade ull vantar och mössa var lika med vänstern och miljö nissar. Jag mins när jag växte upp så var detta total tabu i vår familj. Även om jag som 4-5åring tyckte att jag skulle ha likadana kläder som mina kompisar men icke där gick gränsen för mor och far =))

Användarvisningsbild

Re: Fornminneslagen skärps...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150271
Niking skrev:
Engelthon skrev:Varför säljer fjällräven så många jackor 8-x


En gång i tiden hade Fjällräven riktigt bra kvalitet. Nu verkar de mest leva på minnen från fornstora dar.
/Niklas

Var tillverkas de nu? Min gamla gröna klassiker från 80-talet hänger fortfarande med även om den börjar bli lite sliten i ärmarna. Made in Finland :-bd !!

Fjällräven har väl aldrig varit förknippad med politiska rörelser, det är ju mer praktiska och tåliga kläder för skog och mark. Däremot är ju näbbstövlar och palestinasjalar mer modebetonade plagg som anammats av diverse s.k. "element :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fornminneslagen skärps...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150306
th skrev:
Niking skrev:
Engelthon skrev:Varför säljer fjällräven så många jackor 8-x


En gång i tiden hade Fjällräven riktigt bra kvalitet. Nu verkar de mest leva på minnen från fornstora dar.
/Niklas

Var tillverkas de nu? Min gamla gröna klassiker från 80-talet hänger fortfarande med även om den börjar bli lite sliten i ärmarna. Made in Finland :-bd !!


De görs väl i Kina som allt annat http://tonynordin.blogspot.com/2010/09/ ... koper.html Åtminstone dunet verka komma därifrån http://www.tv4.se/1.840611/2009/02/05/f ... laktavfall


th skrev:Fjällräven har väl aldrig varit förknippad med politiska rörelser, det är ju mer praktiska och tåliga kläder för skog och mark. Däremot är ju näbbstövlar och palestinasjalar mer modebetonade plagg som anammats av diverse s.k. "element :smile:


Många miljömuppar använder ofta Fjällrävens kläder när de är i fält, t.ex. undersökningar i syfte för att konfiskera avverkningsmogen skog.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fornminneslagen skärps...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150311 OK, man ligger tydligen efter sin tid. I min omgivning har Fjällräven-jackor, Helly-Hansen-tröjor (de gamla klassiska med hål för tummen) och Lundhags- eller Graningekängor alltid varit förknippat med fjällvandringar, tält och mygg. I lumpen var man ju tvungen att byta ut jackan och byxorna mot uniform men annars var det i stort sett samma kläder som gällde.

Avatar Fallback

Re: Fornminneslagen skärps...

trollskogen  
#150345 Håller med th, inget fel på mina gamla fjällräven, perfekta i fjällen, o inte e jag miljömupp heller. Bra grejer!

"Viktigt att bevara vår gemensamma historia" står det i artikeln i början. Men visst e de väl lite skillnad på att plundra vrak o att t.ex råka köra över en övervuxen fornåker av misstag? Kan det inte vara lite grövre saker än vanliga skador i skogen man jagar här? Ja menar vem skulle Plundra vrak, välta en runsten eller köra maskin genom en skeppssättning o tycka det var ok?

Användarvisningsbild

Re: Fornminneslagen skärps...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150356 Även om det kanske i första hand är gravplundrare och liknande man är ute efter, så kan det helt säkert spilla över en del på slarviga maskinförare och självverksamma. Förstörelse som förstörelse med andra ord, därav min länk.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).