Jakt och Fiske

Stoppa löshundsjakten

102 inlägg 42870 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150068 Vill ni ha varg i södra delen av landet, så anmäl ert intresse till naturvårdsverket.
Är övertygad om att de ser positivt på er, om ni uppträder seriöst med goda argument.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150081 Här finns lite att läsa om vargar & hundar
http://www.vargfakta.se/

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Nicke Nyfiken  
#150107 Hej !

Många olika åsikter som vanligt.

Jag fattar inte detta daltande med vargen och tänk alla pengar som läggs ner för att sprida en art som inte ens är hotad, det finns massor av andra saker som vi borde spendera vår tid och pengar på istället.

Lider med er alla som tvingas dela jaktmarker med vargen.

Jag är mycket glad att vi ännu inte har detta bekymmer i min bygd även om det kryper närmare ju längre tiden går.

Det blir inget liv utan löshundsjakt!

/Nicklas

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150144 19 vargobservationer här i krokarna bara i november, bara att inse att vargen är här för att stanna och försöka få fram åtgärder som ger befolkningen tryggheten åter.
Snabba beslut om att ta bort individer (vargar) som tar sig in i byarna och lär sig att det finns mat där skulle nog vara ett väldigt bra första steg. De flesta tycker nog att det är OK med varg om den håller sig i skogen.

Jag har stått 20 meter ifrån varg, har sett färska spår och spillning ett antal gånger och kan väl tycka att den inte ska komma så nära när vi jobbar men den finns i skogen och jag som jobbar där frivilligt får acceptera det helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Si63  
#150157
pendomaster skrev:Här finns lite att läsa om vargar & hundar
http://www.vargfakta.se/


Den sida var också ett inlägg i debatten.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150175 Lite fler vargar är ju bara bra för alla skogsägare och jägare. Eller hur kul är det att jaga dessa 45 kg älgkalvar eller 110 kg tjurar? Det är ju det som blir följden när det inte finns mat. Vargen tar hundarna? Javisst händer det någon enstaka gång men hur många körs inte ihjäl på vägarna under jakten? Varför släpper ni hundarna på jakt när dom kan bli överkörda?
För egen del som också jagar så tycker jag spänningen ökar om det inte hela tiden dräller av älg och annat vilt i markerna. Jaktarrendet sjunker för markägaren säger vissa. Ja det bidrar ju till en liten del av viltskadorna. Med en lägre viltstam så skulle jag gladeligen sänka arrendet då man kanske kan få en tallungskog att växa upp men det går ju inte idag. Nej nu när jägarna har bestämt att det ska drälla av älg i markerna så får man verkligen hoppas på en bra vargföryngring.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150177
Vedproducent skrev: Nej nu när jägarna har bestämt att det ska drälla av älg i markerna så får man verkligen hoppas på en bra vargföryngring.


Nja, det är ju så att det alltid är markägarna som bestämmer avskjutningens storlek. Det är inte jägarna som grupp som gör det. Nu sammanfaller det ofta, men faktiskt så är det de som äger skogen som bestämt att det ska "drälla av älg i markerna" (var nu det är :???: ).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150189
Uvskogen skrev:
Vedproducent skrev: Nej nu när jägarna har bestämt att det ska drälla av älg i markerna så får man verkligen hoppas på en bra vargföryngring.


Nja, det är ju så att det alltid är markägarna som bestämmer avskjutningens storlek. Det är inte jägarna som grupp som gör det. Nu sammanfaller det ofta, men faktiskt så är det de som äger skogen som bestämt att det ska "drälla av älg i markerna" (var nu det är :???: ).

Ja det är så det låter ja och visst är det så. Men jag som stor enskild markägare har ändå inget att säga till om när det är hela jaktvårdsområdet som ska ha en massa älg som jägarna (markägarna har bestämt).

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Skogstinsen  
#150316 http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... 12410.jpg/

Så här kan det bli när en hund möter på en varg. Så, äter inte vargen hund? Detta inträffade 30 meter från ytterdörren. Hon släppte ut hunden på morgonen, 5 minuter efter så fick hon inget svar från hunden. Då va den redan död.

Riktigt tråkigt att sånt här händer! Men så är det när myndigheterna bestämmer att vi ska ha så mycket varg. Enligt mig så finns det 400 vargar i Sverige, vi har tjugotalet här som jag bor mitt i jangen reviret. Och jag vet att i Sunnemo vet dom om 18 vargar, det är 2 mil från mig sett fågelvägen.

Den bestämmande makten har inte en aning om hur många vargar vi har i Sverige. Vi har dom 210 vargarna bara i Värmland och Dalarna.

Skogsbolagen vill ha fler vargar för då blir det inga betes skador på skogen. Jag äger oxå skog men bryr mig inte om älgarna skulle beta på skogen, jag tycker att den svenska faunan ska vara fulländad med alla djuren som finns idag fast rovdjuren skulle regleras ner mera. Annars skulle hälften av Värmlands vargar flyttas söderut.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Mahg  
#150367 Ni som är rädd för vargen, vad tycker ni om ett djur som här i landet attackerat och dödat en kvinna, sprungit ikull och skadat ett barn, som då o då uppträder aggresivt i bostadsområden o dyl och måste jagas i väg eller skjutas och som orsakar ett tiotal dödsfall i trafiken varje år?

Nu tycker jag inte att älgen ska utrotas pga ovan eller för att den försämrar min ekonomi som skogsägare. Jag tycker heller inte att vi ska betrakta naturen som en park där vi bestämmer exakt hur allt ska se ut. Kan man inte som jägare/naturintresserad se något positivt med en skog som inte bara är en viltåker för lämliga bytesdjur. Positiva effekter på både djurliv och växtlighet har ju visat sig i fler områden där rovdjur åter etablerat sig.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

MNskog  
#150377 "Jag tycker heller inte att vi ska betrakta naturen som en park där vi bestämmer exakt hur allt ska se ut."

Nä, men det tycker vissa tjänstemän på statliga verk och skogsbolag.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150378 Jag äger oxå skog men bryr mig inte om älgarna skulle beta på skogen,[/quote]


Så du bryr dig inte om virkesvärdet? Tack vare skogägare som du så har vi
jätteproblem med betesskador!
Ni vill ha så mycket älg så det bara är att skjuta som i kohage 😡

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150404 Nu kan ni börja hoppas alla ni söderöver :mrgreen:

http://dalademokraten.se/Dalarna/Vargar ... lig-plats/

   TS
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

axwell  
#150405
Uvskogen skrev:an ni börja hoppas alla ni söderöver :mrgreen:


Hoppas kan de väl göra söderut men jag tror att vargparet snart är "hemma" igen.
En eller annat tamdjur kan de nog konsumera längs färdvägen.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Skogstinsen  
#150410
skogstinsen skrev:Jag äger oxå skog men bryr mig inte om älgarna skulle beta på skogen,



Röjkvist skrev:Så du bryr dig inte om virkesvärdet? Tack vare skogägare som du så har vi
jätteproblem med betesskador!
Ni vill ha så mycket älg så det bara är att skjuta som i kohage 😡



Klart man bryr sig lite om pengarna. Och nej jag vill inte ha så mycke älg så man kan mölja med geväret vart man än står, (som på 70 och 80-talet).

Klart att älgarna etablerar sig där godiset finns! På tallungskogen. Men vad ska man göra åt det? Blädningshuggning, är ju en grej. Men det funkar ju inte i längden, då det inte generar så mycke pengar. Men man kan inte stirra sig blind på pengar hela tiden! Skjut en varg och häng upp den på tallskogen :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).