Jakt och Fiske

Stoppa löshundsjakten

102 inlägg 42845 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Månskensbonnen  
#149850 När man måste sätta upp vargsäkert stängsel runt huset för å kunna släppa ut småbarn å hundar är det försent. SGT

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149867 Nu skojar du väl lite grann, trodde att detta problem hörde till mellansverige, att någon förirrat sej ner mot smålänska höglandet trodde jag hörde till undantaget.
Så uppfattar man det när man läser jakttidningar och som har problem vid jakt med löshund??

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

andan  
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Si63  
#149877
Skogstinsen skrev: De har inte sett sin halvätna hund, med tarmarna hängandes helt utfläkt. ...


Ööh. Varg äter inte hund.
Dom ser hunden som en konkurrent i reviret, inte ett byte.
Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

andan  
#149880 Där har du fullständigt fel Sinkro... Kanske inte är ett primärt byte men det finns alldeles för många som kan vittna om uppätna hundar, efter grannens gråhund fanns i princip bara svansen kvar...

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Si63  
#149884
andan skrev:Där har du fullständigt fel Sinkro... Kanske inte är ett primärt byte men det finns alldeles för många som kan vittna om uppätna hundar, efter grannens gråhund fanns i princip bara svansen kvar...


Där ser man.
Äter varg varg?
Mvh Sinkro63

OT. Jag skulle gärna vilja ha flera vargar i södra sverige.
kravet är dock att dom ska äta dom j-a vildsvinen!!
Dom anser jag är betydligt farligare och större bekymmer än vargar.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

halvproffs  
#149900 Det kanske skulle vara så att dom som vill ha varg i Sverige får betala vad det kostar och kryssar i den rutan på deklarationsblanketten. Som det är nu så är det ett fåtal som får lida ekonomiskt och själsligt.

I dagens Gefle Dagblad har Lrf ordföranden Helena Jonssonhaft möte med några vargdrabbade djurägare. En uttrykte sin förtvivlan över problemet att det kändes som att han varit utsatt för inbrott.
Han satt och vakade fyra nätter efter attacken.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Månskensbonnen  
#149976 Vad jag menar Bybonden är att när vargsäkra stängsel är ett måste då är det försent. Än finns inget vargrevir vid smålandskusten men det är bara en tidsfråga. Alla förutsättningar finns, glest befolkat och gott om vilt. Bara hoppas att Kalmar länstyrelse visar samma mod som Kronobergs och kräver skyddsjakt så vi slipper ta saken i egna händer.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

foton  
#149988 Ja det är rätt skjut allt som inte passar er.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150007 Alltså, om man inte bor i ett vargrevir så tycker jag man ska väldigt försiktig med tvärsäkra åsikter åt något håll. När man gör det, som jag numera gör, så får man/vill man faktiskt ändra sina tvärsäkra ståndpunkter väldigt mycket. Men nonchalera aldrig den äkta skräck, rädsla och uppriktigt och djup sorg de känner som fått sin hund/får ihjälbitet och ätet av, upplever. Vi börjar nu så sakta få en mer nyanserad debatt här i Dalarna i och med att de negativa effekterna av att ha rovdjur i befolkade trakter blir tydliga. Jag har aldrig träffat en varghatare, inte heller någon med inställning "allt som inte passar" ska skjutas. Bara människor som är oroliga för sina familjemedlemmar. Däremot har jag träffat många jägarhatare och skogsägarhatare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Håkan Engström  
#150020 Nja, inte en tradition av den typen att det skall påverka hur vi gör nu. Jag tror knappast det har varit det storliga folkliga hobbyn som den har blivit nu när man nästan ramlar över älgarna.[/quote]

Nej inte bara en tradition utan livsnödvändigt för att vi skulle kunna överleva här uppe i norden.

Under den längsta delen av den tid vi människor funnits på jorden har vi varit jägare.
Så lite mer än en hobby har det varit..
Något som vi har hållit på med i alla tider påverkar så klart hur vi gör nu.
Vi är fortfarande sammlare och jägare, fast det tar sig ofta andra uttryck.
Fotboll tillexempel påstås vara ett uttryck för jaktlusten.

Fast själv så föredrar jag den ursprungliga nordiska jakten med löshund. :D :D

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Si63  
#150033 Vet någon om en varg äter upp en annan varg när den kommer in på en vargs revir (så som varg äter en massa hundar?)
Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Skogstinsen  
#150036
Sinkro63 skrev:
Skogstinsen skrev: De har inte sett sin halvätna hund, med tarmarna hängandes helt utfläkt. ...


Ööh. Varg äter inte hund.
Dom ser hunden som en konkurrent i reviret, inte ett byte.
Mvh Sinkro63



Jag ska kopiera bilden och ladda upp den så får du se på en halv Golden tik! Du har ingen aning om vad du skriver. Och varg äter oxå varg! Är den sjuk eller om den blir aggresiv mot ledartiken så dödar dom den vargen och äter upp den! Så är det helt enkelt.

Men av naturen så är ju inte hunden ett byte för vargen, men när tillfälle ges och vargen är hungrig så finns inga regler.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Håkan Engström  
#150051
Sinkro63 skrev:Vet någon om en varg äter upp en annan varg när den kommer in på en vargs revir (så som varg äter en massa hundar?)
Mvh Sinkro63



Vanligaste dödsorsaken hos varg är att dödas av andra vargar
har jag läst någonstans.
Vet inte om dom också äter upp den döda vargen??

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Månskensbonnen  
#150058
foton skrev:Ja det är rätt skjut allt som inte passar er.

Är det inte skogsägarna som kräver högre kvoter vid älgjakt varje år. Vill man ha en effektiv älgjakt krävs hund, men med varg i skogen vill ingen släppa hund. Så det är inte bara ett problem för jägarna utan drabbar framför allt skogsägarna i slutänden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).