Traktorer och processorer

Niab processor.

12 inlägg 11870 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab processor.

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1136 http://www.fandriks.nu/index.php?sida=produkter
Här kan man hitta en film om niab processorn, ganska stor fil att tanka hem, men det är bra kvalitet på filmen. Såg bättre ut än vad jag trodde, men tycker framkomligheten verkar lite si och så.


Sedan är det ju ändå en hel del bökande och frågan är vad som händer om man har grövre kvist i träden än de de kör på filmen.

Sedan kostar den tydligen strax över 200.000 och det är ju en massa timmar om man hyr in skördare istället.

Men men visst vill man betala för att få jobba kanske den är ett alternativ ;)

Men det är ju inte många saker man tjänar på om man börjar fundera lite över sina saker man har. Men det är skönt att ha saker för att klara det mesta själv. Antar att det är så man får se det. Dessutom spar det nog ganska så bra på kroppen med en niab, även om det går lite långsamt. Dessutom får man finare högar utan att slita ihjäl sig som man får göra när man går med motorsågen



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fredrik  
#1139 Hej Ola,
Jag flyttade din sträng och hoppas det är ok!

Intressant med filmen, har inte laddat ner den ännu, men ska kolla imorgon.
Denna tråd går ju lite stick i stäv med min fråga om Vimek G30.

Annars håller jag med, NIAB:en känns ganska dyr.
En rågångsgranne hade en traktorprocessor för några år sedan, men han var inte nöjd med konceptet, det är ju individuellt, men han fick inte lönsamhet i den, enligt honom själv då.

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1140 Ja filmen var ganska stor ja. Men jag laddade den över natten och tittade dagen efter.

Att få lönsamhet i den tror jag nästan är omöjligt. Utan det är nog bara känslan av att kunna göra allt själv man får nöja sig med. Tyvärr blir det en dyr känsla, men det finns kanske folk som skiter pengar som tycker det är jättebra :)

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1141 Har snabbtittat på filmen.

Lite smått förbluffad över att längdmätningen är "extratillval" när den ändå kostar pengar över 200. (har ingen pejl egentligen på priset)?)
Är det meningen att man ska springa med måttbandet annars för varenda bit som ska måttapteras?.

Vad tror ni andra?,,,,

Avatar Fallback
Fredrik  
#1142 Hej,
Ja, mätningstillägget inkluderar väl även diametermätning, så utan mätpaketet får man mäta och klava, iallafall med timmer.
Såg att slaglängden för stegmatningen var 1,52m, så kör man massa är det väl ganska enkelt att köra två slag på stegmatningen, men omständigt när det blir timmer...

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1143 Nja jag tror bara det är längdmätning på processorn. Är inte helt säker, men nästan säker iaf.

Så det är nog bäst att ha klaven med sig. Men den lär man ju inte behöva så ofta. Väldigt sällan jag brukar klaven ändå, det brukar sällan vara något större problem. Men så är jag väldigt lat också :)

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1144 Vet inte heller om den hade diametermätn?, såg bara vad den spottade ut i längd.
Massavedskörning, ok!, men timmer,,,,?????
Jag har som sagt var inga "direkta" kommentarer, men kan det tex spara på onda ryggar så, tja?, även om det fortfarande är en hel del "ryggmoment" kvar trots processorn.
Jämställer man sedan anskaffningspriset mot alternativa lösningar så tål det minsann lite funderingar.

Avatar Fallback

Niab

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1472 Jag tror på niab och skulle gärna äga en om jag hade en bättre traktor och mera skog. men ska man få det att flyta bra ska man nog lägga 50000 på att få radiostyrning, men för att detta ska funka så måste traktorn ha powershuttle. men med tanke på att många nya traktorer har det så ska det väl inte vara nga props

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1500 Ja, vad ligger nypriset på "fullt utrustad",,, räcker 300 000:- sekr?.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1504 dets ligger väl där ngnstans

Användarvisningsbild

Re: Niab processor.

molnia  
#130271 Under skogselmia sålde dom niaben för 248.200kr inkusive längdmätning.
niab 1.jpg

niab 2.jpg

niab 3.jpg

Användarvisningsbild

Re: Niab processor.

molnia  
#130273 såg nu att det var 5-15 B modellen.
C-modellen är ju med automatik på kvistknivarna.
B modellen får man göra det med elbrytare vid spakarna vill jag minnas..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).