Verkstan

Egentillverkad telestart till webasto!!

64 inlägg 35098 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Magma  
#149481 Kul grej om du får till den.
Jag fick en ide, dom där personsökarna som fanns en gång i tiden var det inte så att man ringde upp till dom så såg man numret pluss att dom vibrerade.
Sådan skulle kanske funka, om det finns sådana kvar som säljs nya vet jag inte.
Kanske finns på tradera eller blocket?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149483 en biladdare funkar med batteriet isatt men orkar inte dra luren utan. det har nått med ström pikar och ampere att göra. jag behöver nått som tar ner volten till runt 5 samt en kondensator som jämnar ut strömmen. TROR JAG :-) vanliga ciggladdarn funkar prima men kopplar bort vibration så den kan inte ligga på över natten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149487
Magma skrev:Kul grej om du får till den.
Jag fick en ide, dom där personsökarna som fanns en gång i tiden var det inte så att man ringde upp till dom så såg man numret pluss att dom vibrerade.
Sådan skulle kanske funka, om det finns sådana kvar som säljs nya vet jag inte.
Kanske finns på tradera eller blocket?

skulle säkert funka men jag har ju alla dessa lurar :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

totte  
#149527 En idé för vad den är värd. Koppla till ett relä med hållkrets som telefonen själv får slå till och koppla laddningen därifrån så börjar den ladda direkt efter att du startat värmaren. Nackdel, du kan inte stänga av värmaren om du skulle ångra dig och inte åka ut.

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149535 Fick en snilleblixt inatt att man kanske kunde koppla en enkel timer på laddaren så den laddar alltid förutom mellan 4 och 9 på morron, då laddar den ju över helger och stilleståndsdagar osv...
Med ett hyffsat batteri borde man klara några år på det sättet. Som det verkar vibrerar vissa av mina lurar EN gång efter att laddning inkopplas, då funkar det även om man är för tidig eller sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

glasshultarn  
#149719 Har du sett den här knegarn, kanske kunde va nåt att bygga på.http://www.electrokit.com/fjarrstyrning-for-mobiltelefon.42306

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149723
glasshultarn skrev:Har du sett den här knegarn, kanske kunde va nåt att bygga på.http://www.electrokit.com/fjarrstyrning-for-mobiltelefon.42306

Brutal koppling till telefonen, me like.

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149750
glasshultarn skrev:Har du sett den här knegarn, kanske kunde va nåt att bygga på.http://www.electrokit.com/fjarrstyrning-for-mobiltelefon.42306

helt bra men detta skulle ge omöjligt många felstarter, telefon lyser ju åt allt! fulladdad, dålig signal etc...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

molnia  
#149751 Men om du laddar mobilen via ett cigarettuttag som bara får ström när du har tändningen igång. Så borde ju mobilen bara laddas när du är där och kör?

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149752 För övrigt så kom mina små halvledarrelän idag så ikväll kanske man hinner leka lite! problemet med att vibratorn inte vibrerar vid laddning är löst genom att använda batteriet som en kondensator och trådar direkt lödda fast i telefonens stift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149753
molnia skrev:Men om du laddar mobilen via ett cigarettuttag som bara får ström när du har tändningen igång. Så borde ju mobilen bara laddas när du är där och kör?
maskinerna kan stå flera dagar vid köldknäppar och långhelger etc..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

finskpinne  
#149772 Går e att kör 12 eller 24 V rakt in i batteriet!??

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

totte  
#149787
finskpinne skrev:Går e att kör 12 eller 24 V rakt in i batteriet!??


Nix, då lär det explodera rätt kvickt.

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149788 en billaddare med kapad sladd och polerna löder man fast i batteriet och sen vidare till stiften på luren, 1 minusstift och 2 plusstift. på det sättet visar telefon konstant fullt och vibrationsläget stängs inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

finskpinne  
#149794 Alltid lika kul när man hittar på en massa såna patenter på sina maskiner!!! Skulle gärna se minerna på dom stackarna som köper maskinerna efter mig när nån av mina uppfinningar går sönder och dom skall börja felsöka och inser att det inte alls ser ut som i serviceboken!!! :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).