Motorsåg och handhållet

Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

25 inlägg 17679 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

lars11  
#147594 Projektdags! Har en gammal försvarskvarna 254SE med nr 9370455 som ska komma igång igen. Fin gnista, fint/enormt komp, bra reglage men några delar som är helt paj eller borta.
Följande grejer behöver åtgärdas:
1. förgasaren. var original en Walbro hda-35a. Skulle vara intressant och veta dels om nån har en liggandes samt om nån vet om gasare från tex. 254xp eller andra sågar passar här?
2. Insugskanalen och tillhörande luftfilter. Någon liggandes?
3. Broms och drev är helt ok men det är sprickor runt kastskyddet. Hmm. Byta eller laga, det är frågan.

Fråga till forumet: Vad tycker ni att man ska ha för svärd o kedja till en 254? Har inget övertjockt eller så och har faktiskt klarat mig rätt bra med en hva 40 och 13/14 tums svärd. Ideer?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

SawTroll  
#147962 16" vil nok balansere best på den sagen, men du kan sikkert bruke litt lengre om du ønsker.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

Phantom  
#148045 16" ger nog en bra balans i sågen som SawTroll sagt, men är inte så vanligt i Sverige och kedjor och svärd är lite dyrare.
Har du inte allt för grovt och beroende på hur mycket du ska såga så skulle jag säga 15" då kedjor och svärd är billigare vilket ger en bättre ekonomi.
Självklart så kan du gå upp på ännu längre svärd om du vill, men längre svärd ger en högre vikt vilket kan vara tröttande i längden.
Bara lite ideér från mig :)

Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148075 En helt ny sådan fick jag ut i lumpen, å va jag var kär i den :smile:
Vill minnas att allt utom svärdskyddet var grönt, det var orange.

Först skulle vi ha utbildning på såg och trädfällning med en rätt okunnig fänrik, vid absolut första fällhugget så tvekade han som höll i sågen och sa att det inte gick så bra.
-Tryck bara lite på sågen så går det bättre......sa fänriken
Nytt försök med tryck på sågen, då kom det gnistor sprutandes ur trädet :???:
Det första vi gjorde med sågen så sågade vi i ett invuxet granatsplitter.

Har du bara kommit över själv sågen, eller är lådan full med bra-å-ha med?

Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

lars11  
#148094 Nä det här var bara själva sågen och med några delar orangea men handtagen mm är mörkt olivgröna.
Kan väl ibland känna att det är mindre perfekt med att ha allt militärgrönt ute i skogen... Hur lätt är det att tappa bort grejer sommartid då? ;-) Samma sak med kikare och termosar i camo-mönster. Mitt problem är inte att viltet ser mig när jag häller upp kaffe, jag har problem med att få med mig grejerna hem igen!!

I alla fall, har fått tag i lite reservdelar nu! Om turen är med mig så har jag snart en rytande 254 här hemma!

Sen blir det ett 14 eller 15 svärd. Vad är smartast ur pris o enkelhetsperspektiv: 14 el 15 med/utan narrow kedja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

totte  
#148125 15" med normalkedja för den sågen.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148133 15" (64DL) med 1,5 i spårvidd och .325 delning.

Ska du kapa mycket så prova 21LPX.
Ska du kvista o annat med är 21BPX att föredra.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

SawTroll  
#148169
Mange skrev:15" (64DL) med 1,5 i spårvidd och .325 delning.

Ska du kapa mycket så prova 21LPX.
Ska du kvista o annat med är 21BPX att föredra.


Kan ikke si meg uenig i det, da forskjellen mellom 15" og 16" er mindre enn 1 tomme i dette tilfellet. Jeg har ikke merket noen vesentlig prisforskjell her, men det kan jo være annerledes i Sverige.....
Jeg ser imidlertid ikke noe poeng i å bruke BPX for kvisting, men det er vel en smaksak.....

Jeg mener at Pixel/NK bør unngås på en så pass sterk sag, det gir helt enkelt ingen mening! :smile:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

lars11  
#149744 Nu rör det på sig. Fick hem följande från chainsawr.com:
beg förgasare, alla delar till som luftfilter, mellanstycken, skruvar, gasreglagestång, samt två nya bränslefilter och en renoveringssats till gasaren. Typ $70 för allt!
Så idag rengjorde jag förgasaren och satte dit nya membram mm. och monterade ihop sågen för ett litet test.
Bingo!
8-10 ryck så gick den igång, varvade som en tokig och puttrade stabilt på tomgång!!! Känns mycket rivigare än min gamla hva 40, men ännu har jag inte sågat nåt med den.
För enkelt, känns det som. Så nu har jag en 254 som går som ett skållat troll för under tusen spänn totalt!
Ska dubbelchecka oljepumpen (nån som vet hur man gör det på bästa sätt?) och kanske köpa ett nytt svärd vad det lider, men det viktigaste: Nu går den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

totte  
#149785 Men grattis, vad kul att det gick så bra! :grin: :grin:

Det enklaste sättet att kolla om pumpen ger rätt är väl att köra en tank, efter det bör det vara en hyfsad skvätt kvar i oljetanken, brukar räkna med att det skall gå 3/4 tank olja per tank bensin.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149790 Kan vara lite sent att upptäcka ett stopp efter en tank. Det brukar räcka med att hålla svärdsspetsen några cm från en bra yta och varva sågen hyfsat. Efter några sekunder skall det bli stänk på ytan. Om inte kör ett tiotal sekunder till och skruva sedan av kopplingskåpan och se om det finns olja runt svärdet. Om inte har du problem

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149814 De lesta oljepumparna är justerbara. Det kanske du borde kolla med, så den inte är snålställd.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

lars11  
#149838 efter att ha varvat lite utan svärd monterat hänger det några droppar olja runt svärdfästet. Ska kolla noggrannare men nån form av olja klämmer den fram iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

lars11  
#149839 Förresten, har hört nånstans att 254 är lite strypt i insuget av hva för att skapa ett gap till nästa modell.
Den ser faktiskt lite omotiverat förträngd ut i plaströret från luftfiltret. Nån som vet om det är smart att öppna upp det? Nån skillnad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

totte  
#149860
th skrev:Kan vara lite sent att upptäcka ett stopp efter en tank. Det brukar räcka med att hålla svärdsspetsen några cm från en bra yta och varva sågen hyfsat. Efter några sekunder skall det bli stänk på ytan. Om inte kör ett tiotal sekunder till och skruva sedan av kopplingskåpan och se om det finns olja runt svärdet. Om inte har du problem


Sant, jag tänkte mer på om den ger lagom mängd, men man bör givetvis först kolla att det alls kommer nån olja. Och när man börjar köra så stannar man upp och kollar efter några skär att inte kedjan ser torr ut och verkar onödigt varm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).