Skördare

Kockums 875 / 78 Bomprocessor

10 inlägg 6772 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockums 875 / 78 Bomprocessor

Ture  
#149749 Skogsmuseet bygger nu under vintern om i utställningen Maskinepoken. Konferenslokal för 60 personer, topp modern, Cateringkök och matsal. I matsalen sitter man bland gamla och nya motorsågar. Nästan 100 sågar av alla de slag.
Det här gör att vi måste flytta ett antal maskiner. Köra för egen maskin går inte utan det blir domkraft och rullplattor. Bomprocessorn väger ju bara 25 000 kg!
Följ ombyggnaden på vår hemsida.

skogsmuseet.se



   TS
Avatar Fallback

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149762 Trevligt att ni vårdar lite historia som hör skogen till..Körde själv en 875 processor i skiftgång 1973-1976 vill nog påstå att det va den trevligaste maskin jag kört och
med dåtidens mått god driftsäkerhet.

Avatar Fallback

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

Tosca  
#149779 Det var ju fina bilder på hjulen, men det hade ju varit trevligt med några svep över hela maskinen emellanåt också.

Användarvisningsbild

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

Gustav-vasa  
#149781 Kul att det finns nån bevarad. Skotade efter en sån på 80 talet 86-87 skulle jag tro. Skotade med en Valmet 862 då , hedenhös maskin nu.Trevligt med bilder på gamla maskiner.

Avatar Fallback

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

fridens  
#161365 Skogsmuseet finns på youtube!

flytt på en Kockums 875 / 78 Bomprocessor:


Användarvisningsbild

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

Kse  
#161366 Hmmm. Såg framför mig nått lite mer actionfyllt.

Användarvisningsbild

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

totte  
#161368
Kse skrev:Hmmm. Såg framför mig nått lite mer actionfyllt.


Är väl spännande att kolla nån som pumpar domkraft? :mrgreen: Slår alla gånger färg som torkar. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

Kse  
#161372 Off topic, men man kan ha kul med färg oxå totte :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5o63Z_IX84Q[/youtube]
Senast redigerad av Kse ons 15 feb 2012, 08:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

Kse  
#161381 För att återgå lite till ämnet så har jag faktiskt själv haft en 875S -66.
Köpte den på anbud och var egentligen bara ute efter FIAB harven som följde med.
Framdiffen var trasig och trots ihärdiga försök lyckades i vi aldrig få tag i en ny, kollade om det gick att få nytt kronhjul från ZF men dom kunde inte hitta modellen fast det fanns nummer på kronhjulet.
Funkade som gårdstraktor ett tag tills den fick donera motorn till en Kockum 850. resten for till skroten efter några år. Sålde fö. verkstadshandbok och instruktionsboken på Tradera i veckan.
Så nu finns det bara en bakdiff och nått däck kvar av den historien.

Ungefär vid samma tidpunkt så slog jag en signal till Swelog i Överkalix och snackade lite om en Kockums 880 fällare/läggare som stod parkrad utanför deras anläggning. Maskinen hade fått ett skördaraggregat, tror det var ett Valmet 935. Den var till salu och skulle enligt uppgift funka bra, tror att priset var 60000 + moms. Var och kikade på maskinen men var väl inte så het på gröten så efter ett tag hörde dom av sig och undrade om jag ville köpa maskinen för en ny köpare hade dykt upp, Skogsmuseet i Lycksele. :lol:

Jag släppte maskinen och om det blev affär för skogsmuseet vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Kockums 875 / 78 Bomprocessor

totte  
#161388 :lol: x 2

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar