Skördare

Problem med Opti

5 inlägg 3368 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med Opti

Kse  
#149577 Har lite problem med att komma in i avverkningsläge i skördaren, Ergo HS16
Är ju gammla Optin programversion 3,86 tror jag.
Datorn startar upp som vanligt och när den går in i Optin får jag upp ett felmedelande: "Fail to open part COM1"
Com1 porten går ju till "1000 lådan".
Kan ju vara div fel från kabelbrott, glapp eller vad som helst men grejen är den att felet uppstod när jag gjorde en ny användare. Förut så har gammla ägaren "Åke" dykt upp som logg in vid uppstart med då har jag bara tryckt Esc så har den gått in i Windows.
Men när jag gjorde en egen användare så försvan "Åke" och så uppstod detta fel, tillfällighet eller?
Ponsse kunde inte hjälpa dess mer utan bad att skicka in hela datorn till Finland.

Problemet att öppna COM1 har kunnat uppstå förut oxå vid kanske var tretionde uppstart men då har en omstart löst problemet.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Opti

skogsjan695xl  
#149606 Finns det flera com portar? Vet inget om ponsses datorer, men vi kan Txen lägga till com portar manuellt, så du kanske kan testa att köra com port 2 eller nått sånt.

Avatar Fallback

Re: Problem med Opti

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149608 Håller med föregående,se om det inte går att byta com port... 4 år sen vi sålde våran hs16 nu men har för mej ja gjorde det nån gång, blev så förvånad att det hjälpte att bara byta port i datorn utan att flytta några kablar. Har för mej jag pratade med nån som hette Kejjo(stavning?) som var duktig,vet ej om han är kvar dock....

Avatar Fallback

Re: Problem med Opti

JD 2006  
#149651
Kse skrev:Har lite problem med att komma in i avverkningsläge i skördaren, Ergo HS16
Är ju gammla Optin programversion 3,86 tror jag.
Datorn startar upp som vanligt och när den går in i Optin får jag upp ett felmedelande: "Fail to open part COM1"
Com1 porten går ju till "1000 lådan".
Kan ju vara div fel från kabelbrott, glapp eller vad som helst men grejen är den att felet uppstod när jag gjorde en ny användare. Förut så har gammla ägaren "Åke" dykt upp som logg in vid uppstart med då har jag bara tryckt Esc så har den gått in i Windows.
Men när jag gjorde en egen användare så försvan "Åke" och så uppstod detta fel, tillfällighet eller?
Ponsse kunde inte hjälpa dess mer utan bad att skicka in hela datorn till Finland.

Problemet att öppna COM1 har kunnat uppstå förut oxå vid kanske var tretionde uppstart men då har en omstart löst problemet.


Låter som kabeln sitter i fel port utgång...kanske :???: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Problem med Opti

Kse  
#149871 Det finns 4 Com portar varav två används, den andra är till dataklaven.
Har testat att skifta mellan alla dom olika portarna men utan resultat. Var problem med datorn när jag köpte masinen för ca ett år sedan och då skiftade vi till Com 3 när det blev kontakt problem.
Var en massa andra problem då oxå bla. att datorn hängde sig då och då , problem vid uppstart mm så hela datorn skickades till Finland för testkörning och dom bytte ut det mesta där inne, moderkort, hårdisk, flashminne mm. Säljaren stod för hela kalaset den gången då jag visste om att det var datorproblem i maskinen när jag köpte den men det skulle åtgärdas innan leverans.
Får ev skicka in den som "garanti jobb" igen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).