Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Slagkraft/ kättingröjare på skördare

47 inlägg 38034 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

rocky  
#149458
jönsson84 skrev:Den här såg det ut att va ponsse kran på iaf:



Den idioten skulle inte jag vilja möta på en väg. Verkar ju tro att det är vänstertrafik :surp:

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#149627 Tror att hela bygget är en slagkraft-historia, både motorpaket, kran och slaga, och dom är det Cranab som gör.

Är helt klart lämpligt med glidbomskran, man behöver ju algrig oroa sig för ledningar och dylikt.

Är nog också så att en mekanisk drivning är att föredra framför helhydrostat, men vi har faktiskt inte haft några somhelst drivningsproblem. Bli dock llit tråkigt om det blir lång tomkörning för dom är ju inga racerfordon precis.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

snubblaren  
#149631 Vore inte en unimog det ultimata bäraren för att klippa vägkanter?

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#149632 hydrauldriften är ju nackdelen med skogsjan/cat, dock tror jag deras terrängframkomlighet är oslagbar vid röjning av beten. Eller vad tror du?

Följer det med mycket skakningar upp genom hytten när man kör med slagan?

Har sätt en MBtrack i arbete en gång med nått röjningsaggregat och det såg ut som hej kom o hjälp mig, inget man har i skogen iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#149635 Man måste vara noga att se till att kedjorna är lika långa annars blir det fruktansvärda vibrationer, men så länge dom är det känner man ingenting. Dålig terräng klarar dom nästan vad somhelst. Drivningen är ju på minussidan men vi har som inte haft några problem med den maskinen, och den börjar närma sej 23000timmar har jag för mej.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#149637 Hur många liter sörplar catdieseln i sig i timmen när ni kör med slagan??

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#149638 16-17 liter ungefär.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Walfridsson  
#149644 såg här om dan en valmet 911 med ett slagkraft på såg himla vinglit ut när han svepte. men det kanse är en vane sak

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#149647
Walfridsson skrev:såg här om dan en valmet 911 med ett slagkraft på såg himla vinglit ut när han svepte. men det kanse är en vane sak

Stabiliteten är inga som helst problem om man inte får för sig att sitta på full kranlängd och rulla samtidigt. Men 7-8 meter på sidan och förflytta sig går hur bra somhelst.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Walfridsson  
#149648 okej :)

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#149670 Kör ni med vätska i täcken på 550'in?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#149759
torpöbo skrev:Kör ni med vätska i täcken på 550'in?

Ja.

Användarvisningsbild

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Kse  
#149881 Ergon är ju en lämplig maskin att bygga på med dubbla pumpar.
Ponsse har ett färdigt kit till HS16

Kolla sidan 7
http://www.ponsse.com/images/brochures_ ... spaket.pdf

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Skogsboxer350  
#149890 Hittade denna på youtube, häftigt bygge.
men dessvärre tror jag att detta är samma maskin?
http://www.blocket.se/varmland/Skordare ... m?ca=5&w=3

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

torpöbo  
#149896 Den var till salu på blocket för nått år sedan, det kanske har hunnit brinna hos den nya ägare, tror den är byggt på cat 570 med dom långa pendelaxlarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).