Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

skördare med flerträd

13 inlägg 5153 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skördare med flerträd

sebbe junior  
#149239 Hejsan gott folk jag har en liten fråga om vilket aggrigat skulle ni rekommenderar ni ?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: skördare med flerträd

Thunborg  
#149344 Hur långt är ett snöre ???

Skämt o sido !!! beror på så mycket annat , basmaskin , magkänsla , erfarenhet , användningsområde , mm ....

Användarvisningsbild

Re: skördare med flerträd

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149359 Jag tror nog att Keto är bra.
Band är alltid bra, iaf bak på skotarn.

8)

Användarvisningsbild

Re: skördare med flerträd

masterchief  
#149364 Var lite snälla nu med en något trevande fråga...
Jag kör SP561 o det fungerar vettigt,,,
Kör man bar klent ska man nog satsa på en modell mndre agregat.

Användarvisningsbild

Re: skördare med flerträd

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149407 OK, sorry...
Men det finns ju många pixelmeter skrivet om just detta på forumet.

Vad jag har förstått:

Ett 2hjulsdrivet aggregat har flera fördelar mot flerhjulsdrivet:

- Stor matande yta.
- Minimalt med luft mellan hjulen.
- Enkel konstruktion.

Å så självklart ett aggregat som har 10000h slanggaranti...

Användarvisningsbild

Re: skördare med flerträd

Mäki  
#149411 Jag har inte inte kört något 2wd aggregat men jag kör dagligen TJ745 utan extra samlar armar som är 4wd och det funkar.
Vad jag sett på videor så ser det ut som om det skulle vara enklare att mata ut stammarna med ett 2wd aggregat så jag skulle nog satsa på ett sånt med extra samlar armar.

Avatar Fallback

Re: skördare med flerträd

Pendelarm  
#149417 Jag har bara kört lm5000 med flerträds hantering och det funkar bra. Ett plus är ju också att man kan hantera större träd "stående"

Användarvisningsbild

Re: skördare med flerträd

finskpinne  
#149427 Jag har erfarenhet av allt från bandmatning till flerhjulsdrift till tvåhjulsdrift. När det kommer till flerträdsegenskaper så är nog tvåhjulsaggregat överlägsna. En sak man skall tänka på när man skall välja aggregat att köra flerträd med är att det skall vara tillräckligt stort, eller åtminstone ha tillräckligt långa knivar för att skapa en tillräckligt stor omslutande cirkel runt bunten.

Avatar Fallback

Re: skördare med flerträd

Hjelms  
#149468 För oss funkar de bra med H480C.

Avatar Fallback

Re: skördare med flerträd

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149470 Basmaskin?
Vi har Deeres extraarmar på ett 742,basmaskin är en 1070D
Men tänk på att:
-Blir extra vikt,varje kilo är fort för mycket.
-Växer på höjden.olika beroende på konstruktion
-Automatik,finns det färdigt i datorn eller ska det programmeras extra?

Vårat är den gamla modellen som är 300 mm hög,monteras mellan rotator och aggregat.
Det i kombination med 180 kranen ( som har marknadens sämsta geometri ) gör att lyften tar i "botten" spec. när man kör motlut.
Deere har en nyare modell ute som växer "bara" 80 mm
Höjdöknigen gör att aggregatet pendlar på ett lugnare,men bredare sätt.
Viktökningen är nånting 30-35 kg så med 11,3 meterskranen får man vara glad om man får in alla delar när man kör på maxlängd,trots att LS skruvarna är bottendragna :D
Automatiken finns åtminstone på D-modellen i senaste programmet,fungerar användarvänligt,man kan välja vilken sågknapp ( vänster lr höger lr bägge ) som aktiverar samlandet :-bd

Avatar Fallback

Re: skördare med flerträd

torpöbo  
#149505 Det lilla jag lärde mig det halvår jag jobbade i skogen var att med en 1070 så fick man fiska efter träden om man skulle ta något träd med utskjutet ute. Min ringa erfarenhet säger att ska man ha flerträd ska man ha en kran som orkar både aggregat och flera träd.

Avatar Fallback

Re: skördare med flerträd

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149513 Stabil basmaskin och stark kran är nog de viktigaste parametrarna för att det ska funka fint med flerträd.
Kör 1170E med 11,3 meters kranen och 754 och den orkar bra och är stabil nog för att flerträdsutrusningen ska komma till sin rätt.
Detta är det första aggregat med flerträd för mig så jag kan inte ge mer tips.

Avatar Fallback

Re: skördare med flerträd

Engelthon  
#149525 Logmax 5000 eller 6000 med flerträd är klart att rekommendera. 500-600.000kr och dessutom har dom försäljnings drive just!

Dom tar i inbyte för ett Logmax 200.000 eller annat märke för 150.000!

Ska bara säga att jag är sjukt nöjd med mina 5000 aggregat $-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).