Avverkning (slutavverkning)

Vem betalar bäst vid avverkning?

50 inlägg 29977 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149152 Tror inte att alla skogägare är gnidiga. Fast jag pratar bara för mig själv.
Jag betalar för att få bra utfört jobb, sedan att föreningen skickar en entreprenör
som lever på svältgränsen kan jag inte påverka.
Vi försöker vara tydliga när vi skriver kontrakt, och när man sedan läser traktdirektivet.
så är inte ens hälften med som vi pratat om.
Mitt evighetsträd var på en slutavverkning och att lämna sådana behöver väl inte köras på timme :???:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149155
Röjkvist skrev:Tror inte att alla skogägare är gnidiga. Fast jag pratar bara för mig själv.
Jag betalar för att få bra utfört jobb, sedan att föreningen skickar en entreprenör
som lever på svältgränsen kan jag inte påverka.
Vi försöker vara tydliga när vi skriver kontrakt, och när man sedan läser traktdirektivet.
så är inte ens hälften med som vi pratat om.
Mitt evighetsträd var på en slutavverkning och att lämna sådana behöver väl inte köras på timme :???:
Inlägget är värd att stanna upp vid.
Låt oss i stort enas om att bolag, entreprenörer, manuellfolk och skogsägare är av varierande inställning. Om vi ser dessa som trafikanter på väg så ta hänsyn till de som kör på vägen och inte för mycket på de som skriker jämte vägen med extrema och generaliserande kommentarer.
Jobba med de som är på "vägen" och medverka som du också måste göra i trafiken. Se inte den som bryter mot högerregel som något föredöme.
Släpp in växelvis från sidan vid köbildning så minskar desperationen. Självklart finns det viktigt att lyssna till från de som kommer från sidan med något nytt.
Tack Röjkvist!

Skogsägarrörelsen behövs som en part mot allt mer monopolartade storbolagen som dominerar i vissa delar i landet. Men det är så illa med åtminstone Södra att det vore dags för en ny skogsägarerörelse. Skäl för det är nämnt här tidigare.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Engelthon  
#149169
Röjkvist skrev:Tror inte att alla skogägare är gnidiga. Fast jag pratar bara för mig själv.
Jag betalar för att få bra utfört jobb, sedan att föreningen skickar en entreprenör
som lever på svältgränsen kan jag inte påverka.
Vi försöker vara tydliga när vi skriver kontrakt, och när man sedan läser traktdirektivet.
så är inte ens hälften med som vi pratat om.
Mitt evighetsträd var på en slutavverkning och att lämna sådana behöver väl inte köras på timme :???:


Det var en pik som jag hoppas tog hos vissa. Du har alldeles rätt med att det detta får förekomma och det var en av orsakerna att jag slutade åt en förening.

Jag har vare med om att man satt upp en avverkningskostnad på 30-40kr/m3 för mig med skördare och skotare men sedan betalt mig 90-95kr/m3. Detta otyg gör ju att du vet inte om jag kostar detta eller 120kr/m3.
Det ska vara en öppen redovisning i alla avverkningar utom rena rotposter då är det ointressant till viss del.

Jag tycker att du som skogsägare slingrar dig lite för lätt. Du kan få reda på vilken entreprenör som ska komma till avverkningen och du ska ha rätt att neka denne tillträde om frågetäcken uppstår. Du kan begära öppen redovisning av kostnader det ska inte var några problem. Men räkna med mot eld från början för skogsköparen kommer inte vara så intresserad av att lämna ut detta.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149171
Engelthon skrev:Jag har vare med om att man satt upp en avverkningskostnad på 30-40kr/m3 för mig med skördare och skotare men sedan betalt mig 90-95kr/m3. Detta otyg gör ju att du vet inte om jag kostar detta eller 120kr/m3.
Det ska vara en öppen redovisning i alla avverkningar utom rena rotposter då är det ointressant till viss del.
Endast en förstärkning av det skrivna, i syfte att ovanstående inte får bli som omkring många inlägg, där det bara blir genomläst.
Just detta trixande med kostnad, som bl.a. Södra pysslar med, orsakar villervalla, vilket kan vara avsikten.
En entreprenör fick "i synen" från sockenbo "Du tjänar pengar lätt med din maskin". Då hade Södra debiterat skogsägaren några tior mer än vad entreprenören fått (Avse dock inte administartion vilket ofta inte särbehandlas heller).
På detta sätt skapar Södra pengar från tysta och trogna medlemmar som man sen kan subventionera med vid avverkningar som inte får bli så dyra som de borde.!!!!!!

Engelthon skrev:Jag tycker att du som skogsägare slingrar dig lite för lätt. Du kan få reda på vilken entreprenör som ska komma till avverkningen och du ska ha rätt att neka denne tillträde om frågetäcken uppstår. Du kan begära öppen redovisning av kostnader det ska inte var några problem. Men räkna med mot eld från början för skogsköparen kommer inte vara så intresserad av att lämna ut detta.
Räkna med att motelden kan bli en "stor Gävlebock". Jag tycker ni skall begära fakturaunderlag på det som er avverkning kostat.
Om alla gjorde så skulle snart tydligheten och sundheten öka omkring avverkningar. Så länge det kan smusslas kan misstag döljas i planering och personals insatser.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Engelthon  
#149178 Det jag märker är att den gamla stammen som såg skogsföreningen som herren skälv är på väg ut.

Men dom som köper skog idag tycker jag har alldeles för kort sikt på skogsägandet. Det har blivit mer att dom skiter i om skogen kommer att leva om 20år för då äger dom den inte. Dessa förstår sig inte på skogsskötsel. Bara man får så mycket pengar för den som möjligt NU är allt bra.

Ska tillägga att alla är ju inte så men allt förmånga.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

barr  
#149251 Oj, det var starka ord!
För min del är jag angelägen om att avverkningen blir bra. Det har varit intressant att Norra skogägarna nu utlyst pris för bästa, finaste, skogsavverkning. Fler borde hänga med. Visst vill jag ha bra betalt också men oj oj vad det skulle vara toppen att få en bra kontakt med en person som jag kan lita på och gör ett bra jobb. Det handlar inte bara om pengar iallafall.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Engelthon  
#149268 Jag sitter och eldar upp mig när jag tänker på hur illa det är ibland.

Jag blir lätt frustrerad över att det är så otroligt svårt att kunna göra något åt det hela.
Oavsett i vilken enda man ska börja så kvarstår en massa frågor och fallgropar på vägen och inte alls så solklar. Men dom som nu får upp ögonen kan ju försöka att orka sätta lite krav åtminstone för sig skälva. Jag är helt övertygad att även den som har några 10 mindre i sin avverkning men satsar på kvalitet kommer att få igen dessa med ränta när avverkningen är avslutad.

Sedan tycker jag att man ska göra plan för sitt skogsbruk och intressera sig för detta. Man behöver inte bli proffs och värsta mulle mannen med fjällräven jacka.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149357
Engelthon skrev:Jag sitter och eldar upp mig när jag tänker på hur illa det är ibland.

Jag blir lätt frustrerad över att det är så otroligt svårt att kunna göra något åt det hela.

Men dom som nu får upp ögonen kan ju försöka att orka sätta lite krav åtminstone för sig skälva. .
Ovanstående saxas ur inlägget.
Svårigheten ökar när inte sammanhållningen är tillräcklig. Om alla som tycker att kooperationen är på fel väg stöttar varandra på höstmöten, skogsdagar och givetvis årsmöten skulle atmosfären ändras. Tyvärr får oftast bara en person föra fram sin synpunkt som då genast trycks ner av Södras representant på mötet, förstärkt av någon ordf. eller förtroenderådsgubbe som tycker att kritik är tråkigt att höra, Det fixar sig nog ändå genom efterlikvid.
Tänk om genast!
Senast redigerad av Bertilsson ons 07 dec 2011, 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Engelthon  
#149523 Undrar hur det gick för Beermans avverkning? Skulle vare intressant med en reflektion :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

plyshnalle  
#149586
Bertilsson skrev:
Engelthon skrev:Jag sitter och eldar upp mig när jag tänker på hur illa det är ibland.

Jag blir lätt frustrerad över att det är så otroligt svårt att kunna göra något åt det hela.

Men dom som nu får upp ögonen kan ju försöka att orka sätta lite krav åtminstone för sig skälva. .
Ovanstående saxas ur inlägget.
Svårigheten ökar när inte sammanhållningen är tillräcklig. Om alla som tycker att kooperationen är på fel väg stöttar varandra på höstmöten, skogsdagar och givetvis årsmöten skulle atmosfären ändras. Tyvärr får oftast bara en person föra fram sin synpunkt som då genast trycks ner av Södras representant på mötet, förstärkt av någon ordf. eller förtroenderådsgubbe som tycker att kritik är tråkigt att höra, Det fixar sig nog ändå genom efterlikvid.
Tänk om genast!




Så är det ju alltid med allt föreningsliv, fackföreningar mm mm..
Det är väl en av skogsägarföreningarnas dilemma. Det är några få, starka och dominanta personer som styr. Dom andra sitter tyst och håller med...
Om södras medlemmar röstade emot styrelsen så har dom bara att acceptera eller avgå...
Men det lär ju inte hända.
Tänk om man måste stå för det man sagt...

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149589
plyshnalle skrev:Så är det ju alltid med allt föreningsliv, fackföreningar mm mm..
Det är väl en av skogsägarföreningarnas dilemma. Det är några få, starka och dominanta personer som styr. Dom andra sitter tyst och håller med...
Ibland är det en tänkande person som för fram sin synpunkt, men stödet uteblir från kollegorna även då.
plyshnalle skrev:Om södras medlemmar röstade emot styrelsen så har dom bara att acceptera eller avgå...
Men det lär ju inte hända.
Dett har hänt två ggr. En större skogsägare från (Ingelstad(?) krävde rimliga priser på massaved och fick hela årsmötet med sig. Men före föreningsstämman var t.o.m. högsta ledningen hemma och knäckte motionären. Styrelsen hotade ju med att avgå.

2 årsmötesbeslut (2 sbo) ville tillskapa en Stödgrupp för skogsägare när ex avverkningsproblem uppstått och Södras olika nivåer inte tar sig an problemet. Regionala sådana grupper skulle skapas med personer som inte var involverade i uppdrag på Södra.
Förslaget bombarderades från styrelsen med följd att föreningsstämman blev splittrad eftersom det fanns varma förespråkare för motionerna. Styrelsen hävdade att om motionen går igenom blir styrelsen "överkörd" som högsta instans vid problem. Motionerna avslogs.
I stället för Stödgrupp instiftade Södra en anonym Tvistegrupp om enligt känt går Södras ärende med brysk metod.

plyshnalle skrev:Tänk om man måste stå för det man sagt...
Det kravet har vi väl alltid på oss?

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

halvproffs  
#149601 "Tänk om man måste stå för allt man sagt"

"Det kravet har vi väl alltid på oss"

Jag har ju lovat det men det var ju inget hedersord var det en som sa på jobbet!

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Engelthon  
#149604
Bertilsson skrev:Dett har hänt två ggr. En större skogsägare från (Ingelstad(?) krävde rimliga priser på massaved och fick hela årsmötet med sig. Men före föreningsstämman var t.o.m. högsta ledningen hemma och knäckte motionären. Styrelsen hotade ju med att avgå.

2 årsmötesbeslut (2 sbo) ville tillskapa en Stödgrupp för skogsägare när ex avverkningsproblem uppstått och Södras olika nivåer inte tar sig an problemet. Regionala sådana grupper skulle skapas med personer som inte var involverade i uppdrag på Södra.
Förslaget bombarderades från styrelsen med följd att föreningsstämman blev splittrad eftersom det fanns varma förespråkare för motionerna. Styrelsen hävdade att om motionen går igenom blir styrelsen "överkörd" som högsta instans vid problem. Motionerna avslogs.
I stället för Stödgrupp instiftade Södra en anonym Tvistegrupp om enligt känt går Södras ärende med brysk metod.


Och detta accepterar medlemmarna? Kul jul 🏴‍☠️

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

plyshnalle  
#149698
Bertilsson skrev:
plyshnalle skrev:Så är det ju alltid med allt föreningsliv, fackföreningar mm mm..
Det är väl en av skogsägarföreningarnas dilemma. Det är några få, starka och dominanta personer som styr. Dom andra sitter tyst och håller med...
Ibland är det en tänkande person som för fram sin synpunkt, men stödet uteblir från kollegorna även då.
plyshnalle skrev:Om södras medlemmar röstade emot styrelsen så har dom bara att acceptera eller avgå...
Men det lär ju inte hända.
Dett har hänt två ggr. En större skogsägare från (Ingelstad(?) krävde rimliga priser på massaved och fick hela årsmötet med sig. Men före föreningsstämman var t.o.m. högsta ledningen hemma och knäckte motionären. Styrelsen hotade ju med att avgå.

2 årsmötesbeslut (2 sbo) ville tillskapa en Stödgrupp för skogsägare när ex avverkningsproblem uppstått och Södras olika nivåer inte tar sig an problemet. Regionala sådana grupper skulle skapas med personer som inte var involverade i uppdrag på Södra.
Förslaget bombarderades från styrelsen med följd att föreningsstämman blev splittrad eftersom det fanns varma förespråkare för motionerna. Styrelsen hävdade att om motionen går igenom blir styrelsen "överkörd" som högsta instans vid problem. Motionerna avslogs.
I stället för Stödgrupp instiftade Södra en anonym Tvistegrupp om enligt känt går Södras ärende med brysk metod.

plyshnalle skrev:Tänk om man måste stå för det man sagt...
Det kravet har vi väl alltid på oss?




Jag känner igen det från andra håll. Tyvärr så är södra toppstyrt, tillsammans med andra skogsägarföreningar. Som du själv sa, så kör styrelsen över medlemmarna med hot om att avgå osv. Låt styrelsen och ledningen avgå då. Sparka dom.
Du ser ju själv varför jag inte vill vara med i en skogsägarförening, och du har gett mig väldigt bra argument för att inte gå med heller..
Sista kommentaren var en sarkasm och ett uttryck för vanmakt över hur vanligt folk blir behandlad av överklassen...

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Engelthon  
#149701 Men vem betalar då bäst?

Man kanske ska skriva och önska hos tomten? Det är ju snart jul :-w

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).