Skogsvagn (Huggarvagnar)

Elstyrning till kran

17 inlägg 11129 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elstyrning till kran

deex  
#147595 Har börjat tröttna på att släpa ventilpaketet i och ur traktorn. Det går ju bra i den lilla gamla men de moderna traktorerna är ju definitivt inte gjorda för ett 20 kg paket genom bakrutan.

Samtidigt finns behovet av att sätta kranen fram på lastmaskin också och då får man ju stå bredvid kranen och köra. Inte särskilt säkert när stockar och ris ska fara någon meter ifrån föraren.

Hydraulservo vore smidigt men det fungerar inte på lastmaskinen med servoslangarna in i hytten.

Har sett att både Olssons i ellös samt Weimer har ett elventilpaket med tillhörande elspakar från Rotec i sina sortiment, kostnad cirka 30 tusen. Frågan är ju den om det är något att ha. Det är helt klart billigare än många andra elpaket. Man brukar ju få vad man betalar.

Finns det någon som använder dessa elspakar?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147600 Vad är det för kran, traktor, lastmaskin?

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

deex  
#147601 Det är en farma kran med trepunktsfäste, sitter just nu på skogsvagnen, en trepunktsadapter till st bm så sitter den fram på lastaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147603 Varför inte satsa på radiostyrning direkt.,måste väl vara ett under av bekvämlighet.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

mb track  
#147618 jag kör med weimer elspakar väger inte mkt fungerar bra ,mkt bättre för nyare traktorer som är annorlunda byggda . samtidigt inget tryck av olja i hytten. kan va bra om det skulle hända något med kopplingar , spak ,pkt , kan sitta kvar i hytt vid frånkoppling vagn , ja de är dyrare. kostar ,lite mer . ja det kan lyna sig om man ser på lång sickt,, kanske. beror, väl

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Crisse  
#147625 Kolla annars med Fors om du kör med Farma.
Dom använder med Fabercom, kör själv med det på en 8,5m Farma kran och det fungerar kanon.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

deex  
#147638 Får ringa till farma och höra efter.

Lät ju bra att det finns enklare system som fungerar, sitter ju inte hela dagarna med kranen så det får inte kosta vad som helst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

mb track  
#147707 tror nog inte att du kan köpa weimers pkt med elstyrning , för 30 t de har nordhyudraliks, paket med sure grip spak, kostar mersitter i en del skogsmaskiner ,reservdelar kommer från norrland, finns delar omdet skulle hända något, sitter orginal på deras 14 rdm.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148064
Crisse skrev:Kolla annars med Fors om du kör med Farma.
Dom använder med Fabercom, kör själv med det på en 8,5m Farma kran och det fungerar kanon.


Är du nöjd med 8,5m Farma kran?
Vilken traktor har du och vilket flöde har den?

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Linda  
#148096
deex skrev:Har sett att både Olssons i ellös samt Weimer har ett elventilpaket med tillhörande elspakar från Rotec i sina sortiment, kostnad cirka 30 tusen. Frågan är ju den om det är något att ha. Det är helt klart billigare än många andra elpaket. Man brukar ju få vad man betalar.


Försäljningen av elventilpaket till kranar har ökat massor de senaste åren. En orsak till lägre priser är alltså volymökning. En annan orsak är avsaknaden av extra mellanhänder typ importörer eller takorganisationer (som skall ha sin bit av kakan). :smile:


🤗 Linda från Rotec Engineering

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Crisse  
#148331
Zalman skrev:
Crisse skrev:Kolla annars med Fors om du kör med Farma.
Dom använder med Fabercom, kör själv med det på en 8,5m Farma kran och det fungerar kanon.


Är du nöjd med 8,5m Farma kran?
Vilken traktor har du och vilket flöde har den?


Jag har PTO pump & tank och när man kör den på 1000 rpm läget och ca 1000rpm på traktorn(Valtra 6400) så är där fint flyt i kranen.
Har dock inte i huvudet vad den ger för flöde vid det varvet.
Är speciellt nöjd med utskjutet som är mycket stabilt fast det är maxat.
Så överlag är jag mycket nöjd.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148367
Crisse skrev:
Zalman skrev:
Crisse skrev:Kolla annars med Fors om du kör med Farma.
Dom använder med Fabercom, kör själv med det på en 8,5m Farma kran och det fungerar kanon.


Är du nöjd med 8,5m Farma kran?
Vilken traktor har du och vilket flöde har den?


Jag har PTO pump & tank och när man kör den på 1000 rpm läget och ca 1000rpm på traktorn(Valtra 6400) så är där fint flyt i kranen.
Har dock inte i huvudet vad den ger för flöde vid det varvet.
Är speciellt nöjd med utskjutet som är mycket stabilt fast det är maxat.
Så överlag är jag mycket nöjd.


Har du provat att köra på traktorns 73lpm?
Gick det väldigt långsamt då?
Är den svag när du har fullt utskjut på 8,5m?
Är den svag i svängen då?
Vill vagnen tippa då du kör på 8,5m?
Är den klumpig i närområdet?

Är klart sugen på en Farma, men då kostar det ju en slant om man ska ha allt extra.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Crisse  
#148498 [Har du provat att köra på traktorns 73lpm?
Gick det väldigt långsamt då?
Är den svag när du har fullt utskjut på 8,5m?
Är den svag i svängen då?
Vill vagnen tippa då du kör på 8,5m?
Är den klumpig i närområdet?

Är klart sugen på en Farma, men då kostar det ju en slant om man ska ha allt extra.[/quote]
Har aldrig kört den på traktorns egna system

Tycker kranen har helt ok styrka vid fullt utlägg, och märker ingen större skillnad på svängen när kranen är maxad el fullt infälld.
Men den är tyvärr ganska tippbenägen tom så där får man använda stödbenen/et.
Men kranen är mycket bra i närområdet. Jag kör mycket ris och det är inga problem att lasta höga lass, men ändå kan man lasta långt fram.
Hittils har jag inte upplevt något negativt med kranen ännu!

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148511 Man kanske måste slå sönder spargrisen och köpa en Farma 8,5m med elspakar.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning till kran

Crisse  
#148786
Zalman skrev:Man kanske måste slå sönder spargrisen och köpa en Farma 8,5m med elspakar.

Tycker du jag du gör rätt i :smile:
Prismässigt så står dom sig mycket bra
Köpte en 12t 4wd & 8.5 m kranen ink ALL extra valbar utrustning, och den offerten jag fick på det kunde ingen annan leverantör slå. Samt att Farma är mycket bra att ha att göra med gör inte saken sämre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).