Avverkning (slutavverkning)

Förrvirrad ang avverkning.

43 inlägg 20139 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Vedproducent  
#148733
Niking skrev:Med tanke på att metoden med nedsänkning i vatten (eller i andra vätskor) inte används idag, så torde termen virkesuppskattning vara mer relevant än virkesmätning. Annars hade väl inte en viss Bertilsson levt rövare angående matrisfub (av Bertilsson kallad "fuskfub"). :wink:
/Niklas

Virkesuppskattning eller inte så beskrev jag skillnaden på skogsbruksplanen och stämpling och där är stämplingen mer trovärdig med klavning av alla träd.

Men du har rätt i att det är en virkesuppskattning på all mätning tex barktjocklek (avsmalning i vissa fall), fastmasseprocent mm.

Om man som Bertilsson inte kan acceptera små avvikelser (kanske inte ens små) på enskilda stockar så ska man låta bli att avverka tror jag eller sälja skogen. Som jag ser det så är nämligen inte vattenmätning praktiskt/ekonomiskt möjlig, det är definitivt ingen mätning jag vill betala en massa pengar för i alla fall. Så är det inom många verksamheter med regler, lagar med mm. Gilla läget eller låt bli om du inte kan påverka. Vad jag vet så har inte Bertilsson presenterat en bättre/billigare mätmetod som alla parter kan acceptera, så börja där i så fall.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148739 Timmermätningen är ju så exakt den kan bli när varje stock mäts optiskt i toppänden. Då får man det traditionella måttet m3to. I ett försök att få det hela mer lättöverskådligt så fick dom för sig att det exakta resultatet skulle räknas om till m3fub genom grova omräkningstal. Då kunde det bli lite konstigt.

Användarvisningsbild

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Vedproducent  
#148742
Skogsola skrev:Timmermätningen är ju så exakt den kan bli när varje stock mäts optiskt i toppänden. Då får man det traditionella måttet m3to. I ett försök att få det hela mer lättöverskådligt så fick dom för sig att det exakta resultatet skulle räknas om till m3fub genom grova omräkningstal. Då kunde det bli lite konstigt.


Exakt? förutom barken då som ska bedömmas och den utgör 11-12 % Sen är många stockar ovala också, så visst slår den mätningen fel den med. Men det blir naturligtvis inte bättre sen att räkna ut fub volymen med omräkningstal med utgångssiffrorna.

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#148751 Nu har jag pratat med rotpostmäklarna och ca11kr kubiken skulle en stämpling kosta.
Så den stora frågan lyder, får man ut 11kr mer per kubik med hjälp av denna metod måntro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#148758 tveksamt i dagsläget. Handeln med rotposter har stagnerat kraftigt pga det dåliga läget. Det råder ett överskott av virke på vissa håll idag...

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#149153 Kanske alla kan slå sina kloka huvuden samman och göra en lista med "att tänka på" inför avverkning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

patrick.wilkorsz  
#149154 Här går det att läsa en del om hur man bör avverka:
http://avverkning.se

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#149157 patick du tycker alltså stämpling är att föredra trots relativ hög kostnad på 11krkubiken?
Tack för länken ska läsa igenom den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

patrick.wilkorsz  
#149160 Skogsrisen, i många fall får man ett nettopris som är 10 procent högre, i vissa fall t o m 20 procent högre. Då är en investering på 11 kr per m3sk en bra affär.

Dessutom finns det flera andra fördelar med rotpost:

- Lätt att ta in anbud
- Lätt att jämföra anbud
- Lägre risk (du lider ingen ekonomisk skada om någonting händer eller går snett)
- Du får alla pengar direkt
- Du vet vad du får

När man bedömmer samtliga faktorer så anser jag att rotpost är den försäljningsform som är bäst för oss skogsägare. Orsaken att det inte är så vanligt med rotpostförsäljning är att skogsindustrin utnyttjar sin starka ställning och förespråkar andra försäljningsformer som är bättre för dem.

Om man ändå inte vill sälja som rotpost så är leveransrotköp att föredra. Då tar du in anbud med ett genomsnittligt nettopris per kubikmeter. Däremot så ökar risken och du får inte betalt förrän avverkningen är genomförd.

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#149235 Har nu läst på din sida Patrick, och tackar för infon.
Hur brukar man lösa med avverkningskostnader,markberedning ev plantering osv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

patrick.wilkorsz  
#149243 Kul, jag hoppas att det var till någon nytta.

Avverkningskostnaden är alltid inbakad i nettopriset. Vad gäller markberedning och plantering kan man välja om man vill baka in det tillsammans med avverkningen eller köpa upp tjänsten separat. Det beror litepå hur engagerad man är och hur mycket tid man vill lägga ner på det hela. Personligen föredrar jag att ta in anbud på hela paketet (ett nettopris för alla tjänster). Då är det lätt att jämföra anbuden.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#151874 Jag pratade med en annan stämplare idag som stämplar i området och han skulle ta 15kr per m3fub.
Synd att man inte har bra underlag för skatten..

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#151978
skogsrisen skrev:Jag pratade med en annan stämplare idag som stämplar i området och han skulle ta 15kr per m3fub.
Synd att man inte har bra underlag för skatten..

Gisses vad dyrt!! :surp:
Personligen, men det får ju stå för jag, så skulle jag sälja som ett lrk.
Men då får man vänta på pengarna...

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#151979 Angående vattenmätning som det stod om i tråden innan. Jag pratade för en tid sedan med en gammal herre som arbetat som kontrollant på ett av vmf tidigare. Enligt honom så var inte vattenmätning exakt den heller. Man sänkte tydligen ned hela knippen i stora kar. Därmed så mättes även diverse ris osv. Och det hände tydligen att det var stora luftfickor kvar i knippet, vilket gav en inte så jätte exakt mätning som man kan tro...

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

MNskog  
#151988
plyshnalle skrev:
skogsrisen skrev:Jag pratade med en annan stämplare idag som stämplar i området och han skulle ta 15kr per m3fub.
Synd att man inte har bra underlag för skatten..

Gisses vad dyrt!! :surp:
Personligen, men det får ju stå för jag, så skulle jag sälja som ett lrk.
Men då får man vänta på pengarna...


Tja, kanske inte om man vet vad man säljer och vad man får betalt för.
Det kan jag inte säga att man gör om man säljer som avverkningsuppdrag eller pris/sortiment.
Även Leveransrotköp har sina luckor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).